2 צפייה בגלריה
זבולון סימנטוב היהודי האחרון באפגניסטן עם הילדים שחילץ
זבולון סימנטוב היהודי האחרון באפגניסטן עם הילדים שחילץ
זבולון סימן-טוב לאחר שחולץ
(מתוך הטוויטר של מוטי כהנא)
זבולון סימן-טוב, היהודי האחרון שנותר באפגניסטן, עזב את המדינה לפני ראש השנה - ועושה את דרכו לניו יורק. יחד עם סימן-טוב עזבו את אפגניסטן גם כ-30 מקרוביו, נשים, ילדים ושני גברים.
זבולון וקרוביו פונו באמצעות אוטובוס שיצא מגבולות אפגניסטן למדינה שכנה. מי ששכנע אותו לצאת מאפגניסטן היה איש העסקים הישראלי-אמריקני מוטי כהנא. לדברי כהנא, הוא דיבר עם סימן-טוב במשך כשבועיים כדי לשכנעו לעזוב.
"זה היה הרבה פסיכולוגיה, הרבה לדבר איתו", אמר כהנא. "הרבה לנסות להבין אותו ולעזור לו. שבועיים של מאמצי שכנוע. הסברנו לו שהיריות בחוץ מתקרבות אליו, והוא ביקש שיחלצו גם את השכנים שלו".

2 צפייה בגלריה
זבולון סימן-טוב ה יהודי ה אחרון ב אפגניסטן
זבולון סימן-טוב ה יהודי ה אחרון ב אפגניסטן
זבולון סימן-טוב באפגניסטן
(צילום: AFP)
כהנא אמר כי את החילוץ הוציאה לפועל יחידה מיוחדת שעובדת עם החברה שלו, שמתמחה באבטחה ובסיוע לגופים הומניטריים. כהנא העלה לחשבון הטוויטר שלו תמונה של סימן-טוב באוטובוס בדרכו החוצה מאפגניסטן. "את חג הסוכות זבולון יעשה עם משפחתו בניו יורק", כתב.
עם השתלטות הטליבאן על אפגניסטן, נזכיר, אמר זבולון כי אינו מתכוון לעזוב. "הייתה לי הזדמנות לברוח לארה"ב, אבל אני לא עוזב את הבית, למרות שהטליבאן רואים בי כופר וניסו לאסלם אותי בעבר", אמר לאתר האסיאתי "WION".
זבולון נולד לפני 62 שנים בהראת שבאפגניסטן, ועבר לבירה האפגנית קאבול בתחילת שנות השמונים. באמצע הספיק לעלות לארץ ואז לשוב לאפגניסטן, כשהוא משאיר מאחור אישה - שנותרה עגונה - ושתי בנות. את בית הכנסת חלק, עד לפני מספר שנים, עם יהודי נוסף – והשניים לא דיברו במשך 15 שנים. לדברי כהנא, סימן-טוב הסכים כעת גם לתת גט לאשתו.