שליחו של נשיא קונגו פליקס צ‘יסקדי הודיע ביום חמישי האחרון כי הצליח להחתים את מנהיג האופוזיציה מואיז קטומבי על כניסה לשותפות קואליציונית עם הנשיא המכהן. בכך מגיעה אל סיומה סאגה פוליטית שנמשכת זה כחודש וחצי במדינה האפריקנית השסועה. פרט פחות ידוע בסערה הפוליטית היא עובדת היותו של קטומבי - שותפו החדש של הנשיא וכעת למעשה האדם השני בחשיבותו במדינה - בן לניצול שואה יהודי שקבור בנתניה.
אביו של הבכיר הקונגואי הוא ניסים סוריאנו (Nissim Soriano), אשר ברח מרודוס בשנת 1938 והשתקע כמו יהודים יוונים רבים במחוז קטנגה שבקונגו, אז מושבה בלגית. הוא עלה בערוב ימיו לישראל ואף נקבר בארץ. סבו וסבתו של מואיז נספו באושוויץ.
עם המינוי, קטומבי (56) חיזק לפי הערכות את אפשרות היבחרו לנשיאות המדינה בבחירות 2023. בינתיים הוא ימנה שרים רבים בממשלה אך באופן רשמי לא יקבל תפקידה בה, ויישאר מנהיג המפלגה השנייה בגודלה.
3 צפייה בגלריה
מואיז קטומבי
מואיז קטומבי
מואיז קטומבי(במרכז) בביקור בבית כנסת ברודוס לפני כחמש שנים
3 צפייה בגלריה
מואיז קטומבי
מואיז קטומבי
מואיז קטומבי בביקור בישראל עם בעלי בית"ר ירושלים משה חוגג
לקטומבי, איש עסקים מיליארדר שנחשב לאחד מ-50 המשפיעים באפריקה, קרובי משפחה בישראל והוא נוהג לבקר בארץ במטוס פרטי, כדי לפגוש את בני דודיו ודודתו ניצולת השואה. בתור בעלי קבוצת הכדורגל הגדולה בקונגו התעניין לפני כשמונה שנים ברכישת מכבי נתניה בכדורגל. בשנים האחרונות בחן אפשרות לקיים משחקי ידידות בין קבוצות כדורגל ישראליות לבין קבוצת הכדורגל שלו, TP מאזמבה.
קטומבי נחשב לידיד הקהילה היהודית בבלגיה, מקום מגוריו בשלוש השנים האחרונות. במסגרת זאת, לפני כשנתיים היה קטומבי נואם הכבוד בכנס מנהיגי יהדות אירופה של איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי שהיו״ר שלו, הרב מנחם מרגולין, נחשב למקורבו.
קטומבי מגדיר את עצמו נוצרי ממוצא יהודי, ולפי חוק השבות יכול לעלות לארץ. בזמן היותו מושל מחוז קטנגה בקונגו הוא חיבר כמה חברות ישראליות להשקעות ופרויקטים במחוז. בעבר אף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת ביקור של ראשי מחוזות מקונגו בישראל.
בשנים האחרונות נחשב קטומבי בעיני רבים בקונגו לתקווה עבור אחת המדינות העניות בעולם מצד אחד, אך העשירות במחצבים מצד שני - ולכן בין שלל הכינויים שזכה להם "אובמה של אפריקה" ו"משה (הגואל) של קונגו".

חזר מהגלות והתקבל בפסטיבל

החתימה עם קטומבי מגיעה מספר שבועות לאחר שהנשיא צ‘יסקדי הודיע על פירוק השותפות הפוליטית עם הנשיא הקודם ז‘וזף קבילה. קבילה מוכר בישראל לאור חברותו הקרובה עם איש העסקים דן גרטלר ועבודתו עם חברות ביטחוניות ישראליות. בנאום ארוך שנשא אז לאומה - בתום שבועות של התייעצויות עם שורה של אישים משפיעים במדינה, בין היתר, עם קטומבי עצמו - הודיע צ‘יסקדי כי ״התייעצויות אלה הדגישו בפניי את דחייתה של הקואליציה (…) הקואליציה לא איפשרה ביצוען של תכניות שבגינן נבחרתי לנשיאות״.
ארבעה ימים אחר כך, להפתעת רבים, הצליח צ‘יסקדי להעביר באסיפה הלאומית הצבעה על הדחתה של יושבת הראש ונאמנתו של הנשיא קבילה, ז‘אנין מאבונדה, ברוב של 281 מול 200, שהושג הודות לתמיכה של קטומבי ובעלי בריתו. צ‘יסקדי שב והפתיע כאשר הודיע על חנינתם של שני אסירים שהואשמו בהתנקשות באביו של ז‘וזף קבילה, הנשיא המנוח לורן קבילה.
בבחירות שהתקיימו בדצמבר 2018 הוכרז פליקס צ‘יסקדי כמנצח, בעוד קבילה מסיים באופן רשמי את שלטונו במדינה. הכרזה זו עוררה זעם רב במדינה המסוכסכת שכן הכנסייה הקתולית הקונגלזית שהפעילה כ-40 אלף משקיפים הודיעה שהזוכה הוא נציג אחר של האופוזיציה, מרטין פאיולו.
פאיולו ונציגי אופוזיציה טענו אז כי הבחירות זויפו לנוכח ברית סודית שנרקמה בין צ‘יסקדי לבין הנשיא הקודם קבילה, ששלט במדינה במשך 18 שנה. ואכן בתום חמישה חודשים הודיע צ‘יסקדי על הקמת קואליציה יחד עם מפלגת ה-FCC שתחת הנהגתו של קבילה, ועל מינוי נאמנו של קבילה, סילבסטר אילוגה, בתור ראש הממשלה. ברית זו, כאמור, מגיעה כעת אל סיומה.

באותן הבחירות, מועמדותו של מואיז קטומבי נפסלה לאחר שלא הורשה להיכנס אל המדינה כדי להציג את מועמדותו. בכל הסקרים שקדמו לבחירות זכה קטומבי בכ-30% מהקולות, בעוד קבילה עצמו זוכה לתמיכה של עד 10 אחוזים.
עקב הפופולריות שצבר כמושל מחוז, בסוף 2015, עם סיום כהונתו, נאלץ קטומבי לעזוב את המדינה. מספר חודשים לאחר שעזב, ביוני 2016, נשפט בהעדרו ל-36 חודשי מאסר, בגין מכירת נכס שלא היה שייך לו, לכאורה. בסוף אותה השנה, בהתאם לחוקת קונגו, היה מחויב הנשיא דאז ז‘וזף קבילה לערוך בחירות, לאחר שתי כהונות רצופות.
בבחירות שהוכרזו לבסוף בסוף 2018, כשנתיים לאחר המועד החוקי, הכריז קטומבי ממקום גלותו בבלגיה על התמודדותו לנשיאות. למחרת ההכרזה כותר ביתו שבעיר לובומבאשי בידי שוטרים שהאשימו אותו בניסיון לבצע התנקשות בנשיא קבילה. קטומבי שב לקונגו לבסוף רק לאחר הבחירות, במאי 2019, והתקבל בידי מאות אלפים שיצאו לרחובות כדי לחגוג את חזרתו לאחר שלוש שנים של גלות (בסרטון שבראש הכתבה).