ח"כ גדעון סער (הליכוד) הודיע הערב (שבת) ליו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר על התפטרותו מוועדת חוקה חוק ומשפט בעקבות ביקורת קשה שהשמיע על היעדר פיקוח פרלמנטרי על החלטות בממשלה בעניין "חוק הקורונה הגדול" והביקורת סביב ההצבעה האחרונה הנוגעת לעסקים קטנים.
1 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
ח"כ גדעון סער בוועדת החוקה חוק ומשפט
(צילום: דוברות הכנסת)
בהמשך לשיחה שקיים לפני עשרה ימים עם ח"כ זוהר, כתב לו ח"כ סער: "אבקש להודיעך על התפטרותי מחברות בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. כידוע לך, היו לי השגות קשות על נוסחו של חוק הקורונה הגדול. התרעתי שהחוק יפגע קשות בליבת הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה".
"הסתייגויותיי (והסתייגויות אחרות שהוצעו בוועדה) לא התקבלו בהצבעות שהתקיימו בחודש יולי. מדובר בהחלטה שקיבלה הממשלה ולפיה תקנות יכולות להיכנס לתוקף באופן מיידי גם ללא אישורן בוועדת החוקה אם מדובר במצב חירום מיוחד ובעניין דחוף".
לפי החוק הקיים, ציין ח"כ סער, הוועדה אינה יכולה להכניס שינויים בנוסח התקנות אלא רק לאשרן או לדחותן. "עקב כך, בישיבה ב-1 באוקטובר נמנעה מהוועדה היכולת להכניס שינויים גם בנושאים שהיו בקונצנזוס בקרב חברי הועדה, קואליציה ואופוזיציה כאחת".
"לא יכולתי לתמוך בישיבה הקודמת בהגבלת העסקים הקטנים (מתחת לעשרה עובדים) בשעה שהתקהלות של עד עשרה אנשים אפשרית. גם לא אוכל לעשות זאת בהמשך. אשר על כן, איני רואה עוד טעם בחברותי בוועדה".
יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון קראה לממשלה "להפנים שתפקידה הוא לא רק לטפל בסכנה הבריאותית מנגיף הקורונה - אלא לטפל במשבר הקורונה ולאפשר חיים סבירים בצד הנגיף שילווה אותנו לפחות בשנה הקרובה - בריאותית, כלכלית, נפשית, חברתית וחינוכית". היא ציינה כי "אפידמיולוגים ומומחים רבים קובעים שאין היגיון בהגבלת הפעילות של 1,000 המטרים, מניעת היציאה לטבע ולחוף הים, בהשבתת עסקים קטנים, בהגבלת התעופה, באיסור איסוף טייק אווי, בהשבתת הגיל הרך והכיתות הנמוכות ועוד. אסור לחכות. יש להסירן מיד".
ח"כ שאשא ביטון ציינה כי יותר מ-6,500 מומחים ברחבי העולם חתמו על אמנה נגד הסגר במלחמה בקורונה, מסקנתם ברורה - אסור לכלוא אנשים לאורך זמן. בטיפול במשבר חייבים לתכלל את כל ההשלכות האפשריות. ברור שעלינו להיאבק במגיפה אך יחד עם זאת עלינו לדאוג לבריאותם הכללית של האזרחים, למצבם הגופני והנפשי וכמובן למצבם הכלכלי והחברתי של אזרחי ישראל".