3 צפייה בגלריה
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
(צילום: תקשורת שב"כ)
שירות הביטחון הכללי הודיע בצהריים (יום שני) על חשיפת רשת הפעלה איראנית שפעלה לאיתור וגיוס אזרחים ישראלים במטרה לאסוף מידע ואף לפגוע ביעדים בארץ. השיטה, לפי שב"כ, הייתה יצירת קשר באמצעות פרופיל פיקטיבי בפייסבוק תחת השם "שרה פופי", שהציגה עצמה כבחורה יהודייה צעירה, לה קשרים ועסקים בישראל. לפי שב"כ, הפרופיל הפיקטיבי צבר אלפי חברים בתוך זמן קצר מאוד, כאשר רובם היו מישראל. לאחר יצירת קשר בפייסבוק, הקשר עבר לאפליקציית ווטסאפ.
מטרת הפרסום של הפרשה היא להגיע לישראלים שהונו על ידי המפעיל האיראני של החשבון הפיקטיבי. לפי שב"כ, כבר בשלב הראשוני של הפעלת הפרופיל הפיקטיבי הוא זוהה על ידו - ואנשיו התחזו לצעירים ישראלים שכביכול מופעלים על ידי הדמות הפיקטיבית ו"מספקים לו סחורה" - כדי להתחקות אחרי פעילות הפרופיל. לפי ההערכה, המפעיל או המפעילים פעלו משטח ישראל. בשב"כ אומרים כי קיימים כל העת ניסיונות כאלה של המודיעין האיראני לפתות ישראלים באמצעות פרופילים מזויפים - ולכן יש להיזהר מהם, בעיקר כאשר בעל הפרופיל מבקש לעבור לווטסאפ.
3 צפייה בגלריה
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
אחת התמונות שפורסמו בפרופיל
(צילום: תקשורת שב"כ)
"פנייה באמצעות הרשתות החברתיות הינה שיטה מוכרת בשימוש ארגוני הטרור והמודיעין האיראני, לגיוס והפעלת ישראלים", הדגישו בשב"כ. "בחודשים האחרונים אף מזוהה עיסוק גובר של גורמים אלו ליצירת קשר עם ישראלים באמצעות הרשת, לעיתים באופן משוטה תוך שימוש בכיסוי ומצג שווא, לטובת גיוסם לאיסוף מודיעין ופעילות טרור".
יצוין כי מבחינה של הפוסטים שהעלה אותו חשבון פיקטיבי ניתן להבחין בפעילות חריגה ומוזרה: כך למשל, באוקטובר אשתקד התפרסם בחשבון סרטון קצרצר תחת הכיתוב, באנגלית, "לילה נפלא עם אנה ושושנה" - אולם הסרטון עצמו היה שחור לחלוטין וללא סאונד.
לפי שב"כ, הפעילות של אותו חשבון פיקטיבי נוטרה על ידי הארגון כבר מראשיתה. נמסר כי המפעיל האיראני שעשה שימוש בפרופיל הפיקטיבי "שרה פופי" ביקש ממופעליו בישראל, ללא ידיעה כי מולו פועל השב"כ, לאתר מידע על ישראלים שהינם מושאי עניין עבור המודיעין האיראני. המפעיל האיראני ביקש מהמופעל הישראלי לכאורה לאסוף מידע על אישים ישראלים ובחן את נכונותו לפגוע בהם, תוך הפעלת לחץ והבטחת סכומי כסף בסך של אלפי דולרים, כתשלום עבור הפעולה. בשב"כ ציינו כי לעיתים ניסו האיראנים להשתמש במניפולציות רגשיות ורומנטיות.
3 צפייה בגלריה
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
הפרופיל הפיקטיבי על שם שרה פופי
(צילום: תקשורת שב"כ)
המפעיל האיראני העביר, כחלק מהקשר עם המופעלים בישראל, כספים באמצעות מטבעות ביטקוין. בשב"כ מציינים כי מפעיל האיראני שעמד מאחורי פרופיל הפייסבוק השתמש בסיפור כיסוי עסקי להטלת משימות שונות, כדוגמת בקשה לנקום במי שחייבים לו כספים, רצון לפגוע ביריבים אישיים ואף רצון לפגוע באופן כללי בלהט"בים.
בנוסף, ועל רקע הלחימה בין רוסיה ואוקראינה, פעל המפעיל האיראני מול המופעל בישראל כדי להוציא לפועל פרסום חוצות מסית נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במטרה לפגוע ביחסי ישראל-רוסיה. עוד ניסה המפעיל האיראני לאסוף מודיעין ולפגוע בנציגי חברות עסקיות ודיפלומטים של מדינות ערביות הפועלים בישראל. לפי שב"כ, "פעילות זו חשפה שיטות פעולה איראניות לצד רצון לפגוע באישים ישראלים וביחסי החוץ של ישראל עם מדינות שונות".
"שירות הביטחון הכללי, בהתאם לייעודו עפ"י חוק, מוסיף לפעול מול מהלכים דומים נוספים של האיראנים וארגוני הטרור במרחב הקיברנטי", נמסר. "גורמי ביטחון קוראים לאזרחי ישראל לגלות ערנות וזהירות לאור האיום הנשקף מפני גורמי טרור שונים ברשתות החברתיות ולדווח על כל פניה חריגה למשטרת ישראל".
בעקבות חשיפת הפעילות האיראנית, חשיפה שאינה ראשונה מסוגה בשנים האחרונות, מסר איגוד האינטרנט הישראלי: "ההמלצה הכי חשובה לציבור הרחב היא לנהל שיח ברשת אך ורק עם מי שפגשו בעולם הפיזי. זהו כלל קשה ליישום במציאות היומיומית אבל הוא זה שימנע פרשות מהסוג הזה - הדבר נכון גם לגבי הצטרפות לקבוצות שאת המנהלים שלהן לא פגשתם מעולם ואישורי חברות מפרופילים שאינם מוכרים לכם".