מסמך סודי של חברת ביטוח הספנות "לוידס" חשף עסקים בלתי חוקיים של איראן למימון חיזבאללה. כך דיווחה רשת "איראן אינטרנשיונל" המזוהה עם האופוזיציה האיראנית וממומנת על ידי סעודיה. לפי הרשת, שפועלת מלונדון, המסמך חשף רשת של מסחר בזהב הפועלת בדרום אמריקה. מטילי זהב שמגיעים מוונצואלה מועברים לאיראן, ובטורקיה הם מומרים לכסף המשמש למימון חיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן.
הכול החל במטוס שנתפס בבירת ארגנטינה בואנוס איירס באמצע יוני האחרון. המטוס ועליו חמישה אנשי צוות איראנים, שנחשדו בשיתוף פעולה עם כוח קודס של משמרות המהפכה, קורקע בארגנטינה. המטוס, שטס ממקסיקו לארגנטינה כשהאיתור כבוי כדי שלא יהיה מעקב, טס תחת המותג "אמטראסור איירליינס" שבבעלות ממשלת ונצואלה. על פי הדיווח, המטוס שייך לחברת "מהאן אייר" האיראנית.
2 צפייה בגלריה
הכסף שמולבן בטורקיה לטובת איראן וחיזבאללה
הכסף שמולבן בטורקיה לטובת איראן וחיזבאללה
איראן הכחישה כל קשר. הצוות האיראני במטוס שנעצר בבואנוס איירס
איראן הודיעה שהיא מסרה את המטוס הזה לוונצואלה לפני שנה. ארה"ב הטילה סנקציות על חברת "מהאן אייר" בשל שיתוף פעולה עם כוח קודס של משמרות המהפכה וחשד לפעילות טרור. נוכחותם של 16 אנשי צוות במטוס משא משכה את תשומת ליבם של הארגנטינאים. המטוס שככל הנראה העביר חלקי חילוף לרכב והטייס היה גולמרזה גאסמי, מנכ"ל לשעבר ואחד ממנהלי "פארס אייר" האיראנית, שיש לה היסטוריה של העברת נשק לחיזבאללה בסוריה ובלבנון.
הרפובליקה האיסלאמית הכחישה כל קשר למטוס ודרשה לשחרר את הצוות האיראני. ב-29 באוקטובר שוחרר גאסמי, איש הצוות האחרון שנותר בארגנטינה, ונסע לוונצואלה.
שישה ימים לאחר שחרורו, חברת ביטוח הספנות "לוידס" הודיעה באזהרה חסויה ללקוחותיה כי משמרות המהפכה וחיזבאללה שולחים זהב מוונצואלה לאיראן כדי לממן את פעילות הטרור של מיליציות הנתמכות על ידי טהרן בלבנון על ידי עקיפת סנקציות. על פי הדוח, איראן מקבלת מטילי זהב עבור הנפט שהיא נותנת לוונצואלה. לאחר שהזהב מגיע לאיראן, הוא מומר לכסף בטורקיה והכסף מהעסקה השחורה הזו עובר לחיזבאללה.
על פי דיווחים בארגנטינה, ישנם מטוסים נוספים שלוקחים זהב מקראקס לטהרן, אך תפיסת המטוס הזה מילאה תפקיד מרכזי בגילוי המקור הפיננסי של חיזבאללה. בנוסף, פורסמו זהותם של אנשים הקשורים למבצע העברת הזהב הבלתי חוקי. אחד מהם הוא עלי קאסיר, אזרח לבנוני בן 30, המסייע בפעילות פיננסית והלבנת הון באמצעות פעילות עסקית, בעיקר בין ארה"ב, סין ופרגוואי.
2 צפייה בגלריה
מוחמד ג'עפר קאסיר
מוחמד ג'עפר קאסיר
הוכנסו לרשימת הטרור של ארה"ב. מימין לשמאל: מוחמד ג'עפר קאסיר, מוחמד קאסם אל-בזאל ועלי קאסיר
עלי קאסיר עובד עם שתי חברות בסוריה ובלבנון בניהולו של מוחמד קאסם אל-בזאל, המבצע עסקאות עבור כוח קודס. במסגרת שתי החברות הללו החליף עלי קאסיר זהב במיליוני דולרים וביצע פעולות להעברה לא חוקית של נפט בפיקוח כוח קודס בסוריה.
המעורב השלישי במבצע העברת הזהב הוא מוחמד ג'עפר קאסיר, דודו של עלי קאסיר, אזרח לבנון ותושב דמשק. הוא פעיל במכירת נפט גולמי בסוריה ובמקביל מנהיג את יחידה 108 של חיזבאללה בלבנון האחראית על העברת אמצעי לחימה וטכנולוגיה מסוריה ללבנון, יחד עם יחידה 190 של כוח קודס. הוא ביצע גם פעולות רבות להברחת נשק לעזה, תימן וסוריה.
ארה"ב הכניסה את השלושה לרשימת הטרור. עלי קאסיר ודודו היו נציגי חיזבאללה במכירת זהב בלתי חוקית במזרח התיכון.
אדם נוסף ששמו נקשר בפרשה הוא באדרדין נאימאי מוסאווי, איש עסקים איראני בן 47, המשמש איש קשר בין ונצואלה לחיזבאללה. איש העסקים הוא בעל המניות העיקרי של חברת "איראן תעשיות ציוד" ובבעלותו חברה בדובאי, שהקלה על הובלת זהב בלתי חוקית מקראקס להמרתו לכסף בטורקיה.
לפי הדיווח, מוסאווי מקבל את הזהב בהנחה בטהרן, ואז נוסע לטורקיה ומוכר אותו בשוק השחור. התוצאה של הפעולה הבלתי חוקית הזו מספקת מיליוני דולרים לפעילות הטרור של חיזבאללה. העברת זהב מתבצעות גם עם מטוסי בואינג, שאחד מהם נמצא על סף החרמה על ידי ארה"ב, זה שנתפס בארגנטינה.