אחרי יומיים של שיא במספר קורבנות הקורונה בברזיל קרא היום הנשיא ז'איר בולסונרו לאזרחיו "להפסיק לבכות" – ולהתקדם. מתחילת משבר הקורונה התרעם בולסונרו על ההגבלות שנועדו לבלום את התפשטות המגפה, ולעיתים גם זלזל בחומרתה – למרות שנדבק בעצמו בנגיף. בולסונרו אף כינה את מגפת הקורונה "שפעת קטנה".
אחרי ארה"ב, מספר המתים מקורונה בברזיל הוא הגבוה בעולם. בשעה שהתחלואה בארה"ב נמצאת בירידה, בברזיל המספרים שוברים שיאים – ובתי החולים נמצאים על סף קריסה. אתמול דווח על שיא של 1,910 מתים מקורונה ביממה, ועל 71,704 נדבקים חדשים. מתחילת המגפה נדבקו בנגיף בברזיל 10.7 מיליון איש וקרוב ל-260,000 מתו.
"מספיק לדאוג ולבכות. כמה זמן הבכי עוד יימשך?", שאל היום הנשיא בולסונרו. "כמה זמן עוד תישארו בבית ותסגרו הכול? אף אחד לא יכול לסבול את זה יותר. שוב, אנחנו מביעים צער על המתים, אבל אנחנו חייבים למצוא פתרון".
העלייה בתחלואה בברזיל הובילה להטלת הגבלות חדשות בבירה ברזיליה, ובעיר הגדולה במדינה סאו פאולו. בריו דה ז'ניירו החליטו להטיל סגר לילי ולהקדים את שעת הסגירה של המסעדות. במערכת הבריאות בברזיל מודאגת במיוחד מווריאנט חדש של הנגיף שהתפשט מאזור האמזונס, ומידבק יותר מהזן המקורי של הקורונה.
2 צפייה בגלריה
תמונות השנה בעולם של רויטרס שיא ברזיל ז'איר בולסונרו מסכה
תמונות השנה בעולם של רויטרס שיא ברזיל ז'איר בולסונרו מסכה
(צילום: רויטרס)
מושלים של מדינות המחוז בברזיל, ובכירים במערכת הבריאות, האשימו את הממשלה הפדרלית בניהול כושל של המשבר. בולסונרו התעמת עם מדינות המחוז על ההגבלות, והביע התנגדות להטלת סגרים. בכל הנוגע לרכישת חיסונים והפצתם הממשלה שלו הגיבה באיחור, ועד כה פחות מ-3.5% מהאוכלוסייה קיבלה לפחות מנה אחת של החיסון.
למרות שהמגפה משתוללת, בולסונרו עדיין נחשב לנשיא פופולארי – בין השאר בעקבות תוכנית סיוע בהיקף של 322 מיליארד ריאל (57.7 מיליארד דולר), שחילקה בשנה שעברה מענקים לעניים. הסנאט בברזיל הצביע היום בעד חידוש חבילת הסיוע, אם כי בהיקף קטן יותר – של עד 44 מיליארד ריאל. תוכנית הסיוע תעניק מענקים של 250 ריאל (44 דולר) למשך ארבעה חודשים. ההצעה עדיין צריכה לקבל את אישור הבית התחתון של הקונגרס.