1 צפייה בגלריה
הרצל בוסתנאי
הרצל בוסתנאי
הרצל בוסתנאי וזירת התאונה בחולון
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
שני אירועים חריגים אירעו בתוך יממה אחת, שניהם במהלך מרדף משטרתי: בחולון נהרג רוכב קטנוע מפגיעת חשוד בגניבת רכב שנמלט משוטרים. ברמת גן, נהג אופנוע התעלם משוטרים שהורו לו לעצור לבדיקה והמשיך בנסיעה מהירה, תוך שלטענתם הוא מסכן אותם. השוטרים ביצעו ירי לעבר חלקו האחורי של האופנוע, שבמהלך מנוסתו פגע בהולך רגל כבן 30 ופצע אותו באורח בינוני.
ההרוג בחולון הוא תושב העיר הרצל בוסתנאי (72). בסוף שנות ה-90 הקים את מועדון הכדורגל "עוצמה חולון" ועד מותו שימש כיו"ר הקבוצה. חתנו, איציק אילץ, אמר: "כולנו בהלם, זה אסון גדול. הרצל היה יקיר העיר, עברו אצלו אלפי ילדים בעשרות השנים שהוא במועדון".
יחידת אתג"ר בלהב 433 עוסקת בין היתר בתפיסת גנבי רכבים ומבצעת פעולות ליליות לאיתור גנבי רכב. בלשי היחידה נכנסים לא אחת לשטחי הרשות הפלסטינית ועוצרים גנבי רכבים, אבל זו רק טיפה בים. ככל שעולה המחסור בחלקי חילוף לרכבים, כך מכת הגניבות מחמירה.
במשטרה יש פקודה שעוסקת במרדף אחר חשוד, שמצד אחד מפורסמת באופן פומבי באתר המשטרה, אך מצד שני חלקים נרחבים ממנה חסויים ואינם מופיעים משיקולים מבצעיים של המשטרה שלטענתה, עצם פרסומם עלול לפגוע באכיפה המשטרתית. הפקודה משאירה לא מעט שיקול דעת לכוחות בשטח. אחד השיקולים לפי הפקודה הוא: "אם פעולת המרדף אינה מהווה סכנה גדולה יותר לרודף ולעוברי דרך, מאשר חומרת העבירה בגינה מבוצע המרדף או שאותה בא המרדף למנוע. ובכלל זה יש לשקול את צפיפות האוכלוסיה, תנועת כלי הרכב והולכי הרגל ועוד".

נראה שהנוהל, כפי שהוא כיום, משאיר שטח אפור לא מבוטל, מה שמעלה סיכון לאירועים כמו שראינו בשבוע האחרון. למרות שהפקודה מדברת על הסכנה של מרדף משטרתי בשטח בנוי - מרדפים כאלה מתבצעים מדי יום, ועולה החשש שזו שאלה של זמן עד שנתבשר על הקורבן הבא שיקלע על לא עוול בכפו למרדף משטרתי וישלם על כך בחייו.
בשיחה עם ynet ו-"ידיעות אחרונות" אמר בכיר במשטרה כי "מרדף משטרתי אחרי גנבי רכבים ועוד הוא עניין שבשגרה. מדי יום מתרחשים מספר מרדפים כאלה ברחבי הארץ. יש נוהל משטרתי מסודר שמגדיר את התנאים למרדף משטרתי. אנחנו כמשטרה מחויבים לבצע מרדף, כאשר מדובר למשל ברכב גנוב. לעיתים אנחנו משתמשים בפרקטיקות שונות כמו האטת התאונה ושימוש בכלי הרכב שנוסעים על הכביש כדי לגרום לגנבי הרכב להיתקע בתוך פקק, אבל הדבר הזה לא תמיד אפשרי. אם נוותר על המרדף, למעשה אנחנו משדרים לגנבי הרכב שהם יכולים להמשיך. מדי יום יש מרדפים אחר גנבי רכב שמסתיימים בעצורים והעמדה לדין. המקרים האלה כמעט ולא מגיעים לידיעת הציבור, ששומע על מרדפים בעיקר כשהתוצאה טרגית, כמו השבוע".
ומה תעשו אם תבינו שנקלעתם למרדף משטרתי? "אם אתם מבחינים בניידת משטרה שמבצעת מרדף אחר רכב או אופנוע, רדו עם הרכב לשוליים ותנו לניידת לעקוף. אל תנסו להיצמד לניידת. זו הדרך היחידה לשמור על עצמכם", הסביר הבכיר.