יממה לפני מצעד הדגלים בירושלים, שהביא את חמאס ופתח להכריז על יום זעם מחר (שלישי) ולהזהיר את ישראל מהסלמה - רומזת יחידת בלוני התבערה של חמאס כי תפעיל מחדש את אנשיה באופן מיידי. בינתיים, השר לביטחון פנים עמר בר-לב מסיעת העבודה אישר בתום הערכת מצב את קיום המצעד מחר, ואמר שהמשטרה ערוכה לכך. הרשימה המשותפת פנתה לפני כן לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר בר-לב בבקשה לבטל את מצעד הדגלים.
"בחודש שעבר היינו כולנו עדים לעלייה במתיחות בירושלים שהובילה לשפיכת דמים נוראה ולתבערה אזורית מסוכנת", כתבו חברי המשותפת. "כעת יש ניסיון להצית את התבערה הזו בשנית. אנו מזהירים ומתריעים מראש כי אירוע זה עלול בסבירות גבוהה ביותר להבעיר את השטח מחדש ולהוביל לאלימות ולהסלמה מסוכנות".
7 צפייה בגלריה
קובי שבתאי, עמר בר לב
קובי שבתאי, עמר בר לב
המפכ"ל שבתאי והשר בר-לב. המשטרה ערוכה
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
7 צפייה בגלריה
הפניה לביטול מצעד הדגלים
הפניה לביטול מצעד הדגלים
המכתב ששלחה הרשימה המשותפת לבנט ובר-לב

7 צפייה בגלריה
יחידת ההטרדה מכינה מטעני נפץ
יחידת ההטרדה מכינה מטעני נפץ
פעילים ביחידת הפרחת בלוני התבערה והנפץ. ארכיון
7 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
פוטנציאל להסלמה. מצעד הדגלים, ארכיון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי. נערכים לאפשרות של חידוש הלחימה
(צילום: יאיר שגיא )
בר-לב, מצידו, אמר קודם לכן: "ירושלים היא בירת ישראל הנצחית. בדמוקרטיה חשוב להפגין ולעשות צעדות כאלה ואחרות, כל עוד זה על-פי חוק. במקרה שלנו, זה יהיה בהתאם לכללים שתקבע המשטרה ושלפיהם נפעל". בהמשך קיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי ועם נציגי צה"ל, שב"כ והמל"ל. מלשכתו נמסר כי הוצגו בפניו התוכניות המבצעיות לקיום המצעד מחר. "התרשמתי כי המשטרה ערוכה היטב וכי נעשה מאמץ גדול לשמירה על מרקם החיים העדין וביטחון הציבור", אמר בר-לב בתום הערכת המצב.
המצעד בירושלים צפוי לעבור מחר בעיר העתיקה. לפי המשטרה, צועדים יוכלו להיכנס לכותל המערבי דרך הרובע המוסלמי ודרך הרובע היהודי, והרקדה המונית תתקיים ברחבת שער שכם. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הזהיר היום, בתום אירוע לסיכום ראשוני של מבצע "שומר החומות", כי "המצב בזירה הפלסטינית נפיץ ואנחנו נערכים לאפשרות של חידוש הלחימה. ככל שזה נוגע לצה"ל - מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

הרב חיים דרוקמן, מבכירי הציונות הדתית, קרא לציבור להגיע למצעד ואמר כי הוא "מבטא את השיבה של ירושלים לידי ישראל", כלשונו. "כמה שמחנו שירושלים חזרה לידינו, ריקוד הדגלים מבטא את השמחה הגדולה של שיבת ירושלים לידי עם ישראל. ירושלים כולה היא ירושלים אחת. שעם ישראל הוא השולט בה, כך שיש ערך מיוחד לריקוד הדגלים וכל מי שרק יכול מן הראוי שישתתף בו כי הוא מבטא את השמחה האמיתית ושלטוננו בירושלים", הוא אמר בסרטון שפרסם לקראת המצעד.
7 צפייה בגלריה
חמאס ופתח קוראים ליום זעם מחר ומזהירים את ישראל מפני הסלמה על רקע קיומה המתוכנן של צעדת הדגלים מחר בעיר העתיקה בירושלים
חמאס ופתח קוראים ליום זעם מחר ומזהירים את ישראל מפני הסלמה על רקע קיומה המתוכנן של צעדת הדגלים מחר בעיר העתיקה בירושלים
האיום: בטלו את המצעד או שנו את התוואי
האיום של חמאס, לפי דיווח ב"אל-אחבאר" הלבנוני, הועבר לישראל דרך המתווכים ממצרים ומהאו"ם. בארגון הטרור דורשים שישראל תבטל את מצעד הדגלים או תשנה את תוואי מסלולו. בחמאס הזהירו מפני תגובה צבאית לכך, שעלולה להתפתח למערכה אזורית. בהנהגת חמאס, דרך ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, איימו כי צעדות שכאלה עלולות לגרום לפיצוץ - וכי אופי התגובה לא יהיה שונה מהתגובה מעזה במבצע "שומר החומות". לנוכח האיומים, בחיל האוויר החליטו לתגבר את פריסת כיפת ברזל בדרום בסוללה אחת.
במקביל למסרים הללו שהועברו בימים האחרונים, מחר, כפי שצוין, הוכרז יום זעם בגדה המערבית, במזרח ירושלים, ברצועת עזה ובקרב ערביי ישראל. חמאס אף קרא לפלסטינים להגיע אל שערי מסגד אל-אקצא ואל רחובות העיר העתיקה בעיר ביום שלישי, בזמן קיום המצעד, כדי למחות על קיומו וכדי להגן על המסגד ולמנוע כניסה למתחם.
מארגני יום הזעם המתוכנן מחר דרשו בהודעתם מפלגי ההתנגדות בעזה ובלבנון להכריז על כוננות לשמירה על אל-אקצא. הקריאה הזאת מגיעה לאחר שביום חמישי האחרון הזהירה הזרוע הצבאית של חמאס בעזה את ישראל מפני פגיעה במסגד בשל קיום המצעד. בין היתר, הם הפיצו כרוזים שבהם קראו למשתתפים להגיע מקום.
נזכיר כי מצעד הדגלים הקודם, שנערך ב"יום ירושלים", הופסק בשל שיגורי רקטות מרצועת עזה - מה שהוביל לפרוץ הלחימה במבצע "שומר החומות".
פורסם לראשונה: 18:27, 14.06.21