לקראת אפשרות להתנעת המשא ומתן? סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הבוקר (שישי) כי נחשפה למסמך התשובות הרשמי של חמאס שנמסר לקטאר וממנה לישראל בנוגע לעסקת חטופים נוספת. לפי המסמך, השלב הראשון יכלול שחרור של הנשים הישראליות, הילדים, הקשישים והחטופים החולים בתמורה לשחרור של 700 עד 1,000 אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי. ברויטרס מדגישים כי השלב הראשון כולל שחרור של "חיילות ישראליות" - עבור 100 אסירי עולם פלסטינים. בהקשר זה יצוין כי מבחינת חמאס, כל מי ששירתה בצה"ל היא חיילת.
עוד דווח כי חמאס הציע להסכים על תאריך להפסקת אש כוללת לאחר השלב הראשון של העסקה, ובמקביל לקבוע גם במועד זה דד-ליין לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה. במסגרת השלב השני של העסקה, חמאס יסכים לשחרור כל יתר החטופים שנמצאים בשבי ארגון הטרור בעזה בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים נוספים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
ראש המוסד דוד (דדי) ברנע קיבל אמש מראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני את נייר התשובה הרשמי של חמאס, לאחר עיכובים רבים. המסמך מצד ארגון הטרור התקבל שעות לאחר שגורם ישראלי טען בשיחה עם ynet כי אפשר להגיד שיש "אינדיקציות חיוביות" להתקדמות מסוימת במגעים לעסקת חטופים נוספת, אבל מוקדם לדעת אם זו תביא להתנעת המשא ומתן.
ברנע יציג את הצעת חמאס בפני קבינט ניהול המלחמה, שיצטרך לקבל החלטה אם ישראל מוכנה להיכנס למשא ומתן. למרות תגובת לשכת ראש הממשלה ש"חמאס מתבצר בדרישות מופרכות", בתוך הקבינט נשמעו קולות להרחבת המנדט של צוות המשא ומתן שלפיה למרות הפערים יש בסיס לקיומו.
2 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד ברנע
(צילום: יריב כץ)
חמאס הגדיל כאמור את מספר האסירים ה"כבדים" שהוא דורש ל-100 בתמורה לשחרור החיילות. יש גם דרישה לאפשר חזרה של כל העזתים לצפון הרצועה. במתווה פריז, ישראל הביעה נכונות לחזרת נשים וילדים שלא בגיל הלחימה, אך חמאס דורש מעבר חופשי לכולם. ההערכה היא שישראל תגלה גמישות בנקודה זו מתוך אינטרס לפנות את האזרחים מאזור רפיח לקראת פעולה עתידית.
כעת מנתחים בישראל את התשובה של ארגון הטרור, שכוללת שורת דרישות ותנאים. לשכת ראש הממשלה מסרה אמש: "חמאס ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות. עדכון בנושא יובא היום לקבינט המלחמה ולקבינט המדיני-ביטחוני".
חמאס טען כי המסמך כולל פרטים על עסקת חטופים, ומפרט את החזון של ארגון הטרור להפסקת אש, שכולל את "הפסקת התוקפנות נגד הפלסטינים בעזה", אספקת סיוע הומניטרי, השבת עקורים עזתים לבתיהם ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה. בעקבות קבלת תשובת החמאס, קבינט המלחמה צפוי להתכנס היום לדיון דחוף כדי לקבל החלטה אם לפתוח במשא ומתן.
קבינט ניהול המלחמה התכנס גם אתמול בערב, אך תשובת ארגון הטרור הגיעה אחרי התפזרותו. גורם ישראלי אמר כי "אנו הולכים לימים קשים מאוד. ישראל תצטרך לקבל החלטות קשות אם ניכנס למשא ומתן". נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר היום כי "אנחנו מדברים על הגעה להפסקת אש בעזה - הכוונה להסכם - שיספק את הכמות הגדולה ביותר של סיוע". א-סיסי גם הזהיר מהסכנות שבפלישה ישראלית לרפיח.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה