2 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים בכיכר דיזינגוף בתל אביב
מעתה הגבלות יינתנו באישור הכנסת. מחסום משטרתי בת"א במהלך הסגר בפורים
(צילום: מוטי קמחי)
החל מתחילת מרץ, ולראשונה מפרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, ישראל תעבור ל"מצב בריאותי מיוחד" במקום מצב החירום שהוגדר עד כה ונתן לממשלה ולמשרד הבריאות סמכויות נרחבות להטיל מגבלות קשות על הציבור. הבוקר (יום רביעי) התקיים משאל טלפוני בין שרי הממשלה, שתמכו ביישום המהלך - וכעת כלל התקנות החדשות, ההגבלות והצעדים שעליהם יוחלט יעברו דרך ועדת החוקה של הכנסת, שתוכל לשנות ואף לבטל חלק מהן.
המשמעות: התשתית המשפטית הנרחבת שניתנה לממשלה בזמן מצב החירום, ובמסגרתה ההגבלות היו נכנסות לתוקף ורק לאחר מכן מאושרות, מצטמצמות או מתבטלות בוועדת החוקה, לא תקפה תחת "מצב בריאותי מיוחד" - שבו כל מהלך עובר דרך הכנסת. אתמול הודיע משרד הבריאות כי בפועל הסיר את התנגדותו להמשך מצב החירום, על רקע דעיכת גל התחלואה החמישי והירידה במספר החולים במצב קשה. הממשלה תוכל להשיב את מצב החירום תוך זמן קצר, אך רק באישור ועדת החוקה.

יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת גלעד קריב, כתב השבוע לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר הבריאות ניצן הורוביץ כי "לנוכח מגמות התחלואה ומתווה ההקלות על ההגבלות השונות, שנקבע על-ידי הממשלה, ולאור גישתה המוצדקת של הממשלה וביסוס שגרת חיים לצד המשך התמודדות עם המגפה והשלכותיה, אני פונה אליכם בבקשה להכריז על מצב בריאותי מיוחד - שיביא לסיום את מצב החירום שנמשך מ-2020".
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
בהמשך הוסיף קריב כי "המעבר למצב בריאותי מיוחד יותיר בידי הממשלה את הכלים הנדרשים להתמודד עם המגפה במאפייניה הנוכחיים, תוך שיקום מערכת היחסים התקינה בין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, ותוך העברת מסר מעצים בדבר קיומה של שגרת חיים במדינת ישראל - בצד המשך ההתמודדות עם המחלה. בהקשר זה אזכיר כי גם במסגרת הכרזה על מצב בריאותי מיוחד ניתן להוציא לפועל פעולות דחופות מצד הממשלה בהינתן צורך רפואי. בנוסף, על פי הוראות החוק, המעבר למצב בריאותי מיוחד יאפשר גיבוש מדיניות ממשלתית לתקופות ארוכות יותר מאשר במצב החירום – דבר שיוסיף לקיומה של שגרת חיים ברורה ויציבה בעבור אזרחי ישראל".
עו"ד עדי ניב יגודהעו"ד עדי ניב יגודהצילום: מקס מורון
ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר קבינט המומחים, אמר כי "לאחר כשנתיים, מדינת ישראל נפרדת מההגדרה של 'מצב חירום' ועוברת למצב משפטי חדש. ההגדרה חדשה של 'מצב בריאותי מיוחד' היא שמרסנת בפועל את יכולתה של הממשלה להגביל זכויות או לנהל את שגרת החיים באמצעות תקנות לשעת חירום, וכמעט ללא פיקוח מצד הכנסת. בפועל, כל הגבלה עתידית תידרש לעבור במסלול פרלמנטרי שבאופן טבעי יכלול גם דיון ציבורי נרחב. כל כלל משפטי שמשמעותו פגיעה בזכויות יצטרך לעמוד במבחני מידתיות, וסביר שאף יוגבל בזמן ויותנה בפיקוח. עם זאת, ובמקרה של שינוי נסיבות - כמו ווריאנט אלים חדש - ההגדרה החדשה מאפשרת לממשלה את הגמישות הנדרשת לעבור במהרה חזרה ל-'מצב חירום'".