השר לביטחון הפנים שמאובטח מהשבוע על ידי שב"כ משווה בין שרי הממשלה שתקפו אותו לבין בנימין נתניהו שעמד על המרפסת בכיכר ציון כשמתחתיו תמונת יצחק רבין עם מדי SS. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (יום ג') תקף עמר בר-לב בחריפות חסרת תקדים את חבריו לקואליציה, לאחר הציוץ שלו על "אלימות המתנחלים" שעורר סערה, ואמר כי "אני מפנה את תשומת הלב לפתגם המפורסם שמילים במקרים קיצוניים גם הורגות". שרת הפנים איילת שקד הגיבה בציוץ: "המשימות הבוערות במשרד לביטחון הפנים רבות. השחרה של ציבור אידאולוגי שומר חוק היא לא אחת מהן". צפו בריאיון עם בר-לב.
אתמול, בישיבת סיעת העבודה, אמר בר-לב ששלושה מחברי הממשלה "יצאו נגדי והפכו אותי לאויב המתנחלים" - וזו הסיבה שהוחלט על אבטחתו. הוא התכוון לאיילת שקד ומתן כהנא מימינה, וליועז הנדל מתקווה חדשה - מבלי להזכירם בשמם. היום הוא אמר: "אין לי ספק שלא זו הייתה הכוונה שלהם אבל בפועל הנקודה היא שבתגובה המיידית שלהם שאני אויב כל המתנחלים, שאני לא מבין בביטחון ואני מתעלם מאיומים של ארגוני טרור פלסטיניים ושאני מפיץ נרטיב שקרי, זה ציטוט מאחד הציוצים - ברגע ששרים בממשלה אומרים את הדברים האלה התגובה היא של קיצוניים וראינו את זה. ראינו את זה ברשתות".
"אנחנו כולנו זוכרים את המעמד שבו ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אז הוא היה ראש האופוזיציה, עומד על המרפסת בכיכר ציון ובתהלוכה מתחתיו יש דמויות של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל עם מדי SS וארון קבורה והוא לא מגנה את זה", השווה בר-לב. "נתניהו לא התכוון חס וחלילה שזה יגרום לרצח של ראש ממשלה בישראל אבל בסופו של דבר הפסיביות שלו לפחות לא בלמה את המגמות האלה.
3 צפייה בגלריה
"צייצו נגדי והעלילו עליי". בר-לב, שקד, כהנא והנדל
"צייצו נגדי והעלילו עליי". בר-לב, שקד, כהנא והנדל
"צייצו נגדי והעלילו עליי". בר-לב, שקד, כהנא והנדל
(צילום: יואב דודקביץ', יריב כץ, קובי קואנקס, שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו. "שלא יטיף לנו איך מנהלים את הדברים"
(צילום: עמית שאבי)
"כאן לא מדובר בפסיביות", אמר השר לביטחון הפנים. "מדובר בציוצים בפועל של שלושה שרים שצייצו נגדי והעלילו עליי, שוב לא בכוונה תחילה, אני לא מניח שהם חשבו על זה - אבל אני אומר את הדברים האלה שבפעם הבאה גם הם וגם אחרים וגם אני, כולנו נבין שיש סכנה במילים שלנו ועובדה שהשב"כ החליט בעקבות כך". הוא נשאל אם דיבר עם אותם שרים, וענה: "אני לא המחנך שלהם".
אתה עושה השוואה בין אותה סיטואציה של נתניהו עומד שם על המרפסת לבין מה שקרה עם שרי הממשלה עכשיו? "אני עושה השוואה בין התנהגות של פוליטיקאים שלא מתכוונים שחס וחלילה שאיזה קיצוני יפרש את הדברים שלהם בצורה כזו או אחרת, אבל בפועל - ברגע שלא שוקלים את המילים ובוודאי טוענים נגדי טענות חסרות שחר לא מחוברות לחלוטין לציוץ שצייצתי וכן הלאה - זה עלול לגרום לקיצוניים להביע עמדות ולהביע את דעתם מה צריך לקרות לי, ובפועל זה קרה".
בריאיון נשאל בר-לב גם על האלימות בחברה הערבית, שגבתה את חייהם של 127 בני אדם מתחילת השנה. "אין ראש עיר ערבית או יישוב ערבי או דרוזי שבשישה שבועות האחרונים נפגשתי איתו ולא אמר לי 'אנחנו מרגישים את השינוי, רק תמשיכו'. אתמול עצרה המשטרה קבוצת ראשי ארגון פשע", אמר השר לביטחון הפנים. "אין לי ספק שמה שמרגישים ביישובים הערביים והדרוזיים במדינת ישראל יגיע גם לתודעה הציבורית".
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה, ירושלים
קניון מלחה, ירושלים
קניון מלחה, ירושלים. "אי אפשר להצמיד שוטר לכל אזרח"
(צילום: יואב דודקביץ)
על התפרצות זן האומיקרון והאכיפה הדלה של ההגבלות, אמר בר-לב כי "אי אפשר להצמיד שוטר לכל אזרח". לדבריו, "הפקחים חזרו, המשטרה חד משמעית חזרה להשקעה של מאות ואלפי שוטרים בנושא הזה. המוקד של האכיפה משתנה כל פעם. המוקד עכשיו מתמקד בעיקר בחייבים בבידוד שחזרו ממדינות אדומות".
יש תחושה שנערכים לסגר. אתה חושב שזה מה שיקרה בתוך שבועיים-שלושה אם המספרים יקפצו? "אנחנו עושים את המקסימום שלא יהיה סגר. אנחנו מסבירים שאם הציבור לא יפעל על פי ההנחיות, אז הסיכוי שנגיע לסגר הוא יותר גבוה. אני מאוד מקווה שלא נגיע לסגר".
נתניהו, בדיון הסוער אתמול, אמר שאתם חבורה של חסרי ישע שעומדים מובהלים מול מגפה ולא יודעים מה לעשות. "אני זוכר את הישיבות האינסופיות של הממשלה הקודמת בראשותו של נתניהו, שבחצות או באחת לפנות בוקר הודיעו לבתי הספר, למשפחות ולילדים, שהם לא הולכים למחרת לבית הספר. אז אני מציע שלא יטיף לנו איך מנהלים את הדברים. הממשלה מנהלת את הדברים בצורה ראויה, זה מצב מורכב, יש כאן הרבה נעלמים ואנחנו מנסים לפתור את הנעלמים האלה".