3 צפייה בגלריה
הבקו"ם
הבקו"ם
הבקו"ם
(צילום: דובר צה"ל)
בית המשפט העליון זיכה בשבוע שעבר ישראלי שהוגדר כמשתמט ופטר אותו משירות בצה"ל שהגדיר אותו כעריק במשך יותר משלוש שנים - בעקבות השתתפות ב"יום הכנה" בודד לצבא הצרפתי.
י', שהתגורר במשך כל חייו בישראל, טס בגיל 17 לצרפת והגיע ל"יום ההכנה לצבא" - החובה היחידה שמוטלת על צרפתים, שגם מוכרת כשירות צבאי. י' נשאר בצרפת, ולמרות שנשלח לכתובתו בישראל צו גיוס לצה"ל - לא התייצב בבקו"ם והוצאה נגדו פקודת מעצר. כעבור שלוש שנים נחת לביקור בישראל, נעצר בנמל התעופה והוגש נגדו כתב אישום בגין השתמטות למשך 1,244 ימים.
בית הדין הצבאי הרשיע את י', וגזר עליו שלושה חודשי מאסר בפועל. השופטים קבעו כי יום ההכנה לצבא הצרפתי אינו מקנה פטור משירות בישראל, וכי י' עדיין מחויב להתגייס לצה"ל.
סנגוריו, עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי ממשרד קריספין, רובינשטיין בלכר ושות', הגישו יחד עם עו"ד מנחם שטאובר בקשת רשות לערעור לבית המשפט העליון - ושם הציגו שעמד בהתחייבויותיו לשירות צבאי בצרפת, בטענה שהאמנה בין שתי המדינות מכירה ביום ההכנה לכשירות צבאי לכל דבר.
לפי בקשת הערעור, בחודש אוקטובר 1997 נכנס לתוקפו בצרפת חוק לפיו שירות החובה בצרפת לצעירים הושעה כדי לאפשר גיוס עתידי בהתאם לצרכיה של המדינה. כיום, החובות שמוטלות על הצעירים הצרפתים הן השתתפות במפקד, התייצבות ליום ההכנה להגנה, וקריאה לדגל במקרה הצורך בלבד. לאור זאת, ועל בסיס האמנה שנחתמה ב-1962 בין ישראל לצרפת בנוגע לבעלי אזרחות כפולה, טענו עורכי דינו של י' כי יש להכיר בהסדר הגיוס הנהוג בצרפת, לרבות ב"יום הכנה להגנה", כשירות צבאי לכל דבר בכל הנוגע לאמנה, כך שלטענתם - י׳ פטור משירות צבאי בישראל בגלל שהשתתף ביום אחד של הכנה לצבא הצרפתי.
בית המשפט העליון התיר לי' לערער על פסק הדין של בית הדין הצבאי לערעורים, והמשנה לנשיאה, שופט העליון חנן מלצר, זיכה ביום חמישי האחרון את י' מכל אשמה לאחר שהתביעה הצבאית הראשית הודיעה כי נוכח ההערות בית המשפט העליון היא מבטלת את כתב האישום שהוגש נגדו.
עורכי הדין בלכר, זאבי ושטאובר מסרו בתגובה כי "גם אם ניתן להבין את התחושה הלא נוחה הנובעת מכך שיום אחד של שירות בצבא צרפת פטר את י' משירות צבאי מלא בישראל, מדינת ישראל מחויבת לאמנה בינה לבין צרפת, ועליה לכבדה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד גיא זאבי ועו"ד רועי בלכר
עו"ד גיא זאבי ועו"ד רועי בלכר
עורכי הדין גיא זאבי ורועי בלכר
(צילום: גיא יחיאלי)
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בשנת 2019 הוגש כתב אישום נגד אזרח ישראלי, בעל אזרחות כפולה ישראלית צרפתית, על השתמטות משירות צבאי במשך למעלה משלוש שנים. הנאשם כפר באשמתו וטען כי לא נדרש למלא חובת שירות בצה"ל, כיוון שהיגר לצרפת לפני גיל 18 והשתתף שם ביום הכנה לחירום, אשר הרשויות בצרפת הכירו בו כשירות צבאי. במהלך ההליך בבית המשפט העליון, הנאשם קיבל פטור משירות צבאי על רקע נסיבות אישיות שאין זה המקום לפרטן. כמו כן, בידי הנאשם היו מסמכים רשמיים עדכניים בעניינו, מטעם הרשויות הצרפתיות.
"לאור הערות בית המשפט העליון, ובין היתר לנוכח פיטוריו משירות צבאי, חלוף הזמן ונסיבותיו האישיות, החליטה התביעה הצבאית לבטל את כתב האישום והסכימה לזיכויו. נבהיר כי מדובר במקרה חריג וייחודי, וההחלטות בו התקבלו על סמך נסיבות המקרה הפרטניות. לא ניתן ללמוד מתוצאות מקרה זה על מדיניות הצבא ביחס לחובת השירות בצה"ל של אזרחים בעלי אזרחות כפולה ישראלית וצרפתית".