הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הודה הערב (שישי) באופן מרומז במחדל שאפשר את הפיגוע בתל אביב: הפרצות הרבות בגדר, שכעת מנסה צה"ל לסתום אותן באמצעות פריסה של מאות חיילים באזור. למרות זאת, לפי החשד המחבל שרצח אמש שלושה בני אדם ברחוב דיזנגוף בתל אביב הצליח בעזרת סייען למצוא מעבר דרך הפרצה - וכעת אמר כוכבי כי "האירוע הזה לא היה צריך לקרות".
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל כוכבי, וזירת הפיגוע
הרמטכ"ל כוכבי, וזירת הפיגוע
הרמטכ"ל כוכבי, וזירת הפיגוע
(צילום: AFP, יאיר שגיא)
בשיחה עם חיילים במחנה עופר שליד ירושלים אמר כוכבי: "המשימה שלנו פשוטה מאוד - אנחנו צריכים לעצור את הטרור, אנחנו צריכים להחזיר את הביטחון ואת תחושת הביטחון, ואנחנו נעשה כל מה שרק אפשר וצריך וכמה זמן שצריך ובכל מקום שצריך כדי שהביטחון ותחושת הביטחון יחזרו". בהתייחסות לגל הטרור שהחל בחודש שעבר, עם פיגועים קטלניים גם בבאר שבע, חדרה ובני ברק, הוא הוסיף: "יש פה שינוי בשבועיים האחרונים, הוא גם מהותי במובן שאזרחי ישראל נפגעים וגם קשור לתחושות האזרחים. אנחנו צריכים להבין את זה, אני מבין את זה מאוד ואתם צריכים להבין את זה, חלק שלנו זה לעצור ולמנוע את זה".
לדבריו, "הפיגוע האחרון יצא משטח איו"ש, יצא דרך התפר, אחריות שלנו וזה דבר שלא היה צריך לקרות. המשימה שלנו, וחלק מהמשימה נמצאת על הכתפיים שלכם, היא למנוע אירועים מהסוג הזה. צה"ל פרוס באופן מוגדר, מורחב, בכל הגזרות, עם הגברה חסרת תקדים של יכולות המודיעין - שחלקן הגדול מסייעות לכם לבצע עבודה יותר מדויקת - והגברה של כוחות איסוף, יחידות קרקעיות שתפקידן למנוע פיגועים מכל המינים והסוגים, לרבות כמובן קו התפר ועוד סדרת פעולות חשאיות".
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל סמוך לפרצה בגדר ליד חברון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
כוחות צה"ל במרדף אחר המחבל, אתמול
(צילום: טל שחר)
כוכבי הוסיף כי "המבחן" של צה"ל הוא שלא ייצא אפילו פיגוע אחד: "וזה חוזר חזרה לאוסף הניצחונות הקטנים שנמצאים בידיים, במקרה שלכם בעין, בעירנות, בשכל, עירנות שלכם, והתפקוד שלכם עם כל הכוחות". עוד אמר הרמטכ"ל: "אני רוצה שתדעו ותניחו שהתקופה הזאת הולכת להימשך ימים רבים, שבועות רבים ואנחנו נמשיך בפריסה המיוחדת והמוגברת הזאת ככל שרק צריך, לזה צריך להיערך, מראשון החיילים ועד למטכ"ל ואליי. כולנו צריכים להניח שאנחנו מתרכזים משימה הזאת, בדגש על איו"ש, כדי להפסיק את הפיגועים האלה".
מוקדם יותר, בהערכת מצב עם בכירי צה"ל, קבע הרמטכ"ל שורת יעדים: הרחבת והגברת הפעולות ההתקפיות ביהודה ושומרון; מיקוד הפעילות בצפון השומרון, בכפרים שמהם יצאו המפגעים ובאנשים הסובבים אותם; המשך התגבור למשטרת ישראל; ותגבור מאמץ ההגנה בתפר באמצעות כוחות מיוחדים, טכנולוגיות ותצפיות.
הערב נחשף ב-ynet כי במסגרת חקירת הפיגוע, במערכת הביטחון חושדים שלמחבל רעד חאזם, בן 29 ממחנה הפליטים ג'נין, היה סייען שהסיע אותו מג'נין לעיר אום אל פחם - לפי הערכות תוך מעבר באחת מהפרצות בגדר. מאום אל פחם, כך לפי החשד, חאזם לקח אוטובוס לאזור תל אביב - שם פתח בהמשך באש ברחוב דיזנגוף לעבר מבלים בבר ה"אילקה".
7 צפייה בגלריה
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע הזירה בתל אביב
המחבל רעד חאזם
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
מפה זירה פיגוע תל אביב דיזנגוף
מפה זירה פיגוע תל אביב דיזנגוף
הדרך שעשה המחבל אחרי הפיגוע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
ראש הממשלה נפתלי בנט כבר חשף הבוקר כי למחבל היה מי שסייע בהתארגנות ובהשגת אמצעי לחימה, אף שהוא עצמו לא השתייך באופן מובהק לארגון טרור. למרות זאת, וכפי שכבר דווח בבוקר, חאזם היה מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה. "כל מי שמסייע לטרור צריך לדעת שנגיע אליו, ושהמחיר יהיה כבד וקשה מנשוא", הבטיח בנט בתדרוך שקיים בקריה יחד עם שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. "אין ולא יהיו מגבלות למלחמה בטרור, לעולם לא נישבר", הוסיף בנט.
בפיגוע אמש, נזכיר, נרצחו שלושה בני אדם: מותם של תומר מורד ואיתם מגיני, בני 27 מכפר סבא, נקבע זמן קצר לאחר הירי. תומר וחברתו אריאל הכירו לפני שש שנים, איתם הציע בחודש שעבר נישואין לחברתו איילה. מותו של ברק לופן, בן 35 מגבעת שמואל וספורטאי ומאמן בתחום חתירת קיאקים, נקבע בצהריים בבית החולים איכילוב שבו אושפז. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. בבית החולים איכילוב מאושפזים שלושה פצועים נוספים במצב קשה. מצבם של ארבעה פצועים נוספים מוגדר קל עד בינוני.
7 צפייה בגלריה
בנט, גנץ ובר לב בהצהרות בעקבות הפיגוע בדיזנגוף
בנט, גנץ ובר לב בהצהרות בעקבות הפיגוע בדיזנגוף
בנט בהצהרה לתקשורת לאחר הפיגוע, אתמול
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
7 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים עמר בר-לב עם ניצב עמיחי אשד, מפקד מחוז ת"א
השר לביטחון פנים עמר בר-לב עם ניצב עמיחי אשד, מפקד מחוז ת"א
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפקד מחוז ת"א ניצב עמיחי אשד, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה)
מסע הירי של המחבל החל ברחוב דיזנגוף, סמוך לבר אילקה, בסביבות השעה 21:00 בערב. עדי ראייה סיפרו כי לאחר מכן המחבל קפץ מעל חומה והמשיך לכיוון רחוב הירשנברג. ההערכה היא כי הכיר את האזור, ולכן ידע לפנות לרחוב הצר הזה. השכנים ראו אדם חמוש באקדח יורה לעבר גבר שטייל עם כלבו, וסיפרו כי לא פגע בו אלא ברכב סמוך. במצוד אחריו השתתפו מאות שוטרים וגם חיילים מיחידות מובחרות כמו סיירת מטכ"ל. הוא אותר בסופו של דבר ביפו - וחוסל בקרב יריות.
סמוך לשעה 05:30, שני לוחמים מהיחידה המבצעית של שב"כ שנכנסו לאחד המסגדים באזור כיכר השעון ביפו הבחינו בחשוד במרחק של 20-10 מטרים מהם, קראו לו לעצור - וכשהסתובב לעברם הבינו שמדובר במחבל. חאזם הרים את ידיו - ונמלט לעבר מכונית חונה כדי לתפוס מחסה, תוך כדי שירה לעברם כ-10 כדורים. שני הלוחמים השיבו אש מדויקת, וחיסלו אותו במקום. לפי החשד, המחבל היה ביפו עוד לפני הפיגוע, התפלל - ויצא לרצוח לפני שנמלט בחזרה למסגדים.