הבולשת הפדרלית של קולורדו (CBI) פרסמה בסוף השבוע דו"ח מטלטל הקובע כי חוקרת בכירה בתחום ה-DNA, שב-30 השנים האחרונות הייתה מעורבת בחקירת מאות תיקים פליליים, שיבשה בבדיקותיה נתונים באמצעות מניפולציות והעלמת מידע מכוונות. בעקבות ממצאי החקירה הראשונית בעניינה, הקושרים אותה למעשים, תידרש כנראה בדיקה מחדש ל-652 תיקים שבהם היא הייתה מעורבת ב-15 השנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ייבון וודס חוקרת DNA בכירה מניפולציות בבדיקות
ארה"ב ייבון וודס חוקרת DNA בכירה מניפולציות בבדיקות
החוקרת ייבון וודס. הכשירה דורות של תובעים ומדענים
(צילום: AP Photo/Pool, Marty Caivano, File)
החוקרת, ייבון "מיסי" וודס, נחשבה לכוכבת בתחום חקר ה-DNA, ולפי "וול סטריט ג'ורנל" היא סייעה לפענח כמה מהפשעים המפורסמים ביותר בקולורדו, המדינה שבה היא גרה. בנובמבר האחרון עזבה לפתע את עבודתה במעבדת הזיהוי הפלילי של הבולשת של קולורדו, אחרי שהבולשת, שעבורה עבדה אז 29 שנה, גילתה אנומליות בבדיקותיה ופתחה בחקירה פלילית.
ביום שישי נחשפו תוצאותיה הראשוניות של החקירה, ולפיהן היא עיוותה ביודעין רישומים של בדיקות DNA, השמיטה מהם עובדות כך שכללו תוצאות לא מלאות, עשתה מניפולציות בממצאים והפרה כללי מעבדה הנוגעים להבטחת איכות. בחקירה לא נמצאו ראיות לכך שפברקה נתונים או זייפה בכוונה התאמות של DNA לחשודים, אך די במעשים שביצעה בוודאות כדי להפר את הסטנדרטים המחייבים. בסוכנות מדגישים כי מעשיה של וודס אינם התרשלות, אלא היא מחקה ועיוותה בכוונה נתונים כדי להסתיר ראיות לכך שביצע מניפולציות בממצאים.
לפי דו"ח הבולשת של קולורדו, המניפולציות שעשתה וודס השפיעו על לפחות 652 תיקים פליליים בשנים 2023-2008, וייתכן כי בפועל המספר גבוה יותר, משום שהחוקרים עדיין בוחנים תיקים מתחילת הקריירה שלה, ב-1994. ראש הבולשת, כריס שייפר, אמר כי מדובר בהפרת אמון חסרת תקדים, וכי כעת יהיה צורך לבחון מחדש 3,000 דגימות DNA שנבדקו על-ידי וודס. הרשויות בקולורדו כבר הקצו לכך 7.5 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
בדיקת DNA. מורשעים רוצים זיכוי או משפט חוזר
בדיקת DNA. מורשעים רוצים זיכוי או משפט חוזר
בדיקת DNA. מורשעים רוצים זיכוי או משפט חוזר
(צילום: Shutterstock)
עורך דינה של וודס, ראיין ברקלי, הדגיש מצדו כי וודס היא חוקרת בכירה ומסורה, שהכשירה דורות של תובעים ומדענים, וכי מעולם לא זייפה ראיית DNA או מסרה דיווח שקרי על דגימה. כך או כך, מעשיה צפויים לחולל טלטלה במערכת המשפט של קולורדו: משפטים שהיו אמורים להיערך בקרוב עשויים להידחות בגלל צורך לבחון מחדש דגימות DNA שטופלו על-ידי וודס ושאמינותן מוטלת כעת בספק, ועורכי דינם של אסירים שהורשעו בפרשות שונות על בסיס ממצאיה של וודס מקדמים איתם כעת הגשת ערעור. עד כה זוהו 15 תיקים פתוחים ו-55 תיקים סגורים שבהם שימשה וודס כעדה במשפט.
אחד המורשעים שמתכוונים לערער הוא האסיר בן ה-64 ג'יימס האנטר, שטוען כי הורשע שלא בצדק ב-2002 בפריצה ובתקיפה מינית נגד אם ובתה, שהותקפו על-ידי חשוד שעטה מסכה. וודס ערכה בדיקה מיקרוסקופית לשערות שנמצאו בזירת הפשע, והן שימשו כראיה שקשרה את האנטר למעשה. בשימוע שנערך לו בשעתו בוטלו האישומים נגדו משום שבדיקה אחרת קבעה שהשערות שייכות לאחת הקורבנות, ולדברי עורך דינו וודס הודתה אז בפני בית המשפט כי טעתה וכי הטעות הזו הייתה "מכה לאגו שלי". 10 חודשים אחר כך הובאה ראיה חדשה של שערות מזירת הפשע, והיא נבדקה שוב על-ידי וודס, והפעם התקבלה ושימשה להגשת כתב אישום מחודש נגד האנטר.
וודס הייתה מעורבת גם בחקירה של פרשת "הרוצח בפטיש" – רוצח שלפני כ-40 שנה יצא למסע אלימות בן 12 ימים ברחבי קולורדו שבו רצח ואנס קורבנות. בין השאר הוא הסתנן לבית משפחה באורורה, ורצחה במכות פטיש שלושה מבניה. עברו כמעט ארבעה עשורים עד שהנאשם אלכס אווינג הורשע במעשים.