3 צפייה בגלריה
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
טלסקופ, משקפת ומוצגים אחרים במוזיאון. "התרגשות גדולה לגלות את המוצגים מחדש"
(צילומים: סער נודל, החברה להגנת הטבע)
יש שירים שיישארו כנראה לנצח ובהם "שיעור מולדת" של להקת כוורת, המתאר את הלימודים בכיתה בתקופה של ארץ ישראל הישנה והיפה. תערוכה חדשה בניחוח נוסטלגי שתוצג החל משבת במוזיאון בית אוסישקין בקיבוץ דן מספקת הזדמנות להציץ אל אותם ימים. והכול קרה במקרה.
מדובר במוזיאון של החברה להגנת הטבע שבו מוצג אוסף זואולוגי ייחודי הכולל בין היתר פוחלצים המוצגים על רקע נופי אגם החולה.
בתקופת הקורונה היה המוזיאון ריק ממבקרים, ואוצר המוזיאון סער נודל החליט לנצל את הזמן הפנוי ופתח בשיטוטים במחסניו המאובקים והנשכחים שבהם לא דרכה רגל אדם עשרות שנים.
3 צפייה בגלריה
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן. "מאוסף חפצים היסטוריים שמצאנו במקרה נולדה תערוכה"
(צילום: אביהו שפירא)
להפתעתו הוא גילה שם אולם עמוס באמצעי ובאביזרי לימוד מהמאה הקודמת ששימשו בעיקר לשיעורי טבע ומולדת, הרבה-הרבה לפני העידן הדיגיטלי. באולם למדו ילדי קיבוץ דן מדעים – יוזמה של אלימלך הורביץ, אביה של השדרנית יעל דן, שהיה מייסד ומנהל המוזיאון.
בין המוצגים המאובקים מצא נודל טבלה מחזורית מ-1958, 100 פלקטים לימודיים ובהם פוסטר ענק של גוף האדם שהורביץ הוסיף עליו בעברית את שמות המושגים והאיברים, דגמים של בעלי חיים שבהם ניתן לראות את אבריהם הפנימיים, ומיקרוסקופים של פרופ' שמעון בודנהיימר, זואולוג בראשית המאה הקודמת, ובהם אחד מוזהב של חברת צ'ייס שיוצר ב-1892.
כל האוצר הבלום הזה אוחסן במרתף ונשכח לאחר כניסת האמצעים הדיגיטליים למערכת החינוך. נודל סיפר: "כמי שגדל בשנות ה-70 ולמד בתיכון בשנות ה-80 בדיוק עם הסוג הזה של עזרים, הייתה התרגשות גדולה לגלות אותם מחדש".
3 צפייה בגלריה
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
ממצאים מהמאה ה-19 שהתגלו בקיבוץ דן
מיקרוסקופ צייס מוזהב. אוצר שנשכח
(צילום: יפתח חבלין)
ענת ניסים, מנהלת המוזיאון: "לנהל מוזיאון ב-2022 זה אתגר. אתה צריך להמציא את עצמך כל פעם מחדש, לגוון, לחדש, למשוך קהלים שמחפשים ריגושים שלא בהכרח נמצאים בעולמות שלנו, של המוזיאונים. ואז מגיע רגע כזה שבו אתה מגלה אוצרות חבויים במרתפים ובמחסנים ומוציא אותם לאור מחדש, מספר את הסיפור שלהם, שהוא הסיפור שלנו, של הארץ הזו, וגורם להרבה מאוד אנשים להתרגש. אלו הרגעים שבשבילם שווה לעבור את הכל. הרגע הזה שבו מאוסף חפצים היסטוריים שמצאנו במקרה נולדת תערוכה". הכניסה לתערוכה בתשלום, למעט בשישי ובשבת. היא תוצג לפחות עד סוף דצמבר.
מוזיאון בית אוסישקין הוא מרכז לחקר ההיסטוריה, הטבע והנוף של עמק החולה, ארץ מקורות הירדן, הגליל, הגולן והחרמון. הוא הוקם בעקבות ייבוש החולה בשנות ה-50 של המאה הקודמת כדי לשמר את הידע על החי והצומח באזור, נוכח החשש שייעלמו.