רבבות הגיעו אמש (שבת) להפגנה המרכזית נגד המהפכה המשפטית בצומת קפלן בתל אביב, ובמקביל לערב הסליחות המרכזי בכותל. יום הכיפור שיתחיל הערב עומד השנה, יותר מתמיד, בסימן הפילוג המתמשך בעם. יממה לפני כניסת הצום, שאלנו את המתפללים בכותל ואת המוחים בהפגנה מה הם חושבים על הצד השני. זו הייתה תשובתם.

8 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן וסליחות בכותל המערבי
הפגנה בצומת קפלן וסליחות בכותל המערבי
ההפגנה בקפלן והסליחות בכותל המערבי
(צילום: איתן סלונים, לירן תמרי)
8 צפייה בגלריה
דרור ואלכס
דרור ואלכס
"זה לא עניין של ימין או שמאל". דרור ואלכס שהגיעו להפגנה בקפלן
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
נאור בן בסט
נאור בן בסט
"שיבואו לפה ויראו את האמת". נאור
(צילום: נדב אבס)

המפגינים בקפלן: "אנחנו עם אחד"

המוחים ביטאו בתשובתם את תקוותם לעצירת המהפכה המשפטית, להגנה על הדמוקרטיה, אך גם לאיחוי הקרע בעם. דורית, שהגיעה להפגנה בקפלן, אמרה: "שיתפללו היטב שההפגנה תצליח". יואל אמר: "שלא יתנו לחבורת קיצונים משיחים להכתיב לנו כאן סדרי חיים חדשים. שתהיה כאן דמוקרטיה שמושתת על העקרונות הנכונים של הפרדת הרשויות, שהממשלה לא תשלוט בכנסת ובבית המשפט".
אדי אמר כי "אנחנו עם אחד, ואנחנו לא חלוקים על ימין ושמאל, או דתיים וחילונים. אין בינינו פריפריה ומרכז, יש בינינו משיחיות או ליברליות. מדינת ישראל היא דמוקרטית ליברלית, ואותה מנסה הממשלה לקעקע".
נאור קרא למתפללים להגיע להפגנה. "שיבואו לפה ויראו את האמת", אמר.
"הוויכוח שלנו הוא על הדמוקרטיה במדינה. יש לי הרבה חברים בימין, זה לא עניין של ימין או שמאל. בליבה אין ויכוח, יש הרבה אנשי ימין שתומכים במחאה הזאת", אמר דרור. "אני מרגיש יהודי, והיהדות היא חלק מרכזי בזהות שלי. אבל אני לא מוכן לקבל כאן תאוקרטיה, ואני כאן בהפגנה בשביל להילחם על זה", הוא ציין.
8 צפייה בגלריה
מוריה וורד
מוריה וורד
"אם לא נשלים אחד עם השנים, לא נהיה פה". מוריה ו-ורד בכותל
(צילום: אלכס גמבורג)
8 צפייה בגלריה
רמי ברקי
רמי ברקי
"הדעות שונות, אבל כולנו עם אחד". רמי
(צילום: אלכס גמבורג)

המתפללים בכותל: "לעשות חשבון נפש ולפתוח דף חדש"

רמי הגיע במיוחד מאשקלון לסליחות בכותל. כשנשאל מה דעתו על הקרע בעם השיב: "יש שבר בעם בעניינים הפוליטיים, אבל כשמגיעים לפה אתה רואה דתיים וחילונים. הדעות שונות, אבל כולנו עם אחד".
יצחק, שהגיע גם הוא לתפילות בכותל, בטוח: "יש מחלוקות, אבל זה יתנדף כמו גז והכול יהיה בסדר. נחזור לאחדותנו ובמהרה בימינו נראה ישועות".
אידי מאשקלון אמרה כי "אחדות זה הדבר הכי חשוב, ורק היא תקרב את הגאולה, ואהבת עם ישראל זה בדיוק הנושא הכי חשוב בימים האלו. צריך לקרב את הגאולה באמצעות אהבת ישראל ולהפיץ אהבה ואור אחד לשני".
8 צפייה בגלריה
סליחות בכותל המערבי
סליחות בכותל המערבי
ערב הסליחות בכותל המערבי
(צילום: EPA)
שמעון מדימונה בטוח ששני הצדדים איבדו את הבלמים: "דריסות וחסימות כבישים - זה הגיע לפסים קיצוניים מאוד. צריך לעשות תיקון במערכת המשפט, אבל לא להגיע למקומות האלו. זה היום של כולם לעשות חשבון נפש, לפתוח דף חדש ולהתקדם".
מוריה מגבעת זאב מקווה שהצדדים יגיעו להסדר. "אנחנו עם אחד בסופו של דבר, ואם אנחנו לא נשלים אחד עם השני אז באמת אין לנו עתיד".
ורד, גם היא מגבעת זאב, אמרה: "אם נמשיך להתעסק בדברים האלה בסוף לא נהיה פה. ההפגנות פוגעות בנו, וחבל שבזה אנחנו מתעסקים, במקום לקדם את עצמנו כעם ולהגיע למקומות גבוהים יותר".
פורסם לראשונה: 23:56, 23.09.23