במערכת הביטחון, וכן בסביבתו של השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', טענו כי פינוי חמשת המבנים במאחז הבלתי-חוקי אעירה שחר, בוצע "באישורו האישי ותחת סמכותו" - בעוצמה יהודית בוחרים הבוקר (שני) שוב לתקוף את שר הביטחון יואב גלנט מהליכוד. חברת הכנסת לימור סון הר מלך, שהגיעה למאחז שבו פונו ונהרסו המבנים, טענה כי "יש מישהו אחר שמאשר את זה - קוראים לו שר הביטחון יואב גלנט. זו הדמות".
בריאיון ל-ynet Live היא הסבירה מדוע היא בוחרת להצביע על גלנט כאשם בפינוי, על אף ההסבר השונה שסיפקו במערכת הביטחון: "אני מבינה שגם שם היכולות (של סמוטריץ' במשרד הביטחון) מאוד מוגבלות - ומי שבסוף מחליט בשטח אם זה יקרה או לא יקרה זה שר הביטחון. אני יודעת שמה שבצלאל יכול לעשות - הוא עושה".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב במצב סאלם
יואב גלנט בהערכת מצב במצב סאלם
"אלוף הפיקוד מנהל מדיניות פרו-ערבית, בגיבוי גלנט"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
פינוי מבנים במאחז הבלתי חוקי גבעת אעירה שחר שבבנימין
פינוי מבנים במאחז הבלתי חוקי גבעת אעירה שחר שבבנימין
פינוי המבנים במאחז - וניסיון הבלימה של המתנחלים
מאז כניסתו של בצלאל סמוטריץ' כשר למשרד הביטחון, כוחות צה"ל הונחו על ידי הדרג המדיני להימנע מפינוי מאחזים בלתי חוקיים של יהודים ביהודה ושומרון, ואף להעתיק, ללא היתרים נדרשים לפי חוק, מבנים מהישיבה בחומש לקרקע סמוכה שעל אדמות מדינה. ואולם, הפינוי הבוקר הביא לביקורת מתוך הקואליציה. "אני גם רוצה שעם ישראל יבין, בסוף מי שבסוף מוביל את הדבר הזה ואי-אפשר לעצור אותו זה שר הביטחון יואב גלנט. זו הדמות. הוא לא איש ימין, זו האמת. הוא מהוגי תוכנית ההתנתקות. אני לא יודעת איך נתניהו מינה אותו לתפקיד, זאת שאלה מצוינת".
זה שאני בתוך הקואליציה לא אומר שאנחנו נאפשר החרבה והרס", הבהירה סון הר מלך, "אני יצאתי עכשיו מהמקום ופשוט פגשתי שם משפחות עם ילדים שעומדים על חורבות הבתים שלהם. את זה אנחנו, אני, לא יכולה לאפשר. אני אגיע למקומות האלה ואנחנו נמשיך להיאבק".
כוחות הביטחון פינו לפנות בוקר את המבנים במאחז שליד היישוב כוכב השחר שבבנימין, מזרחית לרמאללה. חמישה מבנים נהרסו או פונו על ידי המינהל האזרחי והמשטרה במאחז, לאחר שנבנו על קרקע פרטית פלסטינית או על קרקע של המדינה ללא היתרים. בסך הכול נמצאים במאחז 20 מבנים בלתי-חוקיים. פעילי ימין הבעירו צמיגים בעלייה למאחז והניחו דוקרנים ("נינג'יות") על ציר הגישה למקום. כמה מהם אף תועדו עולים על מחפר צבאי שהגיע על מנת להרוס את המבנים. פעיל ימין אחד נעצר במהלך הניסיון למנוע את הפינוי.
4 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר מלך
"לא נאפשר הרס והחרבה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"סמוטריץ' עושה מה שהוא יכול. נתניהו? לא ברור איך מינה את גלנט"
(צילום: AFP)
סון הר מלך לא הסתפקה רק במתקפה על גלנט, ובהמשך הריאיון עברה לתקוף גם את אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס וכן את דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי. כשנשאלה מה ההבדל בין הממשלה הנוכחית לזו של בנט-לפיד, היא השיבה: "התהליכים הם ארוכים והציפייה אני יכולה להבין אותה, כי באמת אנחנו אנשי ההתיישבות חיים פה באמת באיזושהי רולטה רוסית. יש פה התנהלות שמחזקת את הערבים פה ותומכת בערבים".
- אלוף פיקוד מרכז ושר הביטחון מנהלים מדיניות פרו-ערבית? "אלוף הפיקוד חד משמעית אני אומר את זה. הם בסוף עובדים ביחד, אוקיי? זה מקבל את ההמלצות שלו וזה מגבה את ההמלצות שלו. בסוף בשטח אנחנו חיים את המציאות הזאת שהחיים שלנו מופקרים".
- אבל מה עם ראש הממשלה נתניהו? הוא מכיר את הפעילות של גלנט, וכנראה הכיר גם את תוכנית הפינוי הבוקר. "מה שאני רוצה להגיד זה שהיום שר הביטחון מקבל גיבוי מלא לא מהימין, אלא מהאופוזיציה וכשזה קורה אז אני שואלת הרבה מאוד שאלות. איזה מדיניות הוא מקיים? ולמה השמאל כל כך מגבה אותו וכל כך תומך בו? זו האמת. הוא לא מוביל מדיניות ימנית, הוא לא מוביל מדיניות שמקדמת התיישבות, הוא לא מוביל מדיניות שהתחייבנו לציבור של עם ישראל. הוא לא מבין את הדבר הזה".