הטלוויזיה האיראנית דיווחה הערב (יום א') על "השבתת חירום" זמנית בתחנת הכוח הגרעינית היחידה של איראן, בבושהר. גורם בחברת האנרגיה הממשלתית אמר לטלוויזיה הרשמית כי הכור בבושהר "הושבת אתמול לצורך עבודות תחזוקה, למשך שלושה או ארבעה ימים". הגורם ציין כי ייתכנו הפסקות חשמל.
1 צפייה בגלריה
"השבתת חירום". הכור בבושהר
"השבתת חירום". הכור בבושהר
"השבתת חירום". הכור בבושהר
(צילום: AP)
הגורם לא מסר פרטים נוספים, אך זו הפעם הראשונה שבה איראן מדווחת על השבתת חירום בכור בעיר הנמל בושהר שבדרום המדינה. הכור בבושהר החל לפעול ב-2011, בסיוע רוסיה. לצורך הפעלתו נדרשת איראן לשלוח מוטות דלק שהוצאו מהכור חזרה לרוסיה כאמצעי זהירות.
במרץ האחרון הזהיר בכיר בסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן כי הכור עשוי להפסיק את פעילותו משום שטהרן אינה יכולה לרכוש חלקים וציוד עבורו מרוסיה, בשל הסנקציות שהטילה ארה"ב על המגזר הפיננסי ב-2018. הכור מונע על ידי אורניום המיוצר ברוסיה, ולא באיראן, ומפוקח על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).
בניית הכור בבושהר החלה באמצע שנות ה-70 של המאה שעברה, בתקופת שלטונו של השאה. לאחר המהפכה האיסלאמית ב-1979 הותקף המתקן שוב ושוב במלחמת איראן-עיראק. מאוחר יותר סייעה רוסיה בהשלמת בנייתו של הכור.
המפעל, שנבנה בסמוך להעתק גיאולוגי פעיל, נבנה כך שיוכל לעמוד ברעידות אדמה חזקות. לא דווח על רעידות אדמה משמעותיות באזור בימים האחרונים.