לוחם לשעבר שמרצה מאסר בכלא צבאי לקה בסרטן מתקדם אחרי חודשים שבהם התלונן ולא אובחן - בצבא מסרבים לשחררו זמנית ושוקלים להעבירו לשב"ס. צעיר בן 22, ששירת כחייל בודד בחטיבת כפיר ונמצא בארץ ללא הוריו ובלי תמיכה משפחתית, אובחן לפני כחודש עם סרטן מתקדם מסוג לימפומה, במצב 3, לאחר שבחצי שנה שקדמה לכך התלונן על כאבים עזים, בחילות חריגות וסבל רב, ולפי גורמים צבאיים שמנסים לסייע לו, קיבל רק וולטרן ואופטלגין מגורמי הכליאה.
לפני חודשיים הידרדר מצבו והוא הובהל לבית החולים, שם נבדק ואובחן כחולה אונקולוגי. הסנגוריה הצבאית שמסייעת לצעיר ביקשה לכנס ועדה שתשחררו מהכלא עוד לפני הזמן שנקצב לו, כדי שיוכל לעבור את הטיפולים הכימותרפיים, שישה בסך הכול בסדרה מתישה, תחת יחידה רפואית בצבא ובחסות של מתנדבת שהסכימה לארח אותו וללוות אותו בתהליך המייסר.
בבית הדין הצבאי בקריה נקבע בשבוע שעבר כי בחודש הבא ייערך דיון בבקשתו לערער על עונשו לנוכח הנסיבות החדשות. לאחר הטיפול הראשון אמש (ראשון) לעיכוב התפשטות המחלה, הוא הוחזר לכלא הצבאי, התמוטט מהתסמינים הקשים, ואושפז בבית חולים.
1 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי נווה צדק
הכלא הצבאי נווה צדק
ארכיון
(צילום: יואב זיתון)
הצעיר הורשע לפני כשנתיים בעבירות של שימוש בלתי חוקי בנשק ועבירות מין ובכללן מעשה סדום בחייל אחר ביישוב שבו גרו במהלך חופשה. הוא נידון לארבע שנות מאסר במסגרת הסדר טיעון. כעת הוא מבקש להתחשב במצבו הרפואי, ולאפשר לו טיפול נאות וסביר בחסות משפחה אומנת.
"הוא ונע ונד כל חייו בין משפחות מאמצות, ללא תמיכה וגם עכשיו ברגעים הקשים ביותר הוא חסר עורף משפחתי", אומרים בסביבתו של הצעיר. "בכלא הצבאי אין לו שום תנאים לשרוד את המחלה הקשה הזו, אין לו תנאים סניטריים והיגייניים. זו ממש התעללות ועינוי דין פיזי ונפשי שנגרם לו אחרי חודשים של רשלנות פושעת מצד הצבא. עשו לו טובה שהעבירו אותו בחודשים האחרונים לאגף הבידוד שם הוא לבדו ותחת השגחה של סוהר צבאי, ללא מזגן ובסבל רב".
עוד ציינו קרוביו של הצעיר: "בכלא הצבאי נאמר לו שהוא לא ערוך לקלוט אותו במהלך טיפוליו הכימותרפיים ולכן כונסה ועדה להעברתו לכלא אזרחי, אך בימים האחרונים שונתה כנראה עמדה זו. אנחנו מקווים שנשכנע את התביעה ובית הדין לתת לו שחרור מוקדם וימנעו בינתיים את מעברו לכלא אזרחי, וכחלופה שיהיה בינתיים יהיה במשפחה תומכת שמוכנה לקחת עליו חסות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האסיר שוהה בכלא הצבאי ומקבל טיפול ההולם את מצבו. לאורך כל תקופת הכליאה האסיר קיבל טיפול רפואי בהתאם לתלונות הרפואיות ולצורך הרפואי באותה עת. מרגע תלונתו, עבר בירור רפואי מהיר ומתקדם. לא נגרם עיכוב באבחנה והוא ימשיך להיות מטופל ככל שיידרש. לאור חסיונו הרפואי, לא ניתן לפרט בנושא. ככל שישתנה מצבו הרפואי, יתבצעו ההתאמות הנדרשות בתנאיו של האסיר.
"כמו כן, בית הדין הצבאי לערעורים נעתר לבקשתו של האסיר להארכת מועד להגשת ערעור על עונשו. הערעור עצמו הוגש ב-20 באפריל ויידון בפני בית הדין הצבאי לערעורים בקרוב". גורמים צבאיים הוסיפו: "התביעה הצבאית לא התנגדה לבקשה להארכת מועד לערעור. הערעור ייבחן לגופו ועמדת התביעה תגובש בשים לב לחומרת המעשים בהם הורשע הכלוא ובשים לב לחוות דעת של גורמים רפואיים מקצועיים ביחס למצבו הרפואי".
הסניגוריה הצבאית המייצגת את האסיר מסרה כי "מצבו חמור ביותר - סרטן בדרגה 4 מפושט לאיברים פנימיים - והוא נמצא בסכנת חיים. צר לנו כי גורמי האכיפה לא נותנים את המשקל הראוי לשיקולים אנושיים והומניטריים ומסכימים לשחרורו באופן מיידי לצורך קבלת הטיפולים הקשים בסביבה הראויה לחולה במצבו".