4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט. זמן למנהיגות חדשה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
באופוזיציה הגיבו הערב (יום ב') בתקיפות להחלטת הליכוד וכחול לבן להצביע בעד אישור דחיית התקציב ומניעת הבחירות, תוך השארת ישראל ללא מפכ"ל משטרה קבוע, יועץ משפטי לממשלה ופרקליט מדינה. יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף את ממשלת האחדות של נתניהו וגנץ ואמר: "הגיע הזמן למנהיגות חדשה לישראל".
"מעולם לא הייתה לישראל ממשלה כל כך מנוכרת לאזרחיה, כל כך עסוקה בעצמה, לא חכמה, לא מקצועית, מעוררת מבוכה וכל כך כושלת בביצוע", הוסיף בנט. "אפשר אחרת".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד. "כולם רבים עם כולם"
(צילום: אורן בן חקון)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הצטרף לדברי בנט, ואמר: "המפסידים הגדולים הערב הם אזרחי ישראל. אין תקציב, אין תוכנית לטיפול באבטלה, כולם בממשלת המנותקים רבים עם כולם, סכסוכים לפני הכל. עלוב ועצוב".
ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו אמר כי "תעודת הפטירה של הממשלה כבר כתובה, אך עדיין לא נחתם התאריך". לדבריו, "הקמתם ממשלה כדי לטפל בקורונה, אבל כל מה שעשיתם הוא לשרוד פוליטית או משפטית".
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה אמר במליאת הכנסת כי "גנץ ונתניהו משחקים במדינת ישראל, בכלכלתה, באזרחיה, בחינוך הילדים שלה, הבריאות שלה, ברווחה שלה ובחשבון הבנק שלה, בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים במדינת ישראל. הם לא מסוגלים להתעלות מעל המריבות הקטנוניות שלהם אפילו בשביל המינימום ההכרחי של תקציב מדינה. המדינה לא יכולה להתנהל בשגרה בלי תקציב מסודר ובוודאי ובוודאי שהיא לא יכולה להתנהל בתקופת משבר כלכלי בלי ודאות ויציבות".
4 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
"ממשלת מוות קליני". ח"כ תומא-סלימאן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ח"כ יואב סגלוביץ' מסיעת יש עתיד-תל"ם אמר כי "צופה מהצד, מהחלל החיצון, היה שומע ומבין שיש גוף בסכסוך שהגיע לפשרה. הגוף בסכסוך זה ממשלת ישראל, החליטו לעשות סולחה, לשחוט כבש, רק הבעיה שאנחנו הכבש. הפשרה היא עלינו. פשרה על תקציבים למרכזים האקוטיים או למרכזים לנפגעות תקיפה מינית? לא, לא על זה הם התפשרו. הם התפשרו על לשבת יחד. מה שהיה נדמה שקרה לפני מספר חודשים בהסכם קואליציוני כתוב".
ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהרשימה המשותפת כינתה את הממשלה "ממשלת מוות קליני". "היא דוחה את התקציב ולוקחת אותו כבן ערובה להמשך שלטון הרודן", היא טענה. "המשימה שלנו בוועדת הכספים הייתה לחבר למכונת הנשמה חולה במוות קליני".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
אם ההתנהלות תמשיך כך - עדיף בחירות. קרעי
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ שלמה קרעי תקף את העומדים בראש כחול לבן: "שני האנשים שלא עומדים בראשה של השותפה הבכירה בממשלה, עושים הכול, אפילו נגד האינטרסים של המדינה, רק כדי להציל את עצמם".
לדבריו, "הם מתדרכים גורמים מדיניים בינלאומיים נגד ממשלת ישראל ותוכניותיה, מגנים בגופם על פקידים מושחתים לכאורה, ומקימים חומה מול כל אפשרות לבדיקת הדברים רק כדי להציל את עצמם, שמור לי ואסגור לך".
קרעי הוסיף: "בחירות לא טובות לאזרחי ישראל אבל נראה שההסכם הזה הוא ברכה לבטלה. בחירות לא טובות לאזרחי ישראל אבל ההתנהלות של חלק מחברי הקואליציה אם תימשך ככה גרועה אף יותר".
הכנסת אישרה הערב את ההצעה לדחיית מועד הגשת התקציב, ועל כן לא התפזרה כפי שנקבע בחוק. הפשרה שאליה הגיעו בליכוד ובכחול לבן תשאיר את ישראל ללא מפכ"ל קבוע, יועץ משפטי לממשלה ופרקליט מדינה - ועדיין תאפשר לנתניהו לעזוב את ההסכם עם גנץ לפני מועד הרוטציה בראשות הממשלה. הצדדים גם לא הגיעו להחלטה ברורה וסופית על תקציב המדינה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר טרם ההצבעה על דחיית התקציב כי "הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו עכשיו זה בחירות". הוא הוסיף: "לצערי, כחול לבן שבהתחלה הסכימו לפשרה ואחר כך ברחו ממנה, הוסיפו ושינו כל מני דברים, ועדיין אני חושב שזה חוסר אחריות ללכת לבחירות כשאין לנו מסגרת תקציבית מאושרת וכשאנחנו ערב פתיחת שנת הלימודים".
מנגד, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי "בשעה כזו אני לא אתן לאף אחד לאיים על אזרחי ישראל בבחירות. מי שמאיים ומדבר על בחירות לא מאיים עליי, הוא מאיים על הישראלים. לא אתן לאף אחד להוריד את ישראל על ארבע".
הוא הוסיף: "נכנסתי לממשלה כדי לטפל במציאותם ובעתידם של אזרחי ישראל. יחד עם זאת, לעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה. לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים ציבוריים במקומות רגישים. כשר הביטחון אמשיך לשמור על ביטחון המדינה מבחוץ, ומבפנים אדאג שאף אחד לא ירים את ידו על שלטון החוק".