2 צפייה בגלריה
ד"ר אלרעי-פרייס והפאנג'ויה בעבר
ד"ר אלרעי-פרייס והפאנג'ויה בעבר
ד"ר אלרעי-פרייס והפאנג'ויה בעבר
(צילום: עמית שאבי, עמרי סילבר)
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מזהירה הערב (רביעי) במכתב חריג מפסטיבל הפאנג'ויה שאמור להתקיים ממחר באילת, למשך שלושה ימים. "באירוע הפאנג'ויה עתידים להגיע סטודנטים רבים מכל רחבי הארץ למספר ימים של מסיבות, בהם אלפים רבים באים במגע זה עם זה במסיבות שונות ללא שמירה על מסכה וריחוק חברתי", כתבה. "הסיכון להדבקה המונית גבוה ואיתו גם הסיכון למשך הפצה משמעותית של תחלואה במדינה עם חזרתם של הסטודנטים לבתיהם". צפו כאן במכתבה המלא של ד"ר אלרעי-פרייס.
"בתנאי התחלואה הנוכחיים, ומתוך הבנה שההגנה המוקנית באירועי תו ירוק כיום היא פחותה עד לעדכון הגדרת מחוסן, חשוב להגביל התקהלויות גם בתנאי התו הירוק כדי לא להביא לעלייה נוספת בתחלואה שתחייב צעדי הגבלה חמורים יותר", כתבה ראש שירותי בריאות הציבור במכתב שבו פירטה גם את נתוני התחלואה הנוכחיים - יום שני ברצף עם יותר מ-10,000 מאומתים, שיעור גבוה של בדיקות חיוביות ומספר חולים קשה שגם לאחר הירידה עדיין קרוב ל-700.

"עמדת משרד הבריאות היא שכל אירוע של התקהלות בתו ירוק צריך להיות מוגבל ל-400 משתתפים בפנים או 500 משתתפים בחוץ", הוסיפה וציינה את ההתקהלויות שבהן רמות הסיכון הן הגבוהות ביותר: אירוע תחום בזמן ומקום; אירוע המתרחש בחלל סגור; מספר משתתפים גבוה; אירוע שבו לא ניתן לשמור על מסכה עקב אוכל ושתייה; צפיפות ותנועה המייצרים ריבוי מגעים הדוקים.
"מתארים של אירועי שמחה, מועדונים, דיסקוטקים ומסיבות המוניות הן מתארים עם סיכון מרבי להדבקה, גם אם נערכים בחוץ", כתבה. "גם בגל תחלואה זה, כמו גם בקודמיו, היו אירועים של הדבקות המוניות במסגרות אלו. כאשר מדובר באירועי מסיבות המוניות המתמשכים כמה ימים, כאשר המשתתפים עוברים ממסיבה למסיבה, לא מספיק להסתכל על כל מסיבה כזו כאירוע נפרד אלא לראות את כלל התמונה והסיכון הכרוך עימה. סיכון זה הוא גבוה מאוד מבחינה בריאותית ולא ניתן לאפשר את קיומו בצורה בטוחה".
2 צפייה בגלריה
פסטיבל פאנג'ויה באילת
פסטיבל פאנג'ויה באילת
פסטיבל פאנג'ויה באילת
(צילום: מורן רגב)
ממארגני הפאנג'ויה נמסר בתגובה: "הפסטיבל הותאם השנה למתווה הקפדני של משרד הבריאות וקיבל את כל האישורים של כל הרשויות לקיומו הבטוח. המסיבה הגדולה פוצלה למספר מסיבות קטנות שייערכו בלוקיישנים שונים באילת במקביל, הכל תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות במלואן".
לדבריהם, "כל המשתתפים שנרשמו עברו תהליך של אימות פרטים מלאים כולל התו הירוק ולא תאושר כניסה למי שלא יציג תו ירוק. וכמו כן תעמוד לרשות המשתתפים עמדת בדיקות מהירות בחינם בטרם ייכנסו לחדרם בבית המלון".
ד"ר עדי ניב יגודה, חבר קבינט המומחים, התייחס לדרישה להגבלת התקהלות ואמר כי "החיים בצל מגפה מחייבים אותנו למצוא את נקודת האיזון בין קיום שגרת חיים בטוחה ויציבה, ובין צמצום למינימום האפשרי של פעילויות בסיכון גבוה. פעילויות שבכוחן להצית מוקדי תחלואה ולתחזק את המשך התפשטות המגפה, ובכל לאיים על השגרה של כולנו".
לדבריו, במידה מסוימת הקביעה המספרית היא שרירותית אך יש בה כדי לנסות להגביל את פוטנציאל הסיכון בפרט במציאות של ירידה בהגנה החיסונית. אולי הקפדה אמיתית על כללי התו הירוק בכניסה לאירועים המוניים הייתה יכולה לסייע לייצר סביבה בטוחה גם במספרים גבוהים יותר".