בית משפט בצרפת הורה השבוע שלא לגרש אזרח בנגלדשי בחזרה לארצו, אחרי שהשופט קיבל את טענת עורך דינו של האיש כי זיהום האוויר החמור בבנגלדש יסכן את בריאותו של מרשו, ועלול להוביל למותו. האיש, בן 40, סובל מאסתמה, וזיהום האוויר בבנגלדש הוא מהחמורים בעולם.
מומחי משפט ומומחים לענייני איכות הסביבה העריכו ביממה האחרונה בשיחות עם כלי תקשורת זרים, כי זו הפעם הראשונה שבית משפט כלשהו בעולם מונֵע גירוש בשל החשש שסכנה ממשית נשקפת לאדם המועמד-לגירוש מצד זיהום האוויר במדינת היעד.
3 צפייה בגלריה
 בנגלדש זיהום אוויר
 בנגלדש זיהום אוויר
שריפת פסולת בדאקה, בירת בנגלדש
(צילום: shutterstock)
האיש שגירושו נמנע, וששמו לא פורסם, ברח מבנגלדש בשנת 2011, ולדברי עורך דינו עשה זאת משום שהיה נתון לרדיפה פוליטית. בצרפת השתקע בטולוז, שם עבד כמלצר, ובשנת 2015 קיבל אשרת שהייה זמנית על בסיס בעיות הבריאות שמהן סבל. בשנת 2017 קבעו רופאים כי אפשר יהיה לטפל בו גם בבנגלדש, ושלפיכך אין מניעה לגרשו. לאחר מכן הוצא נגדו צו גירוש.
3 צפייה בגלריה
 בנגלדש זיהום אוויר
 בנגלדש זיהום אוויר
פסולת מפוזרת על גדת נהר בבנגלדש. 179 בעולם
(צילום: shutterstock)
אלא שבית המשפט לערעורים בבורדו קבע השבוע כי מחלת האסתמה שממנה סובל האיש עלולה להחמיר בגלל זיהום האוויר בבנגלדש. לפי מדד איכות הסביבה של אוניברסיטאות ייל וקולומביה, בנגלדש מדורגת במקום ה-179 מתוך 180 בזיהום האוויר, והזיהום בה גבוה פי שישה מהרמה המקסימלית שנקבעה בהמלצות ארגון הבריאות העולמי.
השופט שמנע את גירושו של האיש הבהיר כי הביא בחשבון גם את העובדה שהתרופות שהוא נוטל בצרפת אינן זמינות בבנגלדש.