3 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 707
מטוס בואינג 707
"ניהלנו משא ומתן - וסגרנו שנקנה אותו ב-100 אלף דולר". המטוס
(צילום: AFP)
מטוס בואינג 707 ששירת את חיל האוויר עושה תפנית מפתיעה והופך בימים אלו לאטרקציה תיירותית פלסטינית.
לא מעט ישראלים נתקלו בשני העשורים האחרונים בשלד של מטוס בואינג שהוצב בצידו של כביש הגישה הצפוני לעיר שכם. המראה המוזר של השלד המוזנח היה חריג, ורבים שאלו את עצמם כיצד הוא הגיע לשם ולמה אף אחד לא עושה איתו כלום.
3 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 707
מטוס בואינג 707
האחים אל-סירפי לא ויתרו על החלום הישן. המטוס ששופץ
(צילום: AFP)
מתברר כי מדובר במטוס מדגם בואינג 707 שנבנה בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת ושירת כמטוס של חברת התעופה הצרפתית אייר פראנס. בסוף שנות השבעים נקנה המטוס על ידי התעשייה האווירית והועבר לחיל האוויר - שם שימש כמטוס תובלה בטייסת 120. ב-1993 הוצא המטוס משירות ונמכר ליזם ישראלי שהציב אותו ליד המושב אליפלט שבגליל. ב-1999 קנו את המטוס עטא וחמיס אל-סירפי (60), תאומים פלסטיניים משכם. "קראתי על כך שיש מטוס שנמצא מחוץ לשירות בישראל, ניהלנו משא ומתן עם בעליו וסגרנו על קנייתו בסכום של 100 אלף דולר", מספר עטא.
"אחרי מבצע שינוע מורכב שדרש תיאום ישראלי-פלסטיני ועלה 20 אלף דולר, הצבנו אותו בכניסה לשכם ותיכננו להפוך אותו לאולם אירועים ולבית קפה", מוסיף חמיס. אלא שהמציאות טפחה על פניהם של האחים ושנה אחר כך פרצה אינתיפאדת אל-אקצה שלוותה במשבר כלכלי חמור ואילצה אותם לגנוז את חלומם. וכך הפך הרעיון לשלד מחליד שעמד בצד הדרך במשך 22 שנים.
אלא שגם אחרי שנים ארוכות החליטו האחים אל-סירפי שלא לוותר על החלום הישן ובשבועות האחרונים הם החלו לעבוד במרץ על שיפוץ המטוס, צביעתו והכנתו לקראת פתיחת מסעדה חדשה שתהיה בתוכו ושמה (הארוך) "מסעדה וקופי שופ המטוס הפלסטיני-ירדני אל-סירפי, שכם". התוספת הירדנית לשם, אם תהיתם, היא מחווה לכך שהפלסטינים ממריאים לטיסות לחו"ל מירדן. הפתיחה צפויה בחודש הקרוב.
3 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 707
מטוס בואינג 707
מדרגות העלייה למטוס נרכשו מנתב"ג. האחים אל-סירפי
(צילום: AFP)
השיפוץ של בטן המטוס היה מורכב ובמהלכו פורקו כל כיסאות המטוס, נעשה לו בידוד והוא נצבע מחדש מבפנים ומבחוץ כאשר חלקו החיצוני מעוטר בדגל הפלסטיני בזנבו ובצבעיו לאורך הגוף הארוך. כדי לספק למבלים את התחושה שמדובר במטוס שמרו האחים על החלונות המקוריים והוא אף הוצב כשחרטומו נוטה כלפי מעלה כדי לייצר תחושה של המראה. המקום יכיל 130 איש, והמלצרים במסעדה יעבדו עם מדים של דיילי אוויר.
תא הטייס יעבור שיפוץ גם הוא וישומר עם ההגאים ומערכות הטיסה המקוריות כדי שהאורחים יוכלו להצטלם למזכרת. האחים אל-סירפי מספרים כי את מדרגות העלייה למטוס רכשו לאחרונה מנתב"ג.
המטוס ממוקם באזור ההררי האופייני של שכם ויש ממנו נוף של חורשות אורנים. "המיקום של המטוס-מסעדה מתאים לנו משום שהוא נמצא בסמוך למרכז תיירות שאליו מגיעים פלסטינים מכל רחבי הגדה המערבית וכן ערביי ישראל", מסביר חמיס. בנוסף לשיפור פני המטוס מתכוונים האחים לפתח גם את השטח סביבו, לשתול עצים רבים ולהקים לידו אטרקציות בילוי לילדים. "הרבה פלסטינים מעולם לא עלו על מטוס בחייהם, אז אמנם הוא לא ימריא אבל לפחות הם יוכלו להמריא בדמיון".