ממשלת גרמניה הודיעה היום (רביעי) כי תחדש את שיתוף הפעולה עם סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים (אונר"א) על רקע דוח הבדיקה של שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה. על פי הדוח, שהוגש בסוף השבוע למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, "אין תחליף לפעילותה של אונר"א בעזה". עוד צוין כי ישראל לא סיפקה מידע אמין על היקף גורמי חמאס בסוכנות.
3 צפייה בגלריה
גם המימון יחזור? קנצלר גרמניה
גם המימון יחזור? קנצלר גרמניה
גם המימון יחזור? קנצלר גרמניה
(צילום: AP/Maya Alleruzzo, רויטרס/Mohammed Salem)
גרמניה נחשבת לאחת התורמות הגדולות והמשמעותיות ביותר של אונר"א, אך למרות ההודעה על חידוש שיתוף הפעולה לא ברור האם תמיכתה גם הפעם תכלול מימון של כ-202 מיליון דולר בשנה. עם זאת, בגרמניה דחקו באונר"א ליישם את המלצות הדוח, שקבע אומנם כי הארגון "ניטרלי" - אך הצביע על "כמה בעיות הדורשות שיפור מיידי".
"בתמיכה ברפורמות הללו ממשלת גרמניה תמשיך בקרוב את שיתוף הפעולה שלה עם אונר"א בעזה, כפי שכבר עשו אוסטרליה, קנדה, שוודיה ויפן", הכריזו בברלין. יש לציין כי למרות שהיא לא המדינה הראשונה שמחדשת את הפעילות מול הסוכנות, גרמניה היא הראשונה שעושה זאת מאז פרסום ממצאי הדוח הרשמי.

האם הודעת גרמניה היא כישלון המדיניות הישראלית?

בישראל נקטו במדיניות שנועדה "לייבש" את מקורות המימון של אונר"א, אך למרות כניסתה המחודשת של גרמניה לזירה הכלכלית לא בטוח שהמדיניות אכן נכשלה. בירושלים מסבירים כי עד כה אונר"א הייתה מעין פרה קדושה שאף אחד לא העז לא התעסק. כעת, בעקבות המידע שחשפה ישראל אודות מעורבות עובדיה בטבח 7 באוקטובר, בעולם החלו לשאול את השאלות הקשות.

3 צפייה בגלריה
הפגנה בכניסה למשרדי אונר"א בירושלים
הפגנה בכניסה למשרדי אונר"א בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש במועצת הביטחון של האו"ם
אנטוניו גוטרש במועצת הביטחון של האו"ם
הפציר במדינות להשיב את המימון. מזכ"ל האו"ם
(צילום: UN)
הפגיעה באונר"א קשה מאוד על אף ההודעות של מספר מדינות על חידוש המימון. כך למשל ארה"ב, שתרמה 350 מיליון בשנה, יותר מרבע מהמימון השנתי של אונר"א, הודיעה רשמית על הפסקת המימון עד מרץ 2025. מדינות נוספות, דוגמת יפן ואף האיחוד האירופי, הודיעו אומנם כי יחזירו את המימון - אך התחייבו למימון חלקי בלבד.
מנגד, מול הפעילות הישראלית לחשוף את המחדלים ניצב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. הוא הפציר במדינות להשיב את המימון, וטען כי העובדים שלקחו חלק בטבח היו "תפוחים רקובים בלבד". בישראל האשימו אותו בהזדהות יתר עם הנושא הפלסטיני, על אף שהבטיח "להעניש מעורבים בטרור". המצב ההומניטרי בעזה תרם גם הוא לקשיים מולם התמודדה המדיניות הישראלית, עם התמקדות השיח הבינלאומי במשבר הסיוע החמור ובסכנת הרעב ברצועה.
למרות כל אלו, בישראל משוכנעים כי המונופול של אונר"א נשבר, והיא כבר לא השחקן המרכזי. כך למשל את סוגיית הכנסת משאיות הסיוע לרצועה מתפעלת תוכנית המזון של האו"ם, וחלק מהמימון של גרמניה צפוי לעבור לסוכנויות סיוע אחרות. "בפועל אונר"א הולכת ומצטמקת. עוד לא גמרנו את הסיפור הזה, ואנחנו ממשיכים לעבוד תחת ההנחה שאונר"א היא בעיה. היא לא יכולה להיות חלק מההווה ובטח שלא מהעתיד. הם חטפו מכה קשה ואנחנו נמשיך להעמיק אותה", אמרו בכירים בישראל.