אחרי 30 שנה, סוף-סוף צדק: בית המשפט של ארגנטינה לערעורים פליליים קבע הלילה (בין חמישי לשישי) כי איראן תכננה וחיזבאללה ביצע את פיגועי הטרור הרצחניים בשגרירות ישראל בבואנוס איירס ב-1992 ובבניין הקהילה היהודית בעיר ב-1994. בפיגוע האשון נרצחו 29 בני אדם ונפצעו 242 נוספים, ובפיגוע השני נרצחו 85 ונפצעו 330 - במה שנחשב למתקפת הטרור הקטלנית ביותר על אדמת ארגנטינה.
3 צפייה בגלריה
הפיגועים בארגנטינה בשנות ה-90
הפיגועים בארגנטינה בשנות ה-90
"לאיראן היה תפקיד פוליטי ואסטרטגי". זירות הפיגועים הקטלניים בארגנטינה
(צילום: AP)
בית המשפט, שנחשב לערכאה הפלילית הגבוהה ביותר בארגנטינה, קבע בפסק הדין כי הפיגועים בוצעו כ"נקמה על כך שארגנטינה התנערה מהסכם שיתוף פעולה גרעיני עם טהרן". מדובר בהחלטת נשיא ארגנטינה דאז, קרלוס מנם, שביטל באופן חד-צדדי שלושה חוזים לאספקת חומרים גרעיניים וטכנולוגיה לאיראן. מנם עצמו זוכה ב-2019 מההאשמות בטיוח הפרשה. בקביעתו כי הפיגוע בוצע בגלל ביטול שיתוף הפעולה הגרעיני, סימן בית המשפט - שהתבסס על דוחות מודיעיניים חסויים - בכירים איראנים ומפקדים במשמרות המהפכה.
איראן וחיזבאללה, נזכיר, מעולם לא הודו באחריות לפיגועים, אך ארגון הטרור הלבנוני טען כי הם בוצעו בתגובה לחיסול של עבאס מוסאווי בידי צה"ל בפברואר 1992. בית המשפט, מנגד, קבע כי לטהרן היה תפקיד "פוליטי ואסטרטגי" בפיגועים, שאותר הגדיר "פשע נגד אנושות", ובכך סלל את הדרך למשפחות הקורבנות להגיש תביעות נגד הרפובליקה האיסלאמית. בשלושת העשורים האחרונים, נציין, איראן לא הסגירה את אזרחיה שהורשעו בארגנטינה במסגרת הפרשה, וצווי האינטרפול גם הם לא סייעו לכך.
ההחלטה הזו לא באה בחלל ריק: מערכת המשפט בארגנטינה טוענת כבר זמן רב שאיראן עומד מאחורי המתקפה, וזו מצידה מכחישה כל מעורבות. ביולי 2022 פורסם ב"ניו יורק טיימס" תחקיר המוסד על הפיגועים, שלפיו יחידה סודית של חיזבאללה אחראית להם. התחקיר קבע כי איראן לא סייעה לארגון הטרור בביצוע הפיגוע, אך בדיווח צוין כי המוסד עדיין מאמין שאיראן אישרה ומימנה את הפיגועים, וגם עומדת מאחורי ציוד האחראים ואימונם.

30 שנה של מחדלים ושערוריות

בקהילה היהודית, מנגד, יש ביקורת חריפה על מערכת אכיפת החוק בארגנטינה, שלא הצליחה לספק ראיות ממשיות למעורבות איראנית בשני הפיגועים שבוצעו בבואנוס איירס. למעשה, במשך 30 שנה לוו חקירות הפיגועים בשערוריות ופרשות שחיתות שפגעו באפשרות שאי פעם ייעשה צדק עם המעורבים.
3 צפייה בגלריה
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
בחקירות קודמות בפרשה הוגשו כתבי אישום לא רק נגד גורמים איראנים, אלא גם נגד שני נשיאים ארגנטינאים לשעבר (מנם שזוכה ב-2019, וכריסטינה פרננדס דה קירשנר שזוכתה ב-2015). בשנת 2015 התובע הראשי בפרשה אף נמצא מת בחדר האמבטיה שלו, יום לפני שאמור היה לפרסם טענות שלפיהן בכירים במדינה קשרו קשר עם איראן כדי לכסות על אחריותה לפיגוע. לימים אישר התובע הכללי כי הוא נרצח, והוסיף כי "מישהו ירה בו והזיז את הגופה" בניסיון לשבש את החקירה. בנוסף, במשך השנים אוימו עדים בפרשה ושוחדו.
בינתיים, בית המשפט הארגנטיני הפחית שנתיים משש שנות המאסר שנגזרו על השופט חואן חוסה גלאנו ב-2019, אחרי שהואשם בטיוח החקירה והסתרת ראיות. גלאנו אף שילם 400 אלף דולר לקרלוס טלדין, סוחר מכוניות משומשת שמכר את הרכב המסחרי ששימש את מבצעי הפיגוע, כדי שיטען שכמה שוטרים ארגנטינאים היו מעורבים במתקפה. גם ראש המודיעין לשעבר בארגנטינה, הוגו אנזורגווי, נשלח לארבע שנות מאסר וחצי על חלקו בטיוח החקירה. בנוסף נגזרו עונשי מאסר על תנאי לתובעים לשעבר שלא ביצעו את חובותיהם כראוי.
אחד משלושת השופטים בתיק, קרלוס מחיקס, אמר לתחנת הרדיו המקומית "Radio Con Vos" בנוגע למעורבות איראן כי "חיזבאללה ביצע את הפיגועים כחלק ממטרה פוליטית ואידאולוגית, תחת מנדט של ממשלה - של מדינה".

3 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ מקבל את פניו של נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי לאחר נחיתתו בנתב"ג
ישראל כ"ץ מקבל את פניו של נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי לאחר נחיתתו בנתב"ג
"להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור". כ"ץ ומילי
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
בארגנטינה מתגוררים כיום כ-230 אלף יהודים, ונציגי הקהילה היהודית שיבחו הלילה את פסיקת בית המשפט - שאותה כינו "היסטורית וייחודית". אבל עבור קרובי המשפחה של ההרוגים, פסק הדין הוא רק תזכורת עגומה לייסוריהם - ולכך שהתיק נותר פתוח. "אנו מקווים שיום אחד יהיה צדק מוחלט, האמת תצוף - והשופטים האלה יפסיקו להרוויח מהמתים שלנו", נמסר מהעמותה שמאגדת את המשפחות.
נשיא נציגות הארגונים היהודיים בארגנטינה, חורחה קנובלוביץ, אמר שפסק הדין הוא "היסטורי וייחודי. אנו חבים זאת לא רק עבור ארגנטינה, אלא גם עבור הקורבנות". קנובלוביץ הוסיף כי פסק הדין "פותח את האפשרות להגשת תלונה לבית הדין הבינלאומי, מאחר שנקבע באופר ברור שאיראן היא מדינת טרור".
בעקבות הפסיקה, שר החוץ ישראל כ"ץ שוחחת עם מקבילתו בארגנטינה, דיאנה מונדינו, וביקשה ממנה לפעול מול הנשיא הפרו-ישראלי חאבייר מילי כדי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור.
"30 שנה אחרי הפיגועים הקשים בקהילה היהודית, בית המשפט בארגנטינה מטיל על איראן וחיזבאללה את מלוא האחריות", אמר כ"ץ, שעתיד לבקר בארגנטינה ביום הזיכרון לפיגוע. "איראן היא האויבת של ישראל וגם של ארגנטינה ומדינות האזור, ומובילה את פעילות הטרור האיסלאמי הקיצוני בדרום אמריקה באמצעות ארגון הטרור חיזבאללה שכפוף לה ובשיתוף גורמי איסלאם קיצוניים בקהילות המקומיות. כעת הזמן לבלום את איראן ואת התוקפנות שהיא מובילה באמצעות הכרזה על משמרות המהפכה האירניים כעל ארגון טרור".