בית המשפט המחוזי בנצרת דן הבוקר (יום ב') בבקשה לשחרר את רומן זדורוב, שהורשע ברצח תאיר ראדה ב-2006, עד תום ההליכים, במסגרת המשפט החוזר שלו. בדיון, חשף נציג הפרקליטות עו"ד ויאאם קבלאווי את תשובת המדינה לטענת סנגורו של זדורוב, שהובילה בין היתר להחלטה על משפט חוזר. בפתח הדיון, הודיעה המדינה כי היא מתנגדת לשחרורו של זדורוב מפאת מסוכנות.
השופט ערפאת טאהא, שמנהל את הדיון, ציין בפני נציג המדינה כי "אנחנו מודעים לכך שיש כרסום בראיות, מעצם ההחלטה על משפט חוזר, וצריך להתחשב בחלוף הזמן". בהמשך הוסיף להקשות על הפרקליטות. "איך אתם מתייחסים לעובדה שהאדם נמצא בכלא כבר 15 שנה מיום המעצר, וכרגע הוא בסטטוס של חף מפשע?", תהה בפני התובע, שציין בפניו כי הפרקליטות תפנה לבית המשפט העליון כדי להאריך את מעצרו של זדורוב, מאחר שהחוק קובע שהארכת מעצר לאדם במעמד עציר מעבר ל-90 יום מחייבת את אישור העליון.
התובע, עו"ד ויאאם קבלאווי, חשף בדיון גם את תשובת המדינה לטענה בדבר טיפת הדם שזלגה על טביעת הנעל על מכסה האסלה. מדובר למעשה בטביעה שלא זוהתה ואינה שייכת לזדורוב, והיא הובילה בין היתר להחלטה על משפט חוזר. ההגנה, נזכיר, טענה כי טיפת הדם על טביעת הנעל יכולה הייתה לזלוג מהגופה רק בעת הרצח, ולא חמש שעות לאחר מכן, כאשר הגופה התגלתה.

לדברי עו"ד קבלאווי, חוות דעת מומחה מטעם המדינה, מראה שדם יכול היה להיאגר בקפלי מעיל הגשם שלבשה המנוחה. "אין מחלוקת שעל גופה של המנוחה הודבקו מדבקות לקבוע מוות. ניתן להסכים שלצורך הדבקת המדבקות הם הזיזו את המעיל והחולצה, והדם יכול היה לזלוג בשלב זה". התובע הציג תמונות שבהן רואים שגם בעת פינוי הגופה מהתא, עדיין זולג דם מעצם הזזת הגופה. השופט השיב לו: "יש הבדל בין זליגת דם מהגופה לבין זליגה בעת תזוזה. יש הבדל בסימנים שנשארים".
קבלאווי ציין כי מומחה בינלאומי בתחום ה-DNA קבע שאין משמעות ראייתית ל-DNA המיטוכונדרי שנמצא בשיערה שאותרה על גופת המנוחה. ה-DNA, יש לציין, נמצא קשור לא"ח - בן הזוג לשעבר של אולה קרבצ'נקו.
בסיכום טיעוניו בדיון, חזר התובע על עמדת המדינה למסוכנות שאינה מאפשרת את שחרורו. "רק בנסיבות יוצאות דופן בית המשפט יורה על שחרורו של אדם שמואשם בעבירת רצח. במקרה הזה האכזריות ברצח מעידה על המסוכנות, הקורבן התמים מעיד על מסוכנות גבוהה וכך גם היעדר מניע", אמר קבלאווי. הוא תיאר אירועים אלימים שבהם זדורוב היה מעורב לכאורה, כמו תקיפת אחים, מבלים שיכורים ודברים שאמר למדובב, בדמות יכולת "לפרק אדם עד שעמוד השדרה שלו ייפול לתחתונים".
2 צפייה בגלריה
רומן זדורוב
רומן זדורוב
רומן זדורוב
(צילום: אביהו שפירא)
סנגורו של זדורוב עו"ד ירום הלוי הזכיר את העדויות על פתיחת דלת תא השירותים שבו נרצחה תאיר ראדה, לפיהן בכל האירוע כולו נכחו כ-15 בני אדם. כולם העידו כי רק הפרמדיק ועוזרו נכנסו לתא, ולא טיפסו על התא או האסלה.
הוא שלל את מה שמכונה במשפט "תיאוריית המחלץ האלמוני", שלכאורה הותיר את טביעת הנעל על מכסה האסלה: "הדלת הייתה פתוחה דקותיים אחרי מציאת הגופה. מי שרוצה להיכנס לתא היה נכנס ויוצא דרך הדלת. אפילו לרופא לא נתנו להיכנס. לפרמדיק אמרו שייכנס לבד. הוא רב איתם, כדי להכניס את העוזר שלו, והעיד 'אמרו לנו ללכת על קצות האצבעות ולא לגעת בשום דבר'". עו"ד הלוי הגיב לטענה על טפטוף דם מהמעיל של ראדה ז"ל, וטען כי מחוות דעת המומחה של התביעה, כדי ליצור טפטוף כזה היה צורך בתזוזה משמעותית של הגופה. התובעים העירו כי מהמשפט שהקריא הושמטו המילים: "כפי שעשו הפרמדיקים".
ההחלטה על קיום משפט חוזר לרומן זדורוב התקבלה לפני פחות משבועיים, והדיון היום מקורו בשאלה האם באמת ניתן לקיים משפט חוזר מנקודת האפס. הליך של מעצר עד תום ההליכים או שחרור עד תום ההליכים, מתקיים בתיקים פליליים חמורים, לרוב לאחר הגשת כתב האישום. במקרה זה, עדיין לא הוגש כתב אישום חדש נגד זדורוב.
בית המשפט יצטרך להחליט בשאלה אם יש די ראיות לכאורה נגד זדורוב, ואם קיימת אחת משלוש עילות מעצר: מסוכנות, חשש להימלטות או שיבוש ההליכים. הדיון מתקיים בפני שופט יחיד, שאינו חלק מההרכב שידון בתיק המרכזי. בתיק המרכזי יתקיים דיון היערכות בחודש ספטמבר, ואחר כך - כבר הודיעו השופטים - יתקיימו דיונים פעמיים או שלוש בשבוע מחודש אוקטובר ולפחות עד חודש יוני.
2 צפייה בגלריה
אולגה זדורוב בדיון בשחרור רומן זדורוב בעקבות גילוי ראיה חדשה
אולגה זדורוב בדיון בשחרור רומן זדורוב בעקבות גילוי ראיה חדשה
אולגה זדורוב. "האגו של המערכת חשוב יותר מאמון הציבור"
(צילום: שלו שלום)
אשתו של זדורוב, אולגה, אמרה לפני הדיון: "אני לא מאמינה שהוא ישוחרר. לא מאמינים למערכת, הם דואגים יותר ליוקרה שלהם, מאשר לאמון במערכת המשפט. רומן עוד פחות אופטימי ממני". היא הוסיפה: "אין לי דיבור עם אילנה ראדה. היא במלחמה שלה ואני במלחמה שלי. אני מכבדת אותה. אין לי אמון בבתי משפט. המערכת יורקת עלינו מלמעלה, האגו שלהם יותר חשוב מאמון הציבור".
זדורוב התייחסה גם לרגשותיו של בעלה בעקבות ההחלטה על קיום משפט חוזר בפרשה: "רומן שמח שקיבלנו בשורה על משפט חוזר. רואים אור בקצה המנהרה. פתאום הכול מתהפך, אבל הפרקליטות ממשיכה לטעון שקרים. הוא תיק בשבילם, לא בן אדם. דיברנו ביום ראשון בבוקר. הוא לא מצפה לשום דבר, רק מחכה המון שנים שיהיה צדק".

אינפו השתלשלות פרשת רצח תאיר ראדה רומן זדורוב
לפני פחות משבועיים הפרקליטות הודיעה לבית המשפט המחוזי בנצרת כי פרקליט המדינה, עמית איסמן, החליט לנהל בשנית את משפטו של זדורוב - שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה בבית ספר בקצרין ב-2006. עוד הוחלט לגנוז את התיק שנפתח בשעתו בעניינה של אולגה (אולה) קרבצ'נקו (א"ק) - מחוסר אשמה. ב-11 במאי קבע המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, כי יש לקיים משפט חוזר בעניינו של זדורוב. את ההחלטה קיבל בעקבות דיון בבקשת הסנגור הנוכחי של זדורוב, עו"ד ירום הלוי, שטען כי יש ראיות חדשות בתיק שיש מקום לבחון שוב.
זדורוב, שעבד כרצף במסגרת עבודות שיפוצים בבית הספר, נעצר כמה ימים לאחר הרצח בחשד למעורבות במעשה. לאורך החקירה הוא הודה באוזניו של מדובב כי הוא רצח את הילדה, הודה גם בפני החוקרים, חזר בו מההודאה והודה פעם נוספת, וגם שחזר את המעשה.
פורסם לראשונה: 10:42, 26.07.21