זה היה אחד מחודשי המרץ הקרים ביותר מאז תחילת המדידות, אפריל לעומת זאת יחל בהתחממות משמעותית ובסוף השבוע צפוי להיות חם ויבש מהרגיל ואפילו שרבי. בתחילת השבוע יתקרר מחדש, ואז הטמפרטורות יטפסו שוב, ובאופן חד.
אבל לפני התחזית לאפריל, זה הזמן להביט לאחור על מרץ הקר. מהסיכום של ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי עולה כי מרץ היה קר בצורה יוצאת דופן עם כמויות גשם גדולות מהממוצע וכמה אירועי שלג. הטמפרטורות בחודש שהסתיים אתמול היו נמוכות מהממוצע ב-3 עד 5 מעלות ובהשוואה לסדרת המדידות מ-1950 מרץ הנוכחי מדורג במקום השלישי.
בשעות היום הטמפרטורות במרץ היו נמוכות מהממוצע בהרי הצפון ובעמקי הצפון ב-4 עד 5 מעלות, בהרי המרכז ב-3 עד 4 מעלות ובמישור החוף ובדרום הארץ בכ-3 מעלות. בלילה הטמפרטורות היו נמוכות מהממוצע בהרים ב-3 עד 4 מעלות וביתר חלקי הארץ ב-2.5 עד 3 מעלות. מרץ היה קר מפברואר ומדצמבר ורק ינואר היה קר ממנו. גם ינואר היה קר מהרגיל ופברואר היה קרוב לממוצע, כך שהרבעון הראשון של שנת 2022 הוא קר מהרגיל. בהשוואה לעבר רבעון זה מדורג במקום השמיני מתחילת המדידות - והוא הקר ביותר מאז 1993.


פרט לרצפים חריגים של ימים קרים, היו במהלך החודש גם 6-5 ימים שבהם ירד שלג בהרי הצפון, מספר יוצא דופן של ימי שלג לחודש זה. החודש היה גשום מהממוצע מצפון הארץ ועד לצפון מערב הנגב.
הדבר בלט במיוחד בצפון – בגליל העליון ובגולן ירדו 120 עד 180 מ"מ ובמישור החוף הצפוני (עד אזור חדרה) ירדו 80 עד 120 מ"מ, כמויות שהן פי 1.5 עד 2 מהממוצע החודשי. גם בשומרון, בגליל התחתון ובעמק יזרעאל ירדו כמויות בשיעור דומה ביחס לממוצע. בעמק החולה ירדו 120 עד 150 מ"מ ובאזור הכנרת 80 עד 100 מ"מ, כמויות שהן קרוב לפי 2 מהממוצע למרץ.
גם במישור החוף הכמויות היו גבוהות מהממוצע, אבל בדרום מרץ היה יבש - בדומה לחודשים רבים אחרים העונה ואף לתפרוסת הגשמים בעונה הקודמת. בצפון הנגב ירדו במרץ 10 עד 15 מ"מ (כחצי מהממוצע לחודש) ובמרכז הנגב פחות מ-5 מ"מ. בדרום הנגב, באזור ים המלח ובערבה כמעט ולא ירד גשם כלל.

בעקבות גשמי מרץ, כמויות הגשם המצטברות מתחילת העונה עוברות את הממוצע לכל עונת הגשם במרבית האזורים, ובחלק מהתחנות במישור החוף המרכזי והדרומי אף במידה ניכרת. הדבר בולט במיוחד במישור החוף המרכזי והדרומי עם כמויות של למעלה מ-150% מהממוצע. שיא הגשם ביחס לממוצע ירד בזיקים, שם נמדדו 744 מ"מ, 166% מהממוצע.
בכמה תחנות מדידה בצפון כבר ירדו יותר מ-1000 מ"מ. השיא נרשם בנווה אטי"ב שליד החרמון, שם נמדדו 1,122 מ"מ. בחורפיש ירדו החורף 1,034 מ"מ, במצודת נמרוד - 1,026 מ"מ. בדרום הארץ, לעומת זאת, קיים גירעון משמעותי, עם כמויות שמגיעות לפחות מ-70% מהממוצע, במיוחד ממרכז הנגב ודרומה.
ומה צפוי בתחילת אפריל? היום (שישי) תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות וייעשה חם ויבש מהרגיל עד שרבי ברוב אזורי הארץ. בשבת יוסיף להיות חם ויבש מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים ואילו ביום ראשון דווקא תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות לצד עלייה בלחות. בהרים ובפנים הארץ הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. ביום שני תימשך מגמת ההתקררות ובמישור החוף ובשפלה הטמפרטורות יהיו רגילות לעונה. ביום שלישי שוב יחול שינוי, וצפויה התחממות משמעותית שתימשך גם למחרת.
פורסם לראשונה: 23:03, 31.03.22