5 צפייה בגלריה
אסתר חיות, גדעון סער ואילת שקד
אסתר חיות, גדעון סער ואילת שקד
נשיאת העליון חיות והשרים סער ושקד. שלושה מוקדי כוח
(צילום: אורן בן חקון, קובי קואנקס, אבי מועלם)
השופטים מני מזוז וחנן מלצר כבר פרשו לגמלאות, באפריל הקרוב יצטרפו אליהם השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא – ואתמול (יום ה') הציגו שר המשפטים גדעון סער ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות רשימה של 24 מועמדים שמתוכם ייבחרו ארבעת המחליפים של שופטי העליון הפורשים. זו הרשימה המלאה.
רשימת המועמדים מגוונת, בדומה לקואליציה בכנסת, והיא כוללת בין היתר שמרנים וליברלים, שופטים, אנשי אקדמיה ועורכי דין פרטיים, מועמד ערבי ושני להט"בים. אבל רשימה לחוד ובחירה לחוד. המאבק על בחירת ארבעת השופטים, ולמעשה על דמותו של בית המשפט העליון, רק מתחיל. לקראת גיבוש הרשימה סער וחיות ניהלו מו"מ קשוח, וזה כנראה רק קדימון למה שצפוי בחודשים הקרובים.
5 צפייה בגלריה
אלוף שרון אפק. ברשימה של סער
אלוף שרון אפק. ברשימה של סער
אלוף שרון אפק. ברשימה של סער
(צילום: צביקה טישלר)
בוועדה לבחירת השופטים, שכוללת תשעה חברים – סער וחיות, השרה איילת שקד (ימינה) והח"כים אפרת רייטן (עבודה) ושמחה רוטמן (הציונות הדתית), שני שופטי בית המשפט העליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין – המונח "דיל" לא יהיה מילה גסה. אבל ככל הנראה המחלוקת תהיה על שלושה מקומות בלבד, שכן בחירת שופט אחד כבר כמעט מובטחת: השופט חאלד כבוב, שהוצע על ידי הנשיאה חיות, צפוי להחליף את ג'ורג' קרא ולהפוך לשופט המוסלמי הראשון המכהן בעליון.
בוועדה שלושה מוקדי כוח עיקריים: חיות, סער, ושקד ורוטמן שכנראה יאגפו את סער מימין. שר המשפטים סער מבקש לבחור בשופטים שמרנים בכל הקשור להתערבות בהחלטות הכנסת והממשלה אך ליברלים בכל הקשור לזכויות אדם. רשימתו כוללת כמה מועמדים צעירים יחסית, כמו עו"ד יעל ארידור בר-אילן (בתו של שר האוצר לשעבר יורם ארידור); שרון אפק, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר והאלוף ההומוסקסואל המוצהר הראשון בצה"ל; סיגל יעקבי, שהייתה מנכ"לית משרד המשפטים; ועו"ד יעקב שרביט. מועמדים נוספים של סער: השופטת המחוזית גילה כנפי-שטייניץ (רעייתו של ח"כ יובל שטייניץ), שנחשבת בעלת סיכויים טובים להיבחר, השופט אליהו ביתן וצבי ויצמן, ועו"ד איל יינון שהיה היועץ המשפטי של הכנסת.
5 צפייה בגלריה
יגאל מרזל מעדכנת לגבי הרפורמה
יגאל מרזל מעדכנת לגבי הרפורמה
מנהל בתי המשפט יגאל מרזל. בין המועמדים המובילים של חיות
(צילום: מוטי קמחי)
רשימת המועמדים של נשיאת העליון חיות כללה שופטים בלבד, ובהם כבוב, רון סוקול, מיכל אגמון-גונן ורויטל יפה-כ"ץ. אבל ההערכה היא שהמועמדים המובילים שלה הם מנהל בתי המשפט יגאל מרזל והשופטת רות רונן, שנפסלה בסבב הבחירה הקודם רק בשל עמדותיו הפוליטיות של בעלה.
במוקד השלישי, השרה שקד תבקש כנראה למנות שופטים שמרנים המקורבים בהשקפותיהם לימין, ובשאיפה לדתיים. ח"כ רוטמן יבקש כנראה למנות שופטים אולטרה-שמרנים ודתיים. שניהם צידדו במועמדות של השופטים רם וינוגרד, תמר בזק-רפופורט, דוד האן (האפוטרופוס הכללי לשעבר) ואנשי האקדמיה ד"ר חגי ויניצקי ופרופ' שחר ליפשיץ.
5 צפייה בגלריה
השופט רם וינוגרד. שקד ורוטמן תומכים בו
השופט רם וינוגרד. שקד ורוטמן תומכים בו
השופט רם וינוגרד. שקד ורוטמן תומכים בו
(צילום: אתר בתי המשפט)
5 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן
אפרת רייטן באולפן
ח"כ אפרת רייטן. נחשבת ל"שחקנית עצמאית"
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ רייטן נחשבת ל"שחקנית עצמאית", והיא העלתה את מועמדותו של יואב ספיר, לשעבר הסנגור הציבורי הראשי, ושל פרופ' סוזי נבות. חברי לשכת עורכי הדין העמידו לבחירה את עוה"ד סיגל יעקבי הלהט"בית, יעקב שרביט ונתי שמחוני, אך ההערכה היא שהם צפויים "לזרום" עם ההסכמות שיושגו בין הצדדים.
בבית המשפט העליון מכהנים 15 שופטים (13 כיום מכיוון שכאמור שניים יצאו לגמלאות), והבחירה בשופטים החדשים מחייבת רוב מיוחס של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. בעבר לא נדרש רוב כזה, והיה זה דווקא הח"כ הצעיר גדעון סער שיזם את שינוי החקיקה לפני כ־15 שנה, למגינת ליבם של השופטים שלא רצו לבטל את הרוב האוטומטי שהיה להם עד אז בוועדה.
הרציונל היה שהרוב המיוחס יבטיח הסכמות וויתורים ובסופו של דבר קונצנזוס בבחירה. כעת, מכיוון שמדובר בבחירה של ארבעה שופטים ולא של אחד או שניים, התקווה היא שמרחב התמרון הרחב יחסית יאפשר לחברי הוועדה להגיע לדיל מוסכם.