למרות ההבטחות לשיפור המחסור באמצעים להצלת חיי הלוחמים, ביחידות שפועלות באיו"ש מתלוננים חיילים על המשך התופעה: לוחמים שמשרתים בגדודי ביטחון שוטף ביהודה ושומרון, ובעיקר ביחידות שמופעלות לתגבור זמני בשל מתיחויות ביטחוניות, טוענים כי למרבית הלוחמים עדיין אין את ערכת "שומר אחי". הערכה מכילה חוסם עורקים ותחבושת אישית חדשניים ומתקדמים, שנכנסו לצבא בעשור הקודם, אך בשנה האחרונה חל קיצוץ באספקתם משיקולי תקציב.
3 צפייה בגלריה
ערכת חוסם העורקים והתחבושת האישית
ערכת חוסם העורקים והתחבושת האישית
ערכת "שומר אחי". "כל שבוע מתרגלים את זה אבל בלי אמצעים לפעילות עצמה"
(מתוך פייסבוק)
לפני כחצי שנה נחשף ב-ynet כי חיל הרפואה התנגד לקיצוץ שהתבטא בהפסקת חלוקת הערכה הקטנה ללוחמים עם גיוסם. הטענה הייתה כי מדובר באמצעים פשוטים ומצילי חיים, כפי שכבר אירע במאות מקרים בעשור האחרון, בהם לוחמים העניקו את הסיוע הרפואי הראשוני באמצעותם בשטח לחבריהם שנפצעו בפעילות מבצעית או באימונים. בחודש האחרון צפו מחדש טענות על הרגשת המחסור בשני האמצעים.
לוחמים מחטיבת הצנחנים שהוקפצו במהלך קורס לתגבר את גזרת בית לחם, העידו כי נאלצו להסתפק בערכת "שומר אחי" אחת לקבוצה גדולה של חיילים, וזו לא תמיד הועברה ביניהם במהלך הפעילויות המבצעיות. הנורמה הצה"לית היא שלכל לוחם יהיה את חוסם העורקים והתחבושת האישית בכיסו, בכל רגע נתון, בטח ובטח כשמדובר בתקופה של פעילות מבצעית בשטח עוין.
3 צפייה בגלריה
איך מניחים נכון חוסם עוקים - סרטון הדרכה של מדור טיל בצה''ל
איך מניחים נכון חוסם עוקים - סרטון הדרכה של מדור טיל בצה''ל
לא פחות מ-15 חיילים ניצלו בשנה החולפת, בעיקר בפיגועים. חוסם עורקים
(מתוך יוטיוב)
"יוצא שרק לחצי מהלוחמים מהפלוגה יש את הערכה, וגם זה במקרה הטוב אם החיילים נזכרים לקחת את זה ממי שבמנוחה", סיפרו הלוחמים. "יש רמת מקצועיות גבוהה אצל החובשים שלנו וגם בקרב מגישי העזרה הראשונה, כל שבוע מתרגלים את זה אבל בלי אמצעים לפעילות עצמה. בשבוע שהגענו לתגבר בגזרת בית לחם היו שני פיגועים עם כוח אחר מגבעתי, של דריסה וגם ירי. במקרה של הדריסה החייל טופל בחוסם עורקים שהיה לחבר שלו, ויום לאחר מכן עלינו לאותו מקום להחליף אותם – בלי חוסם עורקים. הקצינים שלנו אומרים לנו שמדובר בפער צה"לי".
בחיל הרפואה ציינו כי לא פחות מ-15 חיילים שנפצעו ניצלו בשנה החולפת, בעיקר בפיגועים, כתוצאה משימוש בערכת "שומר אחי" בקרב לוחמים שהערכה הייתה ברשותם.
ממערכת הביטחון נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה קיימים פערים בכמות הציוד הרפואי, וזאת בעקבות שיבושים בשרשרת אספקת הציוד הרפואי בעולם - וכתוצאה מכך גם במלאי הצה"לי. קיימת תוכנית מוסדרת בנושא, ונעשים מאמצים רבים להשלמת החוסרים, שחלקם כבר הושלמו. הפערים הקיימים לא משפיעים על הכשירות המבצעית בהיבטי מענה רפואי לכוחות".
3 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
13 חיילים סבלו מהתייבשות. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך וללא קשר למחסור בערכות, ל-ynet נודע כי בשבוע שעבר נעצר תרגיל גדודי של גדוד נחשון מחטיבת כפיר במהלך אימון בבקעת הירדן, בעקבות עשרות לוחמים שחשו ברע ודיווחו על סממנים של התייבשות ומכות חום. 13 מהם פונו לקבלת טיפול רפואי, ארבעה בבית חולים. לפי עדויות של לוחמים בגדוד, רופאת הגדוד דיווחה על עומס חום גבוה במהלך אחד האקטים, אך בחטיבה הוחלט להמשיך בתרגיל המפרך בעקבות המלצה אחרת של קצינת הרפואה החטיבתית שמדדה בעצמה את עומסי החום בשטח, מנקודה ממוצעת יותר.
בצבא אומרים כי הוכרז חדל לתרגיל לאחר שרוב חלקיו המשמעותיים בוצעו באש חיה ובעקבות תחושה רעה של לפחות ארבעה לוחמים, שמנעה מהם להמשיך באימון. כמו כן, צוין כי החדל הוכרז דקות אחדות לאחר הדיווח של רופאת הגדוד וכי ניתן מענה רפואי מלא ומיידי לכל החיילים שחשו ברע – ואף אחד מהם, בתום הבדיקות שנערכו, לא סבל ממכת חום.
מדובר צה"ל נמסר: "במהלך תרגיל גדודי שהתקיים בשבוע שעבר בחטיבת כפיר, 13 חיילים סבלו מהתייבשות ובעקבות כך קיבלו טיפול רפואי בהתאם למצבם. אף חייל לא אובחן כסובל ממכת חום. בניגוד לנטען, האימון התקיים תוך שמירת כללי הבטיחות ועמידה בכלל ההנחיות והפקודות, לרבות מדידת חום כל חצי שעה, ולא נמדד עומס חום המחייב את עצירת האימון".