8 צפייה בגלריה
 "ההסכם יסייע לפלסטינים". מלך בחריין חמד בן עיסא
 "ההסכם יסייע לפלסטינים". מלך בחריין חמד בן עיסא
"ההסכם יסייע לפלסטינים". מלך בחריין חמד בן עיסא
(צילום: AP)
מלך בחריין, חמד בן עיסא אל חליפה, הדגיש אמש (שישי), לאחר ההכרזה על הסכם הנורמליזציה המתגבש עם ישראל, את חשיבות ההגעה להסכם שלום כולל עם הפלסטינים. בדבריו, שהובאו בסוכנות הידיעות הבחריינית, צוין גם תפקידה של ארה"ב בתהליך השלום במזרח התיכון.
יועצו המדיני של המלך, חאלד בן אחמד, אמר כי "ההסכם הוא הדרך הטובה ביותר להבטיח את זכויות הפלסטינים". לדבריו, "ההסכם מעביר מסר אל העם בישראל, ולפיו שלום כולל עם הפלסטינים הוא הדרך הכי טובה והאינטרס האמיתי למען עתידם".

8 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"צעד מסוכן שמסכל את יוזמת השלום הערבית". אבו מאזן
(צילום: AFP)
הפלסטינים, מנגד, תקפו את בחריין על ההגעה להסכם עם ישראל. "אנו מגנים את ההצהרה ורואים אותה כבגידה בירושלים ובסוגייה הפלסטינית", נמסר בהודעת הרשות הפלסטינית.
"הרשות רואה את המהלך כצעד מסוכן מאוד, שכן הוא מסכל את יוזמת השלום הערבית וסותר את הלגיטימציה הבינלאומית. הרשות קוראת לבחריין לסגת בה מההצהרה ומדגישה כי היא לא מוכנה שאף מדינה ערבית תפעל בשמה".
בעקבות ההכרזה, הודיעה הרשות הפלסטינית כי תחזיר את שגרירה מבחריין להתייעצויות ברמאללה.
גם בעזה תקפו את ההסכם המתגבש. דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר כי "משמעות נרמול היחסים היא שבחריין מצטרפת כשותפה לעסקת המאה, שמהווה מתקפה על העם הפלסטיני". בכיר בג'יהאד האיסלאמי אמר כי "מלך בחריין וממשלתו פועלים לפי הנחיות וצווים אמריקניים".
8 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
ארגוני הטרור בעזה תקפו את ההסכם. מנהיג חמאס הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי נחאלה
(צילום: AFP)
אוכלוסיית בחריין מונה כ-1.7 מיליון תושבים, 73% מהם מוסלמים. רובם שיעים, אשר נשלטים על ידי בית מלוכה סוני שדיכא מחאה עממית במסגרת "האביב הערבי" ב-2011. כמעט מחצית מהתושבים בבחריין הם עובדים זרים.
בבחריין כ-17 אלף יהודים. ראש הקהילה היהודית במדינה, אברהם דוד נונו, אמר כי מדובר ב"רגע היסטורי שלא חשבנו שנראה בימי חיינו. אנחנו רוצים להודות להוד מעלתו על החזון שהוביל אותו לקבל החלטה כזו ועל אמונתו בחיים משותפים. אנחנו מצפים למערכת יחסים שתטיב עם שתי המדינות".

איחוד האמירויות ומצרים מברכות: "הישג היסטורי"

באיחוד האמירויות מסרו לאחר ההסכם: "ברכות לממלכת בחריין ולישראל על החלטתן לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים. מדובר בהישג היסטורי משמעותי נוסף, שיתרום המון ליציבות ולשגשוג באזור".
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הצטרף גם הוא למברכים: "הצעד החשוב הזה יוביל ליציבות ושלום באזור המזרח התיכון, ויסייע להשיג פתרון הוגן וקבוע לסוגיה הפלסטינית. אני מודה לכל מי שלקח חלק בצעד ההיסטורי הזה".
גם ירדן התייחסה להסכם - ומשרד החוץ פרסם הודעה צוננת, בדומה להתייחסותו להכרזה על ההסכם בין ישראל לאמירויות: "הצעד הנדרש להשגת שלום אמיתי והוגן צריך לבוא מצידה של ישראל", נכתב.
מנגד, משרד החוץ הטורקי גינה בחריפות את נרמול היחסים המתגבש. בהודעת המשרד נמסר כי "החלטת בחריין תפגע במאמצים להגן על העם הפלסטיני, תעודד את ישראל להמשיך לפעול באופן לא לגיטימי כלפי פלסטין, ובמאמציה להפוך את כיבוש האדמות הפלסטיניות לקבוע".
8 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
באמירויות מברכים. יורש העצר מוחמד בן זייד
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
 "צעד היסטורי". גם נשיא מצרים א-סיסי בירך
 "צעד היסטורי". גם נשיא מצרים א-סיסי בירך
"צעד היסטורי". גם נשיא מצרים א-סיסי בירך
(צילום: AFP)
יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, הודיע שההסכם יכלול גם פתיחת שגרירויות הדדית בשתי המדינות. בהודעה משותפת לארה"ב, בחריין וישראל נכתב: "נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מלך בחריין חמד בין עיסא וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו והסכימו על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין".
"זו פריצת דרך היסטורית לשלום נוסף במזרח התיכון", נמסר עוד. "פתיחת דיאלוג ישיר וקשרים רשמיים בין שתי החברות הדינמיות והכלכלות המתקדמות הללו ימשיך את השינוי החיובי במזרח התיכון, ויגדיל את היציבות, הביטחון והשגשוג באזור".
בהודעה נכתב גם כי ארה"ב מודה לבחריין על אירוח "הסדנה הכלכלית" במנאמה, בירת בחריין, שדנה בפיתוח הכלכלי ברשות הפלסטינית - ללא נציגי הפלסטינים. בהודעה נכתב גם כי הצדדים ימשיכו במאמציהם להגיע לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני "שיאפשר לעם הפלסטיני למלא את מלוא הפוטנציאל שלו".
לפי הבית הלבן, ההסכם עם בחריין ייחתם ביום שלישי הקרוב, במקביל להסכם עם איחוד האמירויות, במעמד שרי החוץ של שתי המדינות וראש הממשלה בנימין נתניהו.
8 צפייה בגלריה
 טראמפ מכריז על ההסכם בבית הלבן
 טראמפ מכריז על ההסכם בבית הלבן
טראמפ מכריז על ההסכם בבית הלבן
(צילום: AFP)

נתניהו עצמו פרסם הודעה בנושא ומסר אתמול: "אזרחי ישראל, אני נרגש לבשר לכם שהערב נגיע להסכם שלום נוסף עם מדינה ערבית נוספת, עם בחריין. זה מצטרף להסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות. זה לקח לנו 26 שנים להגיע מהסכם השלום השני עם מדינה ערבית להסכם השלום השלישי, וזה לקח לנו לא 26 שנים אלא 29 יום להגיע להסכם השלום בין המדינה הערבית השלישית למדינה הערבית הרביעית - ויהיו עוד".
לדבריו, "זה עידן חדש של שלום. שלום תמורת שלום. כלכלה תמורת כלכלה. אנחנו השקענו בשלום במשך שנים ארוכות ועכשיו השלום ישקיע בנו, יביא להשקעות גדולות מאוד לכלכלת ישראל וזה חשוב מאוד. כל ההסכמים הללו נעשים על-ידי עבודה מאומצת מאחורי הקלעים במשך שנים, אבל הם הגיעו לכלל מימוש על-ידי העזרה החשובה של ידידנו נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ואני מבקש להודות לו ולצוותו על העזרה החשובה הזאת. עידן חדש - שלום תמורת שלום".
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו כתב בטוויטר כי "בפחות מחודש, תחת הנהגתו של טראמפ, השגנו עוד הסכם היסטורי - הפעם בין ישראל לבחריין. יש כעת מומנטום ברור של מזרח תיכון חדש. תודה לראש הממשלה נתניהו ולמלך חמד על האומץ לשנות את עתידן של האומות".
שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, שוחח אמש בטלפון עם שגריר בחריין לאו"ם, ג'מאל פארס אלראוועי. מטעמו של ארדן נמסר כי השגרירים קיימו שיחה חמה שבה בירכו איש את רעהו על כינון היחסים בין ישראל לבחריין וכן סיכמו להיפגש ולדון בשיתופי פעולה באו"ם בנושאים של חדשנות ופיתוח כלכלי לרווחת שתי המדינות.
השגריר ארדן אמר: "הרחבת מעגל השלום יכולה להוביל לשינוי כללי המשחק גם בזירת האו"ם. אנו נכנסים לעידן חדש שבו נוכל לפעול יחד בפומבי למען ביטחון ושגשוג כלכלי לישראל ולמדינות ערב, ולהתמודד יחד אל מול האתגרים העלולים לאיים על היציבות במזרח התיכון".
פורסם לראשונה: 22:53, 11.09.20