ישראל תוקפת בשנים האחרונות שוב ושוב בסוריה כדי לבלום את ניסיונות ההתבססות שם של איראן וחיזבאללה, ורק היום (שני) הואשם חיל האוויר בהפצצה נוספת – אך כעת הותר לפרסום מקרה חריג מהשנה-שנתיים האחרונות: באחת מהתקיפות הללו ניסתה סוללת נ"מ איראנית שהוצבה בארצו של הרודן בשאר אסד לפגוע במטוס קרב ישראלי, אך נכשלה. כמו במקרים אחרים שבהם ישראל תקפה סוללות נ"מ סוריות במהלך התקיפות הללו, גם במקרה הזה הותקפה סוללת הנ"מ האיראנית – ונפגעה.
4 צפייה בגלריה
מטוס קרב ישראלי, ארכיון. חילופי אש בין איראן לישראל - בשמי סוריה
מטוס קרב ישראלי, ארכיון. חילופי אש בין איראן לישראל - בשמי סוריה
מטוס קרב ישראלי, ארכיון. חילופי אש בין איראן לישראל - בשמי סוריה
(צילום: EPA)

דובר צה"ל פרסם בהמשך הודעה שבה הדגיש כי "לא בוצע ירי על ידי האיראנים לעבר מטוסי חיל האוויר במהלך פעילותם המבצעית". המקרה החריג הותר לפרסום ממש במקביל לתרגיל האווירי הבינלאומי הענק שמארחת בימים אלה ישראל בדרום הארץ, "בלו פלאג", ושבו משתתפים יותר מ-100 מטוסים, מחיל האוויר הישראלי ומחילות אוויר של שורת מדינות - הודו, בריטניה (שלראשונה משתתפת בתרגיל), ארה"ב, גרמניה, איטליה, צרפת ויוון.
בתרגיל מדמים הכוחות האוויריים, בין היתר, התמודדות עם סוללות נ"מ רוסיות מתקדמות, כאלו שמוצבות כבר עתה בסוריה: מערכות טילי קרקע-אוויר מסוגים שונים, בהם אס-איי 22 וכן אס-איי 3, 2, 8 ו-6, לצד סוללות הפטריוט שאתגרו את צוותי האוויר המשתתפים בתרגיל.
בחיל האוויר עוקבים אחר שתי מגמות מדאיגות שהכניסו האיראנים למזרח התיכון: סוללות נ"מ מתוצרת איראן שנפרסו בסוריה, ושימוש מוגבר במל"טים. ראש להק אוויר, תת-אלוף אמיר לזר, הבהיר אתמול שלמרות שחיל האוויר משנה בימים אלה את נקודת העבודה שלו באימונים לדגש על האיום ממזרח, כלומר איראן – תרגיל ה"בלו פלאג" לא כולל תרחישים של תקיפה ברפובליקה האיסלאמית. בהקשר זה, יצוין, חיל האוויר הציג החודש לרמטכ"ל את משמעויות חידוש תוכנית התקיפה של מתקני הגרעין באיראן, לרבות בסוגיות המודיעין, הרכש, האחזקה ובניין הכוח.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי אייתוללה איראן ליד סוללת טילים נ"מ נגד מטוסים
עלי חמינאי אייתוללה איראן ליד סוללת טילים נ"מ נגד מטוסים
מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, בוחן ב-2019 סוללת טילי נ"מ. הוצבו גם בסוריה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
אש בשטח סוריה סמוך לגבול עם ישראל
אש בשטח סוריה סמוך לגבול עם ישראל
נזק מתקיפה שיוחסה לישראל באזור קוניטרה, באוגוסט השנה. גם הבוקר נטען כי ישראל תקפה באזור
(צילום: AFP)
במקביל, בצהריים אישר משרד החוץ בסוריה דיווחים על תקיפה אווירית הבוקר באזור קוניטרה שבדרום המדינה - והאשים את ישראל. "ישראל ביצעה לפנות בוקר תוקפנות חדשה באזור הדרום במסגרת התוקפנות החוזרת ונשנית כנגד הריבונות של סוריה", האשים משרד החוץ בדמשק. "התוקפנות מגיעה לאחר השלמת הפיוס במחוז דרעא (מול המורדים שם – ל"א) והשבת הביטחון במקום, וזהו ניסיון נואש של ישראל לתמוך בסוכניה בקרב ארגוני הטרור. סוריה מבהירה שזוהי זכותה ושיש ביכולתה להגיב על הפגיעות הללו".

ארה"ב מאבדת סבלנות: "המאמצים להחייאת הסכם הגרעין - בשלב קריטי"

בתוך כך, בארה"ב ממשיכים לאותת כי אוזלת סבלנותם בכל הנוגע להמתנה לחידוש המשא ומתן הלא-ישיר מול איראן על חזרה להסכם הגרעין. רוב מאלי, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן לענייני איראן, אמר אחר הצהריים כי המאמצים "להחיות" את הסכם הגרעין, שממנו פרש הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018 ושכעת איראן מפרה אותו בבוטות - נמצאים כעת ב"שלב קריטי". השיחות הלא-ישירות בווינה, נזכיר, נקלעו למבוי סתום בסוף יוני, ומאז לא חודשו. מאלי ציין כי גם העיכוב שיצר כינון הממשלה החדשה בטהרן, של הנשיא הקיצוני איברהים ראיסי שהושבע לתפקידו באוגוסט, לא יכול להסביר כעת את אי-חידוש השיחות.
"ישנה דאגה גלובלית מכך שאיראן חידשה את הפעילות הגרעינית שלה - וזה מעלה שאלות לגבי כוונותיה. כולם שותפים לחוסר הסבלנות - עברו חודשים רבים מאז החלו השיחות בווינה, חיכינו אחרי הבחירות, אבל עכשיו קשה למצוא הסבר מדוע לוקח להם כל כך הרבה זמן. כל בני השיח שלנו חושבים שחיוני לחדש את השיחות בווינה, מוקדם ככל האפשר. כל בני שיחנו רוצים לעבוד ביחד כדי לטפל בתוכנית הגרעין של איראן והפעילויות האזוריות שלה", אמר מאלי בתדרוך לכתבים.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
ארה" מאבדת סבלנות, השליח המיוחד מזהיר: הזמן לא איתנו". ביידן וחמינאי
(צילום: AFP, רויטרס)

מאלי האשים כי איראן מעוניינת, כחלק מתוכנית גיבוי שלה, או "תוכנית B" כפי שכינה זאת, "לעכב את השיחות ולהאיץ את תוכנית הגרעין שלה". הוא הזהיר כי הסכם הגרעין "לא ישרוד לנצח", ושב וחזר על דבריו של ביידן עצמו: לדבריו וושינגטון בוחנת כעת "אופציות אחרות" במקרה שהדיפלומטיה תיכשל, אך הדגיש כי היא מעדיפה למצוא פתרון דיפלומטי. "אנחנו לא יכולים לעצום עין מול הפעילויות שאיראן מעורבת בהן כל יום, ועל זה אנו מדברים עם שותפינו - איך לטפל במאמצים של איראן לערער את היציבות באזור", הוסיף.
בתשובה לשאלה מתי ייסגר החלון לדיפלומטיה, והאם אחת האפשרויות היא תקיפה צבאית ישראלית נגד מתקני הגרעין של איראן, אמר מאלי: "חלון ההזדמנויות לדיפלומטיה לעולם לא ייסגר. אנו מאמינים שזה ייפתר רק בדרכים דיפלומטיות. השאלה האם ניתן להחיות את הסכם הגרעין בשעה שאיראן נוקטת בצעדים המנוגדים להסכם ושמה מכשולים בפני עבודת פקחי סבא"א. נמשיך לקדם דיפלומטיה גם אם במקביל נקדם מסלולים אחרים. לא אגיב על צעדים שישראל עשויה לנקוט וגם לא על צעדים שאנו ננקוט. נשמור את זה לנשיא ביידן ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן להחליט מה אולי נעשה".
עוד אמר מאלי: "לא נגיד מראש איזה צעדים ננקוט, אך תהיו בטוחים שחשבנו הרבה מה נעשה אם יהיה ברור שאיראן לא מוכנה לחזור להסכם בדרך ריאליסטית. אנו צריכים להיות מוכנים לתרחיש כזה ובזה דנו עם השותפים שלנו באזור ובאירופה, כדי לעודד את איראן לקחת את המסלול הראשון שהם אומרים שהם רוצים: חזרה להסכם, מחויבות הדדית - והסרת הסנקציות לצד הצעדים הגרעיניים שהם ינקטו. זה לא יהיה מסובך לביצוע. היעד שלנו הוא להגיע לשם דרך דיפלומטיה. יש לנו רעיונות ודנו איתם במה אנו צריכים לעשות כדי להבטיח שאיראן תחזור לשולחן ותיתן לנו תשובה ברורה".