כבר ביממה הראשונה של הפלישה הרוסית הגישה אמש (חמישי) אוקראינה לישראל בקשה לקבלת סיוע הומניטרי. בישראל נענו לבקשה, ושר החוץ יאיר לפיד עדכן על כך את עמיתו מזכיר המדינה האמירקני אנתוני בלינקן בשיחתם. ראש הממשלה נפתלי בנט קיים דיון הערכת מצב שבו הוחלט בין היתר כי ישראל תיערך לקליטת חירום של אוקראינים הזכאים לעלות ארצה מתוקף חוק השבות.
מלחמה באירופה - סיקור נרחב:
במסגרת הבקשה לסיוע הומניטרי ביקשה אוקראינה גנרטורים וציוד רפואי. בהמשך ישקלו בישראל, אם יעלה צורך מצד האוקראינים, לשגר צוות רפואי ובית חולים שדה, שיפעל מחוץ לאוקראינה מכיוון ששמי אוקראינה סגורים.
ממשרד החוץ נמסר כי לפיד שוחח עם בלינקן על המצב באוקראינה וההשלכות הגלובליות שלו. נמסר כי לפיד "הביע דאגה לשלומם של הישראלים המנסים לצאת מאוקראינה ועדכן את מזכיר המדינה בסיוע ההומניטרי של ישראל לאוקראינה". בלינקן עדכן את לפיד בצעדים שנוקטת ארה"ב בשלב זה, והשניים סיכמו להמשיך להיות בקשר בימים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט. דן בהשלכות הכלכליות, המדיניות והביטחוניות של המלחמה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בדיון אצל ראש הממשלה בנט השתתפו שרי הביטחון והחוץ, הרמטכ"ל, ראש המל"ל, מנכ"לי משרדי ראש הממשלה, האוצר והחוץ וגורמים נוספים. עלו בו ההשלכות האפשריות של המלחמה על ישראל, בהיבטים מדיניים, כלכליים וביטחוניים. בדיון הוחלט בנוסף על ההיערכות לקליטת עלייה, להמשיך במאמצים לפינוי ישראלים מהאזור ולהגיש סיוע לקהילה היהודית באוקראינה.
דובר משרד החוץ ליאור חייט אמר אתמול במשדר המיוחד באולפן ynet כי העדיפות העליונה כעת של אנשי המשרד היא לטפל בישראלים שנמצאים באזור המלחמה. "היו טיסות עד אתמול, עזבו בסביבות 4,500. אנחנו מעריכים שיש בין 6,000 ל-8,000 אזרחי ישראל שעדיין נמצאים במדינה. חלקם כבר פנו אלינו במהלך היום. אנחנו מבקשים מאזרחי ישראל שנמצאים שם להגיע בצורה עצמאית אם הם יכולים למעברי הגבול עם המדינות השכנות ממערב. אנחנו שלחנו נציג שלנו כדי שיעמוד במעבר הגבול ויסייע לאזרחי ישראל. אנחנו גם משאירים את המשרד שלנו בלבוב. מלבוב יש שאטלים לגבול".
חייט התייחס גם לאפשרות של יהודים באוקראינה להגיע לישראל. "אנחנו מקבלים פניות מקהילות יהודיות ומיהודים שמעוניינים לעלות. ישראל פתוחה לעלייה, זו המטרה לשמה ישראל הוקמה ולא נגיד לא לאף עולה שרוצה להגיע לישראל", הדגיש.
פורסם לראשונה: 22:21, 24.02.22