4 צפייה בגלריה
בנות שרות לאומי
בנות שרות לאומי
בנות שרות לאומי, ארכיון
(צילום: בנות שירות אלוט"ף פתח תקווה תשע"ד)
החל מהחודשים הקרובים, כ-300 בנות שירות לאומי-אזרחי בודדות יקבלו את אותם התנאים שמקבלים החיילים והחיילות הבודדים. עבור בנות השירות זו בשורה משמעותית, שכן מדובר בתוספת של כ-45% בשכר - שהם יותר מ-1,000 שקלים בחודש, שמתקבלים באמצעות תוספת בשכר הדירה, בתווי השי בחגים ועוד. בנות שמשרתות שנתיים, יזכו לקבל גם 3,500 שקלים עבור טיסה למדינת המוצא לביקור המשפחה.
את המאבק להשוואת התנאים הובילו יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך ומנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי ראובן פינסקי. התחנה האחרונה לפני שיחולק התקציב בסך שלושה מיליון וחצי שקל היא הכנסת, שם צריכים לאשר את התקנות ולהעביר את התקציב.
4 צפייה בגלריה
מיקי לוי וניר אורבך
מיקי לוי וניר אורבך
אורבך
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
"כבר לפני כמה שנים חוק חיילים משוחררים קבע שאותם תנאים יהיו גם לבנות השירות המשוחררות ביחס לתקופת השירות", הזכיר פינסקי, "אבל עדיין לא השוו בין התנאים של החיילים הבודדים לבנות השירות הבודדות". בתקופה האחרונה, הוכן הבסיס להשוואת התנאים וכעת, כאמור, תיקון החוק ממתין לאישור הכנסת.
"בנות השירות הלאומי משרתות את עם ישראל באהבה ובשמחה גדולה", אמר ח"כ אורבך. "יעידו על התרומה שלהן כל אותן הנפשות, מילדים עד קשישים, שעליהן הן משפיעות. אני מברך על השוואת התנאים לחיילות בודדות ושמח שיכולתי לקחת חלק בהשוואה הצודקת הזו".
4 צפייה בגלריה
סאמר פיטוקלי
סאמר פיטוקלי
"המודעות תעלה". פיטוקלי
(צילום: יוני שוורצמן)
מי שיכולה להעיד על ההבדלים בין החיילים הבודדים לבנות השירות היא סאמר פיטוקלי (20) שעלתה לארץ לבדה מאטלנטה, ג'ורג'יה בארה"ב, כדי להתנדב. את שירותה החליטה לעשות בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, שם שירתה, בין היתר, גם במרכז מחקרים קליניים, בקבוצת המחקר המפתחת את החיסון הישראלי לקורונה.
"לחיילים בודדים יש מודעות בחברה ולנו אין", טענה פיטוקלי. "הם, להבדיל מאיתנו, לובשים מדים. מה גם, מכירים את הבעיות שאיתם הם נאלצים להתמודד - בעיות שאינן שונות בהרבה משלנו". עם זאת, היא אופטימית: "אני מאמינה שעם השוואת הזכויות גם המודעות תעלה".
4 צפייה בגלריה
סאמר פיטוקלי
סאמר פיטוקלי
סאמר פיטוקלי
(צילום: יפה שטאובר)
פיטוקלי סיפרה כי קיבלה את "דמי הכיס" שלה כפי שהיא מכנה זאת רק שלושה חודשים לאחר שהחלה את השירות. "זה היה מאוד קריטי, ברמה של אוכל ומוצרים בסיסיים", טענה. "בצבא זה לא היה קורה כי יש מערך שלם שאחראי על זה". לא זו בלבד, אלא שהיא עדיין לא טסה לבקר את בני משפחתה. "זה מאוד משמח אותי שעכשיו בנות השירות יוכלו לטוס למשפחות שלהן. מגיע להן".
יחד עם הקשיים, פיטוקלי מדגישה כי להתנדב לשירות הלאומי הייתה "ההחלטה הכי משמעותית וטובה. אני מרגישה שאני חלק מהתרבות הישראלית וזאת חוויה מאוד גדולה. הרגשתי שאני בסביבה טובה ועם בנות כמוני שבחרו לעלות לארץ, בלי שום חובה - ולהתנדב". בקרוב, היא תסיים את שירותה ובכוונתה להישאר בישראל. "יש לי פה קהילה ותמיכה, וזה הבית שלי", סיכמה.