חילופי דברים קשים התנהלו היום (ראשון) בוועדת החוקה שדנה ב"חוק הקורונה הגדול" בין ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) למשנה ליועמ"ש רז נזרי. אבידר אמר כי "הממשלה רוצה למנוע מחאה ציבורית ולא תצליחו כי אמון הציבור ב-0.1%". לאחר מכן תקף את נזרי: "שיתפת פעולה בחוק השב"כ וזה על מצפונך". נזרי השיב: "אני לא דובר הממשלה, לא קובע מדיניות, תפקידי בייעוץ המשפטי לממשלה הוא לסייע לה לממש את מדיניותה ולהציב בפניה את גבולות הדין. אתה מדבר על 'שיתוף פעולה' עם קונוטציות כאלה ואחרות, אני רוצה לומר לך שעם כל הכבוד לציונים שאתה מעניק לנו, אנחנו עומדים כל העת מול הממשלה ובולמים דברים שנראים לנו לא אפשריים מבחינת הדין. אני נמצא כאן בדיונים בכנסת קרוב ל-10 שנים ומעולם לא דיברו אליי כך. צעקות מכל כיוון לא ירתיעו אותי.
2 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
(צילום: אלי מועלם)
"גם בנושאים הללו של זכות ההפגנה עמדנו ואנחנו עומדים מול הממשלה והשרים, על כך שזכות ההפגנה תישמר, זו חובתנו ותפקידנו והזכרנו להם כל העת שגם, ואולי דווקא בעת חירום, אסור לממשלה למנוע הפגנות נגדה. גם בנושא הפיקוח הפרלמנטרי עמדנו על כך בדיונים לא פשוטים שהיינו בהם במסגרת הממשלתית, שבדמוקרטיה הכנסת היא זו שאומרת את המילה האחרונה וקובעת איסורים ונורמות כלליות ולכן כל צו מגיע לוועדה והיא מוסמכת לאשר או לבטל אותו". לדברי ח"כ גדעון סער שאמר כי "לממשלה זה לא מספיק. הפתח לאפשר ביקורת בדיעבד היה טעות", השיב נזרי: "המשמעות האחרת היא שהממשלה תקבל החלטה בדיעבד". ח"כ אבידר התפרץ לדבריו בשלב זה והטיח: "אתה פופוליסט. אתה לא פוליטיקאי ולא צריך אותך פה, אתה צריך להתבייש. צריך להיות ברור שאנחנו לא במצב רגיל. אלא במצב שהממשלה איבדה בלמים ויש מקרים בהם הפקידות הבכירה לא מרימה 'אמברקס'. דיקטטורה נוצרת כשפקידים בכירים מוותרים. היא לא נוצרת כשהולכים לבחירות דמוקרטיות. יש אנשים יותר טובים ממך שעצרו את הממשלה ואיימו עליהם בפיטורים".
2 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
רז נזרי
(צילום: יואב דודקביץ)
נזרי לא נשאר חייב: "הצעקות שלך לא ירתיעו אותנו. הרמתי 'אמברקסים' לממשלה בעשרות מקרים גם בקשר לחוק הזה ולא נירתע מצעקות משום כיוון מלסייע לה במנגנונים משפטיים למימוש מדיניותה, אך זאת תוך הגבלתה למסגרת הדין גם בעת חירום זו". יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, התייחס לדברים: "זה ניסיון הפחדה של פקידים. לא נעצור את חופש ההפגנה אבל לבוא ולגרום שיגיעו מכמה ערים אדומות לתוך אבן גבירול, על זה גם תושבי אבן גבירול יתקוממו". בעקבות העימות תקף ח"כ נפתלי בנט את אבידר בטוויטר: "אני מכיר את המשנה ליועמ״ש רז נזרי מזה 8 שנים. ‏מרבית הקשר היה במסגרת הקבינט הבטחוני, שם רז נרתם בכל כוחו, ‏במסגרת החוק, לסייע לממשלה לממש את מדיניותה. ‏לא תמיד הסכמנו, אך אני מכבד אותו. ‏רז הוא משרת ציבור מסור ומקצוען. ‏ההתנהגות של ח״כ אבידר כלפיו איננה הולמת ואינה ראויה".
אחרי חצות פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, גינוי למה שכינה "המתקפה המופרכת וחסרת הביסוס נגד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, במהלך הדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת. עו"ד נזרי הוא משרת ציבור ותיק, מקצועי ומסור העושה את מלאכתו נאמנה לשם ייצוג עמדות הדרג המדיני בגבולות הדין. אין מקום להתקפות אישיות מעין אלו, וממילא התקפות כאמור לא יסיטו את הייעוץ המשפטי לממשלה מדרך הישר ומהצגת העמדות המשפטיות באופן ענייני".