1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה
בדיקות קורונה
עמדות בדיקות הקורונה בנתב"ג. 2.1% מהבדיקות - חיוביות
(צילום: רויטרס)
710 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') כחיוביים לנגיף הקורונה. בסך הכול התבצעו כ-34 אלף בדיקות וכ-2.1% מהן היו חיוביות. ללא התחשבות בבדיקות הסקר שנערכו, עומד שיעור הבדיקות החיוביות על 2.7%. על-פי נתוני משרד הבריאות, מקדם ההדבקה R עמד הבוקר על 0.94.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 560 חולי קורונה, 322 מהם במצב קשה. 134 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים בישראל מאז פרוץ המגפה עומד על 2,678.
בשבעת הימים האחרונים אובחנו 492 נדבקים חדשים בירושלים, בתל אביב אובחנו 170, בנצרת 120, בבני ברק 85, בפתח תקווה 81, במג'דל שמס 81, בבאר שבע 79, בחיפה 76, בבוקעאתא 76, באום אל פחם 71, בנתניה 54, באשדוד 53, בחולון 52, בשפרעם 52, בכפר קאסם 50, בבית ג'אן 50, בדיר חנא 47, בטייבה 43, בקלנסווה 42, בחצור הגלילית 41, בסכנין 40, בראשון לציון 39, בבת ים 39, במרר 31 ובאכסאל 30.


ויש גם ערים שבהן אובחנו בין חמישה נדבקים לנדבק בודד בשבעת הימים האחרונים, אך משרד הבריאות אינו מפרט מה המספר המדויק. מדובר באור עקיבא, אופקים, מגדל העמק, נס ציונה, קריית גת, יבנה, טירת כרמל, אור יהודה, קריית אונו, יקנעם עילית, חריש, קריית מוצקין, בית שאן, יהוד, שדרות, גבעת שמואל ודימונה. בקריית מלאכי, קריית שמונה ונשר לא אובחן אף נדבק בשבעת הימים האחרונים.
מנגד, את רשימת היישובים האדומים מאיישות בית ג'אן, בוקעאתא, דיר חנא, נחף, כפר קאסם, מסעדה, מג'דל שמס, חצור הגלילית, עדאמשה, סלמה והמועצה המקומית בסמ"ה.
בדו"ח של מרכז המידע והידע של אגף המודיעין בצה"ל, נכתב כי הנתונים מהשבועיים האחרונים מעידים על עצירה בירידה בתחלואה וכן על עלייה במקדם ההדבקה ברמה הארצית. אם תימשך המגמה הנוכחית לאור ההקלות שהוחלו לאחרונה, כך מזהירים באמ"ן, צפויה עלייה מחודשת בתחלואה כבר בתקופה הקרובה.
בדו"ח אחר של אמ"ן נכתב כי מחקרים וארגוני הבריאות בעולם קובעים כי תיתכן הדבקה דרך האוויר בחללים סגורים ובלתי-מאווררים. בדו"ח מומלץ בין היתר להפחית שיחות פרונטליות או טלפוניות בעת נסיעה ארוכה בתחבורה ציבורית, להימנע מדיבור בקול רם או לצעוק בדיונים או בשיעורים שבהם משתתפים כמה אנשים במקום סגור ואף להעדיף לקיים פעילות גופנית קבוצתית במרחב פתוח ולא בחלל סגור.
"עטיית מסכות ללא אוורור תקין של החלל וללא הגבלת כמות האנשים או משך השהייה בו, לא בהכרח תספיק כדי להגן באופן מלא מפני הידבקות באמצעות אירוסולים, בפרט אם מתקיימות בו פעילויות המגבירות את הסיכון להדבקה", מציינים מחברי הדו"ח. לקריאתו - לחצו כאן.
מאוחר יותר היום צפוי קבינט הקורונה להתכנס ולדון בדחיית השלב השלישי במתווה היציאה מהסגר, שכולל את פתיחת הקניונים, השווקים הפתוחים, חדרי הכושר והחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים. הסיבה לכך, היא העלייה המדאיגה במקדם ההדבקה, שכבר חורג מהתנאים שנקבעו במתווה. מקדם ההדבקה R, נכון להבוקר, עומד כאמור על 0.94 כשהתנאי לעבור לשלב השלישי במתווה ההקלות הוא 0.8. נכון לעכשיו עדיין אין עלייה משמעותית בתחלואה, אבל המומחים מעריכים שהיא תגיע בהמשך ולכן צריך לעצור עכשיו.
בחברה החרדית עומד מקדם ההדבקה על 0.66, בחברה הערבית על 1.14 ובמגזר הכללי על 0.91.
מקדם ההדבקה מסומן באות R שהיא קיצור של המילה Reproduction – הִתְרָבּוּת. אם כל חולה או נשא מדביק בממוצע שני בני אדם, אז מקדם ה-R של המגפה הוא 2. כאשר מדד R גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי (אקספוננציאלי) ומוכפל כל פרק זמן מסוים. המטרה היא להגיע ל-R נמוך מ-1, במקרה כזה חולה אחד מדביק פחות מאדם אחד.