ח"כ אוריאל בוסו מש"ס טען היום (ג') בריאיון לאולפן ynet כי "אם יהיה צורך להציג מועמד מוסכם כדי להפיל את הממשלה הרעה הזאת – לא תהיה בעיה. זה עניין טכני". הוא ציין את שמו של יו"ר מפלגתו אריה דרעי: "יהיה מקובל על כל הסיעות". הוא תקף את ההסכמים הקואליציוניים, ואת ליברמן: "אם ירצה לקדם נישואים אזרחיים - הוא יכול".
ח"כ רם שפע מהעבודה התראיין אחריו והדף את הדברים: "איש לא יפגע ביהדות ובמסורת האדירה של ישראל, הדברים הללו חשובים לי בדיוק כמו לו. להפך, הכפייה תפגע בהם יותר".
8 צפייה בגלריה
רם שפע ואוריאל בוסו
רם שפע ואוריאל בוסו
"אסון"; "היהדות לא תיפגע". חברי הכנסת רם שפע ואוריאל בוסו
(צילום: עידו ארז, הדר יואביאן)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מרב מיכאלי מנסור עבאס יאיר לפיד אביגדור ליברמן בני גנץ ניצן הורביץ גדעון סע
נפתלי בנט מרב מיכאלי מנסור עבאס יאיר לפיד אביגדור ליברמן בני גנץ ניצן הורביץ גדעון סע
בין ראשי מפלגות הממשלה החדשה
(צילום: אריאל זנדברג)
"בקווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד, בברית האחים שבנט אמר שלא יחזור אליה ושיקר, כתוב בסעיף הראשון או השני שלימוד התורה הוא ערך עליון בישראל. בהסכמים שלפיד חתום עליהם בממשלת הליכוד, זה גם נשמט", טען ח"כ בוסו.
- אתה לא מצפה שגורמים בממשלה שלא חושבים שגיוס לצה"ל או עבודה הם רעים, ייקחו את ההסכם ההוא. "יש הסכמים בין לבין. היום בנט לא יכול להזיז נייר מצד ימין לצד שמאל אם לא ייתן להם להעביר שני ניירות משמאל לימין. ראשי הממשלה בפועל הם לפיד וליברמן, הרי הם בסך הכול מינו את בנט להיות רה"מ על מנת להזיז את נתניהו".
- בממשלה שהייתם חברים בה, ראשי ערים כולל ברמת גן ועוד מקומות החליטו על תחבורה ציבורית בשבת. ובממשלה הזאת יש יותר חובשי כיפות ושומרי מסורת. "מדובר בתחבורה פרטית. גם ח"כ גלעד קריב עוטה כיפה והוא הדבר הכי מסוכן ליהדות, כיפה לא רלוונטית במקרה הזה. אני מדבר על הקווים שהונחו על שולחן הממשלה. אריק שרון היה איש ימין ועשה את הדבר הנורא ביותר לגוש בשנים האחרונות. בנט לצערי עבר סופית לשמאל בשביל לקבל את כס ראש הממשלה. הוא המליך את השמאל, החזיר אותם אחרי 22 שנה בשביל לקבל אאודי. הוא מכר את כל הערכים שלו בשביל התפקיד".

8 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
"יקדם נישואים אזרחיים". בוסו על ליברמן
(צילום: EPA)
- מה זה אומר? שהוא הולך למכור את המדינה לגויים? "זה אומר שאם מחר ליברמן רוצה לקדם נישואים אזרחיים - הוא יכול".
- בלי קשר לליברמן ולקריב, נדמה שבנט מגיע מיהדות מתונה יותר, ומחובר לרבני צהר. זה לא קשור לליברמן. "וזה האסון".

ח"כ רם שפע: "שיח מפלג, איש לא יפגע ביהדות"

חבר הכנסת מהעבודה, שיכהן בממשלה החדשה גם כיו"ר סיעת העבודה ויו"ר הוועדה לסמים, אלכוהול והתמכרויות, הגיב במשדר לדבריו של ח"כ בוסי, ואמר: "לא ייאמן שהוא והמפלגות החרדיות מייצרות את אותו שיח מפלג שיוצר בעם את חוסר ההבנה האדיר לגבי הממשלה הזו ולגבינו".
"אף אחד מאיתנו לא יפגע ביהדות ובמסורת האדירה של ישראל, היא חשובה לי בדיוק כמו לו, עם כל הכבוד ויש לי כבוד", הוסיף, "אני חושב שהשיח הזה הוא הטעות הכי גדולה, לצערי אולי הוא מכוון, אבל המילים ששמענו בשבועות האחרונים הם בדיוק מה שאנחנו רוצים לשנות ולהחליף. המסורת הישראלית והעם היהודי יישארו בדיוק כמו שהיו, גם לפני עידן נתניהו וגם אחריו".
שפע תיאר את השקפת עולמו: "משמעותי יותר בעיניי הוא שאנחנו נוכל לחיות את חיינו כפי שאנחנו מאמינים, וח"כ בוסו ואחרים יוכלו לחיות את חייהם כפי שהם מאמינים. המסורת היהודית שלנו תיפגע יותר ויותר אם תהיה כפייה, אם נחשוב שמה שבוסו חושב זה מה שחייבים לעשות.
"אם אני או חבריי נוכל להתחתן פה לא דרך הרבנות, לא יקרה שום דבר ואולי להפך - יותר אנשים ירצו להתחבר למסורת", הסביר שפע, "למה מתחתנים? מה המשמעות של הטבעת והכוס? אלה בדיוק הדברים שחלק מהצעירים בישראל מתרחקים מהם, כי הם מרגישים שמחליטים עבורם מה לעשות במקום שהם יחליטו לבד. אפשר לחזק את המסורת היהודית אצל המון חילונים".
8 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
"כפייה? היהדות תיפגע יותר". ח"כ שפע
(צילום: עידו ארז)
על תחבורה ציבורית בשבת, אחד הנושאים הנפיצים, אמר שפע: "אם אדם בחדרה, מסורתי או חילוני, רוצה לנסוע בסוף השבוע לבית החולים לבקר את המשפחה שלו, ואין לו אפשרות, הוא מתרחק מהיהדות ומרגיש שכופים עליו חיים שהוא לא רוצה לחיות. זה הכי לא יהודי והכי לא סוציאלי. אגב יהדות ומסורת - עם ישראל תמיד ידע להתלכד ולהתאחד, והריבים בינינו הם הדבר הכי גרוע שקרה בינינו לאורך ההיסטוריה.
"מה שקורה פה היום הוא שמתאחדת לה ממשלה, שהיא אחדות, היא לא מרכיבה את כל המפלגות - ואנחנו מזמינים עוד להצטרף - אבל היא בהחלט מרכיבה מגוון רחב מאוד של מפלגות בישראל. אני חושב שהרבה יותר אנשים ירגישו יותר מיוצגים על ידי הממשלה הזו מאשר על ידי הממשלות האחרות", טען שפע.

"המבצע בעזה בהקשר ירושלים - טעות אסטרטגית"

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בממשלה החדשה, אמר ל-ynet כי "הזכות להפגין קיימת לכל המגזרים ובכל מקום, המשטרה והשר לביטחון הפנים חושבים שהצעדה בטוחה ושיודעים לאבטח אותה", בהתייחסו לצעדה שצפויה להתחיל בשעות הקרובות חרף איומים מעבר לגבול העזתי.
- העניין הוא לא אבטחת הצעדה, אלא הרקטות שעלולות להגיע מעזה. "מבצע 'שומר החומות' שהיה בעזה, עקב האכילס שלו ולא משנה התוצאה הצבאית, הוא שחמאס כפה עלינו לצאת אליו כשירושלים היא המוקד. זו הייתה טעות אסטרטגית לצאת למבצע ברגע הזה, כאשר יש קישור בינו לבין ירושלים".
8 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
"אישית חושב שהמצעד מיותר". בן ברק
(צילום: הדר יואביאן )
- לא היינו צריכים להגיב? "היינו חייבים להגיב, אבל אנחנו יכולים להחליט מתי ואיך. אנחנו לא חייבים להיות מוכתבים על ידי חמאס. ההקשר לירושלים הוא שגורם לנו עכשיו להיות במצב הזה".
- איך לפרק את זה? "יש לי ביקורת על הפרובוקציה שמנסים לעשות שם, אבל ברגע שהמשטרה אישרה - הנושא העזתי לא צריך להיות עניין. זה רלוונטי לצערי, אבל אסור לנו להפוך את זה לרלוונטי. אסור לנו לתת לחמאס לקבוע מתי צועדים ומתי לא, ולכן ברגע שניתן אישור בידי המשטרה, יש לעשות זאת".
- כלומר אסור שהשיקול העזתי ייכנס בקבלת האירועים בתוך המדינה? "חמאס צריך להבין שאנחנו מדינה ריבונית ואנחנו נחליט בעצמנו איפה אנחנו צועדים, כשאנחנו עושים את השיקולים הביטחוניים-פנימיים שלנו. אישית אני חושב שהמחאה הזו מיותרת".
8 צפייה בגלריה
חמאס ופתח קוראים ליום זעם מחר ומזהירים את ישראל מפני הסלמה על רקע קיומה המתוכנן של צעדת הדגלים מחר בעיר העתיקה בירושלים
חמאס ופתח קוראים ליום זעם מחר ומזהירים את ישראל מפני הסלמה על רקע קיומה המתוכנן של צעדת הדגלים מחר בעיר העתיקה בירושלים
כרוזי איומים שהופצו בידי חמאס על רקע המצעד
8 צפייה בגלריה
שעות מתוחות, האיומים - והצעדה
שעות מתוחות, האיומים - והצעדה
שעות מתוחות, האיומים - והצעדה
(צילום: AFP, מג'די פתחי, TPS)
- אתה יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אתה חשוף לחומר המודיעיני. אתה רואה התלקחות שעלולה לפרוץ בקרוב? "זאת שאלה קשה מפני שלא ניתן לחזות את זה, אירוע קטן יכול להוביל לאירוע גדול. כרגע אני לא רואה אינטרס לפתוח באיזשהו עימות בצפון, אבל לא יכול להגיד שלא יקרה משהו שיגרום לזה".
- בנט מבקש לבחון את פינוי מאחז אביתר, גנץ רוצה לפנות. יש לוחות זמנים? אתם יודעים איך לטפל בזה? "אני לא יודע אם יש לוחות זמנים כי אני לא חלק מהממשלה ומהקבינט. עקרונית ומעשית - מה שחוקי צריך לאשר, מה שלא חוקי צריך לא לאשר. לא משנה אם מדובר במאחז ביהודה ושומרון, בבנייה לא חוקית בנגב או במקרה של חקלאי שבונה סככה לא חוקית. אני חושב שמה שאנחנו חווים ביהודה ושומרון בשנים האחרונות - עצימת עין לדברים בניגוד לחוק, זריקת אבנים על חיילי צה"ל בידי קבוצות שוליים שמעבירים בשתיקה ואיש לא נעצר - שם מתחיל איבוד המשילות, לא בנגב".
- אז מבחינתך לפנות בהקדם ואף להעמיד לדין? "בוודאי. אני רוצה לשאול את אנשי הימין אם הם מעודדים פעילות לא חוקית במדינת ישראל. זה הכול, יש חוקי ויש לא חוקי".

בן ברק התייחס לתקציב המדינה, אחד המבחנים של הממשלה, ואמר כי הוא "אופטימי". עם זאת סייג: "מדובר באתגר מאוד גדול, כי התקציב הוא מקום שאנשים תמיד רוצים לסחוט. אני מניח שהוא יעבור, יש כאן אינטרס משותף. הממשלה הזו תמשיך להתקיים".
הוא גם התייחס להתנהלות האופוזיציה: "ראיתי אתמול את סיעת הליכוד עם המפלגות שמצורפות אליה, את חוסר היכולת לבטא את המילים 'ראש הממשלה נפתלי בנט', ואני אומר לאופוזיציה החדשה - התבלבלתם. איבדתם את זה. זאת לא מדינה ששייכת למפלגה מסוימת או לאיש מסוים, אלא זאת מדינה שיש בה הליך דמוקרטי. גם אני קיבלתי הצעות להצטרף לקואליציות בבחירות האחרונות, אורלי לוי-אבקסיס שנבחרה עם קולות של מרצ עברה לליכוד עם המנדט שלה. אני קיבלתי מהליכוד הצעות לערוק בבחירות הקודמות".
8 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
"לא מחאה אלא מצעד אלים ופרובוקטיבי". סלימאן
(צילום: ראובן קסטרו)
ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת התראיינה גם כן במשדר, בשעות המתוחות לקראת מצעד הדגלים.
"אני חושבת שאפילו אלה שמדברים על ריבונות יודעים טוב מאוד שהם עושים את זה כסוג של פרובוקציה וניסיון להבעיר את השטח", אמרה, "מצעד כזה לא אמור להתקיים. אנחנו יודעים מה קורה שם, איך מנסים ותוקפים, איך נעשים אלימים נגד ערבים".
- אם אני רוצה להתעטף בדגל ישראל ולטייל במדינה, זו לא זכותי? "איש לא ערער על זכותו של אדם למחאה, אבל זו לא מחאה אלא סתם פרובוקציה, זו גם לא מדינת ישראל כי הם הולכים לירושלים המזרחית. אני לא מבינה, ממשלה שקבעה לעצמה שהיא ממשלת שינוי היה הראוי שתגיד 'אוקיי, מתחילים את השינויים חבר'ה, אתם לא מאתגרים אותנו ולא עושים דברים שגוררים את כל האזור'. רק לפני חודש היינו בסרט הזה".
- את אומרת שהצעדה פרובוקטיבית, אבל מה יהיה בעוד חודש? חודשיים? "הגשתי המון בקשות להפגנות בחיי, ואני יודעת שהמשטרה שוקלת בדרך כלל את הסדר הציבורי ואת הביטחון במקומות. זכותך להפגין איפה שתרצה בתנאי אחד - שלא תפגע באף אחד ולא תנסה לתקוף. זאת לא מחאה אלא מצעד אלים ופרובוקטיבי".