מי דוקר במחטים את הבלייניות והבליינים? בחודשים האחרונים יותר מ-300 בני אדם בצרפת - מרביתם נשים - דיווחו כי נדקרו לפתע במחטים במועדונים או בהופעות. רופאים ותובעים מטפלים בנושא, אבל איש לא יודע מי עושה זאת ולמה, והאם לקורבנות הוזרקו סמים או חומרים אחרים, אם בכלל.
3 צפייה בגלריה
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
בצרפת כבר סופרים 302 תלונות על דקירות במחטים
(צילום: AP )
המשטרה ובעלי מועדונים מנסים להעלות את המודעות לנושא, וראפר אף עצר את ההופעה האחרונה שלו כדי להזהיר את הנוכחים מהסכנה של מתקפת מחטים מפתיעה. "זה חייב להיפסק", אמר הראפר דינוס למעריציו, בזמן הופעה בשטרסבורג. וזה לא קורה רק בצרפת. ממשלת בריטניה בוחנת רצף של מתקפות מחטים, ובבלגיה ובהולנד העניין גם כן עלה לסדר היום.
ב-4 במאי תומאס לאו (18) הגיע להופעת ראפ בליל שבצפון צרפת. הוא עישן קצת מריחואנה, שתה אלכוהול וכשהגיע הביתה חש מסוחרר והיה לו כאב ראש. אז הוא שם לב לנקב קטן ומוזר על הזרוע שלו, לצד חבלה. בבוקר שאחרי, התסמינים לא נעלמו ולאו הלך לרופא שלו, שהפנה אותו לחדר מיון. הרופאים אישרו כי מדובר בדקירת מחט. הוא נבדק ל-HIV ולצהבת, ותוצאות הבדיקה – כמו אלו של יתר הקורבנות עד כה – היו שליליות. "הפסקתי מאז ללכת להופעות", אמר לסוכנות הידיעות AP.
מאות קילומטרים משם, ליאן דסנו שִחזרה חוויה דומה. דסנו, גם היא בת 18, הלכה באפריל למועדון בבורדו שבדרום מערב צרפת. יום לאחר מכן היא התעלפה, חשה מסוחררת וסבלה מגלי חום בעת שהייתה במסעדת מזון מהיר. לאחר ששבה לביתה, שמה לב לסימן של זריקה בזרוע. היא נזכרה בעדויות ברשתות החברתיות על הדקירות המסתוריות, והלכה בעקבות זאת למרפאה, שם נבדקה. התוצאות עדיין לא הגיעו.
3 צפייה בגלריה
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
מועדון בנאנט. גם שם התלוננו - וגם שם איש לא נעצר
(צילום: AP )
גם בפריז, טולוז, נאנט, ננסי, רן וערים אחרות ברחבי צרפת דיווחו אנשים - רובם נשים צעירות - על כך שנדקרו במחטים ללא ידיעתם ואישורם. אצל מרבית הקורבנות נראו סימני זריקה לצד חבלות, והם דיווחו על תחושת טשטוש.
המשטרה בצרפת ציינה כי עד עתה הוגשו 302 תלונות רשמיות על דקירות מחטים. כמה חקירות נפתחו במחוזות שונים, אבל בינתיים איש לא נעצר, לא נמצאו המחטים שבהם נעשה שימוש – וגם המניע נותר לא ברור.
לפי הנתונים שבידי המשטרה הצרפתית, אף אחד מהקורבנות לא דיווח שהותקף מינית. ב"לה מונד" נכתב כי אחד נשדד, בגרנובל באפריל. גורם במשטרת צרפת אמר כי שניים אובחנו כחיוביים לסם האונס GHB, וייתכן שבלעו אותו בשתייה. עם זאת, הוא ציין כי את הסם ניתן לזהות בשתן רק עד 12 שעות אחרי שהוא נלקח. הגורם במשטרה ורופא שטיפל בכמה מהמקרים הביעו ספק שהמחט הכילה GHB, וציינו כי כדי להחדירו במחט, הסם צריך להיות מוזרק למשך כמה שניות – והקורבנות היו שמים לב לכך.
3 צפייה בגלריה
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
נדקרו במחטים במועדונים והופעות בצרפת ללא ידיעתם מועדון נאנט צרפת
ההערכה בצרפת: לא הוזרק סם אונס
(צילום: AP )
"בשלב זה, אנחנו לא יכולים לדבר על שיטת פעולה ספציפית. אין זהות בין המקרים. הדבר היחיד שדומה הוא שאנשים נדקרו במחט במהלך בילויים ברחבי צרפת", אמר הגורם המשטרתי. כדי להעלות את המודעות לנושא, במשטרה החלו לספק עלונים לבאי המועדונים ושוחחו עם בעלי המועדונים על דרכי מניעה אפשריות.
בבריטניה, הפרלמנט פרסם באפריל דוח על שתייה ודקירת מחטים בפאבים ובמועדונים, אחרי עלייה פתאומית במקרים אלו בשנה שעברה. לפי הדוח, המשטרה דיווחה על כאלף מקרים של דקירה במחטים בסביבות אוקטובר 2021, אז חזרו המוני סטודנטים לקמפוסים לאחר הסרת הגבלות הקורונה.
עם זאת, בדוח נכתב כי יש מחסור בנתונים כדי לקבוע אם אכן מדובר בסכנה: "לא ברור אם מישהו הועמד לדין על דקירה במחט, ולא ברור לכמה קורבנות הוזרקו סמים או חומרים אחרים. גם לא ידוע מה גורם לתוקפים לעשות זאת. עדויות אנקדוטליות מרמזות כי מדובר בתופעה נרחבת ומסוכנת".
סדרה של מקרים דומים, של אנשים שנדקרו במחטים במועדונים, במשחק כדורגל ובמצעד גאווה, דווחו בבלגיה. בחודש שעבר, המשטרה בבלגיה פתחה בשתי חקירות בעקבות תלונות של נשים שסיפרו שנדקרו במצעד גאווה בבריסל.