סגן ניצב ניסו גואטה, בן 47, קצין המבצעים של מרחב ציון בירושלים, הורשע בשתי עבירות של תקיפה במהלך אחת מהפגנות המחאה נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לפני כשנתיים. בעבירה הראשונה נטען כי גואטה תקף את המפגין אביחי מיכאל גרין בן ה-31, ובשנייה נטען כי תקף את הצלם ילון גורביץ' בן ה-62, שתיעד מרדף של גואטה אחר מפגין אחר, במסגרת עבודתו כאיש תקשורת. השופטת: "אף מפגין לא יצר לגואטה סיכון שמצריך שימוש בכוח".
לפי כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בראשון לציון על ידי המחלקה לחקירות שוטרים לפני כשנה וחצי ביום האירוע בחודש אוגוסט 2020, התקיימה תהלוכה של מפגינים נגד נתניהו, מגשר המיתרים בכניסה לירושלים לכיוון בלפור. למרות שהתהלוכה לא אושרה מראש, המשטרה אפשרה את קיומה וליוותה אותה.
כאשר התהלוכה הגיעה לרחוב בצלאל, מתוך כוונה להגיע לכיכר פריז, השוטרים שליוו את המפגינים, ביקשו למנוע את התקדמותם והורו למפגינים לחזור על עקבותיהם. בשלב מסוים פנה המפגין גרין לסגן ניצב גואטה והתלונן בפניו על התנהלות השוטרים נגד המפגינים. בתגובה, ללא כל סיבה, גואטה הדף את גרין בשתי ידיו בפניו, פעם אחר פעם.


כאשר הדף אותו בפעם שנייה, מפגין אחר תפס את המסכה נגד קורונה של גואטה, הסיט אותה מעל פניו ומיד ברח. גואטה ושוטרים נוספים החלו לנהל מרדף אחר אותו מפגין, בזמן שנלווה אליהם צלם העיתונות ילון גורביץ', שתיעד את ההפגנה. לפתע דחף גואטה את גורביץ', מבלי שהייתה כל אינטראקציה ביניהם, והכה בו בעוצמה רבה בפניו בעודו אוחז בידו מכשיר קשר.
גואטה ופרקליטו טענו כי פעל במסגרת עבודתו והפעלת הכוח נגד המפגינים הייתה על פי חוק. גואטה טען בנוסף כי המפגין גרין קילל שוטרים וקרא להם "אפסים", ובהמשך ברחוב בצלאל התקרב אליו, נצמד אליו בצורה מאיימת ואז היטה את פניו אל תוך פניו, תוך שהוא צועק לעברו "אפס".
בתגובה, הסביר גואטה כי הוא דחף אותו כהגנה עצמית, תוך שמירה על בריאותו מפני הידבקות בקורונה. מיד אחר כך, המשיך גואטה, מפגין אחר חבט בו במכת אגרוף חזקה והסיר את המסכה מעל פניו. באותו הזמן מפגינים אחרים שפכו עליו מים ושוב גרין ניגש אליו והפריע לעבודתו המבצעית.
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
סנ"צ גואטה במהלך ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
באשר לתקיפת הצלם גורביץ' טען גואטה כי הוא הפריע לעבודת השוטרים והתקרב אליו כמה פעמים, בעוד שהוא ביקש ממנו להתרחק. גואטה הסביר כי לאחר שגורביץ' לא הקשיב לבקשתו הוא הדף אותו מדרכו. גואטה טען כי הוא פטור מאחריות פלילית מנימוקים של זוטי דברים, הגנה עצמית והגנה מהצדק.
נציגת המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד שקד דהן, טענה כי יש בידיה ראיות מוצקות, בעוד שעדות גואטה היתה רצופת סתירות ולא עקבית. התביעה התבססה בין היתר על סרטון המתעד את האירוע, שתומך באופן ברור בגרסתו של גרין, לפיו גרין אינו נצמד לגואטה באופן שמונע מגואטה להתקדם או לבצע את עבודתו, וכאשר נראה גרין מתרחק מהמקום דווקא אז גואטה הודף אותו ותקוף אותו ומיד הודף אותו בשנית.
2 צפייה בגלריה
ניסו גואטה בבית המשפט
ניסו גואטה בבית המשפט
ניסו גואטה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
גורביץ' העיד כי כלל לא הוזהר על ידי גואטה וגם מעשה התקיפה שלו תועד על ידי צלם אחד שעמד לידו. התמונה, שהוצגה בבית המשפט, מתעדת את ידו של גואטה מונחת על צד ראשו של גורביץ', שנראה מתגונן מפני המכה שמנחית עליו גואטה על ידי הזזת ראשו לצד. כמו כן, צוות של ערוץ 12 צילם סרטון מההפגנה התומך בעדותו של גורביץ', שלפיה הותקף על ידי גואטה לאחר שהמפגין שרדפו אחריו הלך כבר בכוחות עצמו למיקום כינוס העצורים. אז, לפתע, גואטה נראה תוקף את גורביץ', בזמן שהיה רחוק מהמפגין שגואטה טען שהוא הפריע לו במעצרו.
כל טענות ההגנה שהעלה פרקליטו של גואטה, עו"ד עדי כרמלי, נידחו אחת לאחת על ידי בית המשפט. עינת רון, שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, אמרה כי המפגינים הם אזרחים שומרי חוק שביקשו למצות את הזכות שלהם להפגין. היא ציינה כי לגואטה לא קמה טענה של הגנה עצמית, והסבירה בנוסף כי עצם היות ההפגנה בלתי-חוקית לא נותנת את הסמכות לשימוש בכוח, וכי לנאשם לא ניתנה הנחיה על ידי מפקדיו לפזר את המפגינים בכוח. בעקבות זאת, היא מסרה כי היא לא קיבלה את גרסתו של גואטה.