שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה היום (שני) ב-ynet radio להסכם של ישראל עם לבנון שעתיד להיחתם כבר השבוע, רגע לפני הבחירות. "המשא ומתן הזה מתנהל 11 שנים ובשנה וחצי האחרונות ניהלנו אותו מתוך מטרה להגיע להסכם מוקדם ככל שניתן, אף אחד לא דמיין לעצמו את הלו"ז הפוליטי, יש דברים שלא מתכננים", אמרה אלהרר בתוכנית של דוריה למפל ואודי סגל.
2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר באולפן ynet
קארין אלהרר באולפן ynet
"לא עניין פוליטי, עניין מקצועי". קארין אלהרר
(צילום: יריב כץ)
לפיד וגנץ לא הציגו כנהוג את ההסכם בפני הכנסת, ויש גם את החלק של ההסכם עם החברה הצרפתית שכלל לא הונח בכנסת. "זה לא עניין פוליטי, זה עניין מקצועי ואינטרסים של מדינת ישראל - אינטרסים ביטחוניים, כלכליים, יציבות אזורית. אין ניסיון לעשות מעשה פוליטי, יש פה בעיניי ניסיון מאוד מוצלח של לפיד לעשות את הדבר הנכון עבור ישראל".
שרת האנרגיה טענה כי "גם עכשיו אנחנו לא לגמרי בטוחים שיש מאגר גז מלא ללבנון. חופש השיט של ישראל יישאר כשהיה, הוא לא נפגע בשום צורה. ההסכם הוא win-win. כרגע מבוצעות בדיקות טכניות בחיבור של האסדה לצינור גז. ברגע שיתקבל האישור נתחיל בהפקה מכריש".
2 צפייה בגלריה
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
מאגר הגז כריש
(צילום: AFP / ENERGEAN)


דיוויד שנקר, שניהל את המשא ומתן עם לבנון מטעם ממשל טראמפ, אומר 'אני לא מבין מה קרה כאן, ישראל פשוט ויתרה על הכל'. "לא שמעתי את שנקר. אם היה כאן ויתור, הוא לטובת ישראל, איך אתה יודע לוותר על משהו שלא היה לך? הרי ישראל בשנת 2000 הציבה באופן עצמאי את קו המצופים, אף אחד לא נתן לה את הסמכות. כל אחד הפקיד את זה באופן עצמאי, אף אחד לא הכיר בזה, אז על מה בעצם ויתרת? על כלום ושום דבר כי לא היה לך כלום".

אבל קבענו באופן חד צדדי את הגבול הימי, את קו המצופים. "כשאתה קובע משהו באופן עצמאי, אין לך כלום. זה מאוד נחמד שאומרים היה לנו, לא היה לנו. זה הוויתור הכי קל שאתה יודע לעשות".
למה ישראל הסכימה שהזכויות שלה במאגר יופחתו ל-17%, כשהיא הייתה אמורה לקבל לפחות 45% מהזכויות באותו מאגר. "שוב, אני לא יודעת לוותר על משהו שאין לי, אני יודעת לוותר על משהו שיש לי . אם אין לי שום דבר אני לא יכולה לוותר על זה".
בדצמבר שנה שעברה הודעת שאת עוצרת את חיפושי הגז ואחרי כמה חודשים נסוגת מההחלטה הזאת וחידשת את מכרזי הגז, מה קרה שם? "בדצמבר שנה שעברה בעצם מאגר כריש עוד לא חובר והבנו שיש עוד הרבה קידוחים שאמורים להתבצע השנה. אמרתי שנמשיך בקידוחים אבל לא נחפש מאגרים חדשים, ואז כשיצאתי בהצהרה הזאת פרצה מלחמת רוסיה-אוקראינה ובעולם כולו נכנסו למשבר אנרגיה. כשראיתי שאנחנו במצב חדש, החלטתי שנמשיך בחיפושים והוריתי לאנשי משרד האנרגיה להיערך למכרז שאמור להתחיל ממש בימים הקרובים".
לא ברור מלכתחילה מה היה הרעיון של ההקפאה. כולנו רוצים שתהיה אנרגיה ירוקה ולא מזהמת ומאחר ואין פתרון כזה ואין יכולות של אגירת אנרגיה ירוקה, ברור שלישראל יש מתחת ליד אוצר כלכלי שהוא פחות מזהם מסולר או פחם. אז מה הרעיון להפסיק לחפש גז כדי לייצר לישראל עוצמה אנרגטית ואסטרטגית? "זה לא נכון שאין פתרונות אגירה, יש פתרונות ואפשר בהחלט לעבור לאנרגיה ירוקה. זה לוקח זמן ובזמן הזה יש לנו מספיק גז לצורכי המשק המקומי. כשהבנו שיש עוד שוק ויש צורך בעוד גז בעולם אז אמרנו נפתח מיידית".
את לא חושבת שטעית? "לא. חשבתי ככה וראיתי שיש צורך אמיתי".
למרות שמספר מפלגות בגוש המרכז-שמאל מתנדנדות סביב אחוז החסימה, השרה מיש עתיד טענה כי על פי הסקרים הפנימיים שלהם, כל מפלגות הגוש עוברות את אחוז החסימה. "צפוי לנו שבוע ומשהו מאוד מתוח, המצב מאוד צמוד ואנחנו עושים בדיקות כל הזמן. ראש הממשלה התנהג בצורה אחראית לאורך כל הדרך, אם היה חשש היינו יודעים לטפל, אבל כל מפלגות הגוש עוברות בבטחה".
אלהרר התייחסה להקלטות שנחשפו של יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', בהן נשמע תוקף בחריפות את נתניהו. "מה שמאוד ברור שגם מפלגות הגוש של נתניהו מבינות שהוא לא אמין במיוחד", טענה.