גל החום שהחל אתמול (שבת), המשיך גם היום עם עומס חום כבד עד קיצוני בכל הארץ. בירושלים ובאזורים רבים ברמת הגולן למשל, נמדדו טמפרטורות של כ-40 מעלות - ואילו בערבה ובבקעת הירדן הטמפרטורות הגיעו ל-47-45 מעלות. במישור החוף נרשמו אמנם "רק" 32 מעלות - אבל שיעור לחות מינימלי של 75% יצר תחושה של 42 מעלות. החום הכבד גם גבה מחירים בריאותיים - בדמות פעוטה כבת שנתיים שסבלה ממכת חום באזור הכינרת, ופונתה לבית החולים במצב קשה.
צוות מסירת הים-בולנס של מד"א הגיע לכביש 90, סמוך לחוף הנפרד בטבריה, שם מצאו החובשים והפרמדיקים את הפעוטה עם סימנים של מכת חום. הצוות פינה אותה לבית החולים פוריה בטבריה. הפרמדיקים שלום בן דוד ויוסי חלבי סיפרו: "הפעוטה הייתה בתוך רכב ממוזג כשהיא חמה מאוד למגע. סיפרו לנו שהיא שהתה בשעות הבוקר זמן ממושך בשמש והחלה להראות סימנים של פגיעת חום. בני המשפחה שהיו עמה ברכב במהלך הנסיעה חייגו למוקד החירום".
4 צפייה בגלריה
נופשים בחוף סוסיתא בכינרת
נופשים בחוף סוסיתא בכינרת
חוף סוסיתא בכינרת, היום. פעוטה כבת שנתיים קיבלה היום מכות חום באזור - ופונתה לבית החולים במצב קשה
(צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת)
4 צפייה בגלריה
גשם בחרמון באמצע אוגוסט
גשם בחרמון באמצע אוגוסט
לצד עומס החום, עננות וגשם. אתר החרמון, היום
(צילום: אתר החרמון)
4 צפייה בגלריה
מטיילים בסחנה
מטיילים בסחנה
מטיילים בסחנה, בחום הכבד
(צילום:EPA, אביר סולטן)
לצד עומסי החום הכבדים, השמיים כוסו היום בעננים ובצפון הארץ אף ירד גשם מקומי. הערב ומחר עדיין קיים סיכוי לגשם מקומי בהרי הצפון ובמזרח הארץ, ועומס החום ימשיך גם בלילה להיות כבד עד בינוני בכל הארץ. מחר תורגש התקררות קלה, אבל עומס החום עדיין יהיה כבד עד קיצוני - ורק מיום שלישי תורגש הקלה. על אף מזג האוויר הקיצוני, לא נשברו היום שיאי טמפרטורות לחודש אוגוסט.
עם זאת, שיא אחד כן נשבר היום - והוא שיא כל הזמנים בצריכת החשמל. לפי נתוני חברת "נגה ניהול מערכת החשמל", שאחראית על ניהול רשת החשמל בישראל, היום בשעה 14:53 נשבר השיא - עם צריכה בסך 15,690 מגה-וואט. לשם השוואה, השיא הקודם נמדד ב-25 ביולי השנה, ועמד על 15,384 מגה-וואט. לפי הנתונים, מחצית מהביקוש לחשמל נבע משימוש במזגנים.
4 צפייה בגלריה
"ניהול משק משפחתי נכון - המסייע הגדול ביותר למשק החשמל ולשמירה על הסביבה". אילוסטרציה
"ניהול משק משפחתי נכון - המסייע הגדול ביותר למשק החשמל ולשמירה על הסביבה". אילוסטרציה
"ניהול משק משפחתי נכון - המסייע הגדול ביותר למשק החשמל ולשמירה על הסביבה". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
שאול גולדשטיין, מנכ"ל החברה, הסביר כי "שיאי הביקוש, שנשברו בקיץ הנוכחי כבר מספר פעמים, הם תוצאה של החום הכבד והתמשכותו, ושל גידול כלכלי בשנים האחרונות. במדינת ישראל, השימוש במזגנים גדל משנה לשנה, ויחד עם הגידול ברכבים החשמליים, לרבות אוטובוסים, ישנה עלייה משמעותית בצריכה".
לדברי גולדשטיין, "המשק ערוך לעומסים אף גבוהים מאלה, זאת במידה ולא תתרחשנה תקלות בסדר גודל רחב. על אף זאת, גם אזרחי מדינת ישראל יכולים לתרום לשני צידי המשוואה - בצד הייצור, ניתן להתקין פאנלים סולריים על הגג, ובצד הביקוש, לצרוך חשמל בצורה נבונה ולרכז את הצריכה מאוחר בלילה. ניהול משק משפחתי נכון הוא המסייע הגדול ביותר למשק החשמל ולשמירה על הסביבה".
לצד אלו ששוהים במזגן, ישנם כאלו שלא יכולים להרשות זאת לעצמם - כי עבודתם היא בחוץ. כדוגמה לכך ניתן למנות את עובדי הניקיון והגינון ברשויות המקומיות. כמו בגלי חום קודמים, ברשויות רבות העובדים המדוברים שוחררו מוקדם, וחלקן אף הלכו רחוק יותר. למשל, ברעננה ובמועצה אזורית עמק חפר העובדים קיבלו קרטיבים.
בעיריית הרצליה הודיעו על חלוקת בקבוקי מים מינרליים קרים לעובדים, "מעבר למה שהעירייה מחלקת מדי בוקר". בנתניה עובדי הניקיון סיימו לעבוד היום - וגם מחר בשעה 11:00: "אנו נמשיך לדאוג לעובדים היקרים שלנו לבקבוקי מים קרים ולאמצעי מיגון כנגד החום הכבד. בחדרה עובדי הניקיון סיימו את יום העבודה ב-10:00, ובהוד השרון גם החליטו על עבודה ב"מתוכנת קצרה". העובדים שוחררו במקום ב-12:30 כמדי יום - ב-11:00. בעירייה ציינו כי "כמובן שהעובדים קיבלו הנחיה גם לבצע הפסקות מרובות לשתיה".
גם בעיריית רחובות קיצרו את שעות העבודה של פועלי הניקיון, שמצוידים בכובעים ומים, ומסרו כי בימים הקרובים הם יסיימו את עבודתם עד השעה 10:00, במקום לעבוד עד 13:30 . בפתח תקווה לא הודיעו על קיצור יום עבודה, אך כן ציינו כי העירייה פועלת "בכוחות מתוגברים" לאורך כל ימות השבוע - תוך התחשבות בעובדי השטח. בראשון לציון, בכל השבוע הקרוב, החליטו על קיצור יום העבודה, כך שעובדי הניקיון יסיימו את יום העבודה עד 11:00.
ומה עם תל אביב-יפו? שם ציינו כי "עיקר העבודות בעיר מסתיימות בשעות הבוקר המוקדמות, עבודות חיוניות שנדרש לבצע אותן במהלך היום יבוצעו עם הפסקות יזומות ושתייה רבה".