2 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
למרות הסגר, קיבוצים בצפון פועלים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בעוד שאלפי ילדים נמצאים בבית ללא מסגרת חינוכית בשל הסגר השני, מתברר כי בכמה קיבוצים בצפון הארץ הפעילות בגנים ובפעוטונים נמשכת - ללא צוותי משרד החינוך.
במועצה האזורית מטה אשר כינו את המסגרות "שמרטפיות" וטענו כי הם פועלים בהתאם לתקנות הסגר, אך המפקחת על הגנים ששמעה על כך הדגישה כי גננת שתשתף פעולה עם הקיבוץ תסתכן בעבירת משמעת.
2 צפייה בגלריה
התכתבויות בקיבוצים בנוגע לפתיחת הגנים בזמן הסגר
התכתבויות בקיבוצים בנוגע לפתיחת הגנים בזמן הסגר
התכתבויות בקיבוצים בנוגע לפתיחת הגנים בזמן הסגר
בשבוע שעבר הורי ילדי הקיבוץ אילון שבצפון קיבלו הודעה שלפיה ביום שני, 21 בספטמבר, הגנים והפעוטונים ייפתחו במסגרת מענה חברתי קהילתי, תוך הכרה בצרכי הילדים וההורים.
בהודעה נכתב כי "הילדים הרכים שנמצאים בתהליכי הסתגלות לגנים ולפעוטונים החדשים עדיין לא ביססו אמון והרגלים, ואתם ההורים עמוסים בעבודה חיונית ומטלות מסוגים שונים. אנחנו רוצים יחד איתכם לשמור על השגרה".

בקיבוץ הודיעו כי הפעילויות יתקיימו בקבוצות תוך ניצול מרבי של חללי הגן והחוץ, ותוך הקפדה על הכללים ככל שניתן. עוד ציינו כי הצוות שיפעיל את המסגרות לא יהיה מטעם משרד החינוך כבימי שגרה. "משרד החינוך לא מאפשר לגננות המועסקות על ידו לעבוד, ולכן נפעל בעזרת מטפלות מחליפות. אנא מלאו הצהרות בריאות והגיעו חבושים במסכות במרחב הציבורי", נכתב.
מקרים דומים התגלו בקיבוצים נוספים. בהודעה ששלחה מפקחת משרד החינוך לגננות בשבוע שעבר היא כתבה שהיא קיבלה פניות מגננות מקיבוצים שונים שביקשו מהן לעבוד בימי הסגר בגן, וכי הקיבוץ מתכנן לפתוח את הגן.
בהודעה כתבה המפקחת: "מסתבר שבכל מחוז צפון יש קיבוצים שמתכוונים להמשיך להפעיל את מערכת החינוך. הדבר הזה אסור בתכלית האיסור. כן מוצא חן או לא מוצא חן, המדינה קבעה סגר". עוד כתבה המפקחת: "גננת שיוצאת לגן מפרה סגר, גם כאלה הגרות בקיבוץ שבו הן עובדות - עוברת על החוק. גננת מחויבת להמשיך לעבוד מרחוק".
היא ציינה כי הנושא עלה בישיבה עם מנהלת המחוז, וזאת ביקשה ליידע את הגננות ששיתוף פעולה מצידן בהפעלת הגן יגרור עבירת משמעת.
במועצה האזורית מטה אשר מסרו כי מסגרות החינוך, כולל גני הרשות, סגורים בהתאם לתקנות הסגר. טענה זו נוגדת את ההודעה שנשלחה להורי הילדים, המציינת כי המסגרת תתקיים בגן המוכר לילדים.
מהמועצה נמסר: "המועצה והיישובים בה מחפשים פתרונות כדי לסייע להורים רבים הנדרשים להגיע לעבודתם. בחלק מהיישובים הוחלט על מתכונת של הפעלת "שמרטפייה", בהתאם לתקנות התו הסגול, הנחיות ההתקהלות וההחרגות המאפשרות לספק פתרון עבור הורים בעבודות חיוניות".
במשרד החינוך מסרו כי המסגרות אינן מופעלות על ידו וכי והגננות אינן מועסקות בהן.
ממשטרת ישראל נמסר כי המקרה בקיבוץ אילון אינו מוכר, אך בקיבוץ עברון, שגם הוא נמצא תחת המועצה האזורית מטה אשר, ניתן קנס של 5,000 שקל על הפעלת גן בניגוד לתקנות. במשטרה ציינו כי הם אינם עורכים סריקות בקיבוצים אלא במידה ומתקבלת תלונה.