קבוצת הפייסבוק "אני שולמן" שאיגדה עצמאים מרחבי הארץ הסתמנה במהלך השנה האחרונה ככוח משמעותי, אבל הצלחתה סימנה גם את פירוקה. לקראת בחירות 2021 התפרקו מייסדיה והתפזרו כמועמדים בין המפלגות השונות: המייסד אביר קארה הצטרף ל"ימינה", שלומי בן גור הפך לנציג השולמנים בליכוד, ואביעד בן סדון, ממובילי מחאת השולמנים, הוא היום איש תל"ם. בפאנל שהתקיים הבוקר (יום ג') באולפן ynet הם התעמתו ביניהם בשאלה איזו מפלגה תשרת טוב יותר את מאבק העצמאים בישראל.
- קארה, אני מניחה ששמעת את התוכנית שהוצגה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר לגבי סעיף דמי האבטלה לעצמאים. אומר כאן פרופ' אבי שמחון – אני מאמין שהפעם זה ייצא לדרך. אתה מאמין שנתניהו רוצה לקדם את זה? "שמענו את הדברים האלה כבר ב-2015 ואחר כך ב-2019. אנחנו שומעים את זה המון המון זמן. זו תוכנית כלכלית לחיצה כזאת, שלא באמת עונה על כל הדרישות. בנושא דמי אבטלה לעצמאים, אני פשוט חושב שהם לא מוכנים מספיק עם הרעיון הזה. צריך לאחד את רשויות המס ולייצר המון מסלולים וולונטריים לעצמאים וגם לשכירים בביטוח לאומי. הדברים האלה פשוט תקועים 50 שנה. אנחנו רוצים להביא איתנו דברים חדשים".
- אתה אומר "אנחנו", אבל לא כל ה"שולמנים" נמצאים בימינה. "מהפכה לא מתרחשת ברחוב אלא בלבבות ובמוחות של האנשים. אני שמח מאוד לראות שכל המפלגות מחזרות אחרי 'שולמנים'. אבל מי שרוצה את הדבר האמיתי, יודע למי להצביע. יש לנו את הידע והיכולת".
3 צפייה בגלריה
תמונתו של אביר קארה
תמונתו של אביר קארה
קארה. "מהפכות לא מתרחשות ברחוב"
(צילום: טל שחר)
- שני חבריך מה"שולמנים" לא כל כך שותפים לתחושות שלך. נפנה אל בן גור, נציג השולמנים בליכוד: אביר אומר שנתניהו והליכוד הבטיחו כל כך הרבה פעמים שיהיו דמי אבטלה לעצמאים. למה שהפעם זה יהיה אחרת? "הליכוד יעביר את זה הפעם כי זה מומנטום טוב. בפעמים הקודמות לא היו לו מספיק ידיים. עכשיו אנשים מבינים את המצוקה של העצמאים".
- אביעד בן סדון מתל"ם, מה אתה עונה לאביר? "כל מה שצריך זה כל הזמן לדחוף לבחירות. רק אז מתחילים דברים לזוז. אבל בלי בקשר, מדובר בתוכנית פופוליסטית. ראש הממשלה לא שינה שום דבר עבור העצמאים והוא גם לא ישנה. הוא לא עשה את זה במשך 12 שנים, והוא לא יעשה את זה בשנה ה-13. זה לא פחות משוחד בחירות וגועל נפש. ואני מזכיר: נתניהו הוא היחיד עם השאלטר לקופה הציבורית".
בן גור: "זה תהליך של שנה וחצי-שנתיים. כדאי שזה יהיה עכשיו. למה לדחות את זה? למה כל דבר שביבי זה לא?".
בן סדון: "חבר'ה, מנסים להכניס אותנו לכלוב. מראים לנו בן אדם אחד שיש לו מפתח, וכולם נלחמים לו על הלב. הגיע הזמן לא להיכנס לכלוב מלכתחילה. מה שלא השתנה פה במשך 12 שנים - כבר לא ישתנה".
3 צפייה בגלריה
אביעד בן סדון
אביעד בן סדון
אביעד בן סדון. "מנסים להכניס אותנו לכלוב"
- קארה, הקמת את קבוצת הפייסבוק "אני שולמן" ורציתם להשתמש בכוח הזה של המוני המשתמשים. והנה, כמו באוכלוסייה הכללית, התפצלתם לשלל מפלגות שונות. "לא נכון. לא התפצלנו. יש נציגים שהלכו למפלגות אחרות וזה מבורך. סימן שעשינו עבודה טובה בשטח. אבל מרבית העצמאים ילכו אחרי תוכנית עבודה אמיתית שבאה לשנות דברים מהשורש. אנחנו מציגים תוכנית לרפורמה מקיפה ברישוי עסקים ובארנונה העסקית, שלא תעלה על כפל הארנונה למגורים, הורדת מיסים, הורדת יוקר המחייה, הורדת יוקר הדיור".
- אתה מאמין שרוב העצמאים ילכו בעקבותיך? "חד-משמעית. שמנו את העצמאים על שולחן הדיונים באופן קבוע ודיברו כאן על נושאים שלא דיברו עליהם מעולם, וזה אך ורק תוצר של עבודה של קבוצת 'אני שולמן', של 'השולמנים', של החמ"ל סיוע שנשאר אצלנו".
3 צפייה בגלריה
שלומי בן גור
שלומי בן גור
בן גור. "תהליך של שנה וחצי-שנתיים"
- אז אפשר היה להצביע בפתק אחד לקבוצת "שולמן". למה לא הלכתם על פלטפורמה משלכם? "שולמן" וזהו? בן סדון: "אין אומץ לאנשים. היינו צריכים ללכת כקבוצה אורגנית, אבל כנראה שעסקו בחישובים אישיים. נפתלי בנט לא עשה דבר כשר הכלכלה, כיו"ר קבינט יוקר המחייה, והצביע נגד דמי אבטלה לעצמאים. זו דמגוגיה להגיד שהפוליטיקה הישנה תשנה כאן משהו".
קארה: "התשובה למה שאתה אומר היא - לא נכון".
בן סדון: "פתאום העצמאים הפכו להיות כלי. מי שחושב שהוא יכול לנכס יזמות פרטית אליו, כעצמאי שמצביע רק על פי צו מצפונו, טועה טעות גדולה שתעלה גם בחמישה מנדטים לפחות לכל מפלגה שתשחק על הטיקט הזה".
קארה: הדברים לא מדויקים ולא נכונים. השר נפתלי בנט עשה רבות".