3 צפייה בגלריה
ישעיהו (שייקה) ברקת
ישעיהו (שייקה) ברקת
ברקת בעדותו בבית המשפט המחוזי בת"א, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
שלב ההוכחות בפרשת הצוללות (תיק 3000) נמשך הבוקר (חמישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שייקה ברקת (89), עד משמעותי בתיק שהיה סוכן התאגיד הגרמני "טיסנקרופ" בישראל במשך יותר מ-20 שנה, העיד: "מדינת ישראל יקרה לי מאוד. ביקשו את עזרתי בסיוע - וקיבלו. לא נפגשתי עם נתניהו מעולם".
מדובר באחת מפרשות השחיתות החמורות שידעה המערכת הביטחונית בישראל. ב-10 במאי 2021 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתבי אישום נגד גנור ששימש סוכן תאגיד "טיסנקרופ" בישראל, המשנה לראש המל"ל דאז תא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף, מנהל לשכת ראש הממשלה דאז דוד שרן ויו"ר קרן היסוד לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג שכבר הגיע להסדר טיעון בתיק. כתבי אישום הוגשו גם נגד איש העסקים תא"ל (במיל') שי ברוש, היועץ הפוליטי דאז לשר לשעבר יובל שטייניץ, רמי טייב, ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר, שמשפטו מתנהל בנפרד.
לפי האישום, גנור הבין כי יוכל להסתייע בפעולות של בר יוסף במסגרת תפקידו, למינוי שלו עצמו כסוכן התאגיד במקום ברקת. תפקיד שכאמור עשוי להניב הכנסות עתק. בן יוסף צפה את האפשרות שיפיק תועלת פיננסית ממינוי גנור לתפקיד סוכן התאגיד בישראל והסכים לקדם את מינויו במקום ברקת.
3 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
אחת מפרשות השחיתות החמורות שידעה המערכת הביטחונית. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
את החקירה הנגדית ביצע עורך הדין עמית ניר, אחד מסנגוריו של גנור. ברקת נשאל אם היה מעורב ברכישת הצוללת השישית, וענה: "עבדתי בצוללת אחת עד חמש, אני חושב ש-שש לא הייתה (אצלו - ג.מ)". בשלב זה הוצג דוח שבו תיאר ברקת שבפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה כי יש צורך ברכישת צוללת שישית.
השופטת טלי חיימוביץ': "דיווחת על הצוללת השישית כאילו שהיית בפגישה. מאיפה ידעת על זה?". ברקת: "אף פעם לא נפגשתי עם רה"מ נתניהו". עו"ד ניר: "מי זה האיש שנפגש עם נתניהו?". ברקת: "אמרתי כנראה אז, אני לא יכול לציין את שמו. מדינת ישראל יקרה לכולנו וגם לי מאוד. ביקשו את עזרתי בסיוע - וקיבלו. אני עם מר נתניהו לא נפגשתי מעולם". עו"ד ניר: "למי הדוח נכתב?". ברקת: "למספנה". עו"ד ניר: "אמרת שלא אהבת את הפרסומים עליך בתקשורת, ציינת שאנשי צבא שלחו אליך את רביב דרוקר ובן כספית הביתה". ברקת: "נכון". עו"ד ניר: "מי הם היו?". ברקת: "כל ראשי הצוותים בגרמניה היו בביתנו, או בגרמניה או ברמת השרון. באים לשפוך את ליבם, באים לעודד. היינו להם כאמא ואבא. אני לא פניתי לרביב דרוקר". עו"ד ז'ק חן: "אין כאן חיסיון עיתונאי, וגם אם היה - הוא יחסי ואפשר להסיר אותו. מדובר פה באנשים ששלחו עיתונאים אליו, לא על העיתונאים. חלק מהם הלכו אחר כך להעיד במשטרה, ואנחנו רוצים לדעת מי הם כדי שנוכל להעמיד אותם פה, בבית המשפט. אלו הכלים שיש לנו כסנגוריה". השופטת חיימוביץ': "אתה יודע מי פנה לעיתונאי?". ברקת: "צלצלו אליי הביתה ואמרו לי 'דיברנו עם רביב דרוקר'. אמרתי שאני לא רוצה לשמוע מזה".
3 צפייה בגלריה
מיקי גנור
מיקי גנור
הנאשם המרכזי. גנור
(צילום: תומריקו)
בדיון בתחילת החודש סיפר ברקת על קורות חייו יוצאי הדופן, לפרטי פרטים. "בגיל 16 כבר היה לי רישיון טיס פרטי. קיבלתי את פרס דב הוז על פעילותי בתחום התעופה בישראל. הייתי מדריך טיסה וגם טייס מבצעי. הייתי מפקד קורס בטיסה וטייס ניסוי. למדתי כלכלה, יחסים בינלאומיים ודיפלומטיה. היה לי רקע בשפות והגעתי לתפקיד מפקד ראש המודיעין של חיל האוויר", אמר ברקת. הוא סיפר גם כי היה ממתכנני מבצע יהלום, שבו ערק טייס עיראקי עם מטוס מיג לישראל ועל תפקידו כראש המודיעין של חיל האוויר במלחמת ששת הימים.
על פרשת הצוללות העיד ברקת: "כשהשתחררתי מצה"ל עסקתי בכל מיני דברים ובגרמניה נודע לי שמדברים על צוללות. אמרו לי ש'יש התארגנות במדינה שלך בנושא של (רכישת) צוללות'. למדתי שיש מספנות. דיברתי גם גרמנית. ביקשו ממני השלטונות מהארץ כעבור זמן לעבור לגרמניה. אנשי מודיעין הכירו אותי. נסעתי לארה"ב, לנסות לעשות את זה עם כספים אמריקניים וחתמנו חוזה על הצוללות בארה"ב. לא היה לי תפקיד רשמי".
ברקת נשאל על הקשר שלו לרכישת הצוללות הראשונות, בשנות ה-90. "עזרתי לארגון של המספנה. יום אחד הגיע בחור חדש, אמרו לי 'שיקבע איתך פגישה'. הוא הגיע, גרמני, גידלתי אותו להיות מנכ"ל המספנה כי אותי הוא שאל מה עושים שם. השטתי צוללת, הכרתי את הצוללת על בוריה מבפנים", הוא השיב. הוא נשאל אם קיבל שכר, וענה: "המספנה לא שילמה לי. לא קיבלתי שכר, אין לי חוזה, לא קיבלתי שכר חודשי. שכרי שולם מידי פעם. כסף לא עניין אותי".
על תפקידו לאחר החתימה על העסקה, סיפר: "כל הקפטנים של חיל הים, הרמטכ"לים, כינו אותי 'האבא של הצוללות', נקודה. נפגשתי עם הקנצלר כשהיו בעיות. הייתי בן בית בשלטונות – כולם רצו שאהיה שם, גרמנים ויהודים".
הוא ציין: "כולם היו מרוצים כשסופקו הצוללות הראשונות. על הצוללות הבאות שרכשה ישראל, הרביעית והחמישית, סיפרו לי שיש להן דברים מיוחדים, הגרמנים היו הראשונים שקיבלו צוללות. אז שאלו אותי השלטונות אם אוכל לסייע להם. לא זוכר מתי סוכם על רכש של הצוללות הנוספות".