היועץ לביטחון לאומי הראשון של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, גנרל בדימוס מייקל פלין, טען בנאום שנשא לאחרונה כי היהודים אחראים למותם בשואה ויכלו לברוח ממחנות ההשמדה. דבריו עוררו גל של ביקורת זועמות בעולם היהודי, כולל תגובה רשמית מפורטת חסרת תקדים מצד מוזיאון אושוויץ בירקנאו על כך שדבריו "מעוותים את ההיסטוריה".
פלין, שמזדהה כשמרן נוצרי אדוק, נשא נאום בעצרת המונית בכנסייה במישיגן שתוארה כ"חגיגה של חירות ועתידה של אמריקה". בנאומו הוא נזכר בביקור שערך באושוויץ ולדבריו מה ש"הפריע" לו בזמן הסיור באתר היה הרעיון שאם יהודיה תמסור מרצון את ילדה כדי ש"יידחס כמו סרדין לתוך רכבת". פלין סיפר כי הוא ניגש למדריך באתר ושאל: "תגיד לי, מה היו הכללים של השומרים? כי לא היו הרבה שומרים. אבל היו אלפי אנשים שפשוט אמרו, 'אוקיי, הנה הילד שלי', ועלו לרכבת". פלין רמז שהיהודים שנכלאו במחנות יכלו לעזוב או להתנגד לחייליו של היטלר. קטע מנאומו פורסם ב-X (לשעבר טוויטר) ונצפה יותר משמונה מיליון פעמים.
מוזיאון אושוויץ בירקנאו הזדרז לפרסם גינוי רשמי לדברים: "הטענה שיהודים יכלו להתנגד בקלות במהלך גירושים להשמדה רק בשל כוחם המספרי בהשוואה לשומרים מפשטת יתר על המידה את הנסיבות הקשות איתן התמודדו. מעשי התנגדות אכן התרחשו בצורות שונות ברחבי מדינות הכיבוש הגרמני, וחיוני להכיר במורכבות ובאתגרים שהפריעו למאמצים כאלה".
2 צפייה בגלריה
שוב מעורר זעם. פלין
שוב מעורר זעם. פלין
שוב מעורר זעם. פלין
(צילום: EPA)
במוזיאון הדגישו כי "חשוב גם לזכור שאסירים יהודים באושוויץ ארגנו את המרד המשמעותי ביותר בתולדות המחנה. כמעט ולא היו קיימים תנאים להתנגדות יהודית בגלל הכוח המכריע והאכזריות של הכיבוש הגרמני. האשמת הקורבנות על כך שלא התנגדו יותר מעוותת את ההיסטוריה שכן היא מתעלמת מהתמונה הגדולה יותר ומההקשרים של המצב המורכב והמאתגר שבו היו והדיכוי שניצבו בפניהם. דחיית אמירות מהסוג זה היא חיונית מכיוון שהן מעבירות באופן לא הוגן את האשמה מהעבריינים אל האנשים שסבלו. הרעיון שיהודים צריכים להיות אחראים לרצח העם שלהם הוא לא רק שגוי ופוגע – הוא גם לא לוקח בחשבון כמה כוח היה לגרמנים עליהם. הוא מהווה פגם מהותי שמתעלם באופן בולט מהפרשי הכוחות המהותיים שהיו במסגרת המשטר הנאצי".
במוזיאון סיכמו את הדברים בקריאה להימנע מפישוט יתר של ההיסטוריה: "כשדנים בשואה, רגישות, דיוק והבנה מעמיקה של האתגרים של היהודים הם קריטיים. פישוט יתר של המאבקים שלהם מסתכן בהנצחת נרטיבים מזיקים ומצמצם את המציאות ההיסטורית המורכבת שהם חיו בה".
זו לא הפעם הראשונה ששמו של היועץ לשעבר עולה לכותרות בהקשר של הכחשת שואה או אנטישמיות. פלין החזיק מעמד בבית הלבן 22 ימים לפני שנאלץ להתפטר בעקבות החשיפה ששיקר ל-FBI בחקירה על ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016. כשאנשיה של הילרי קלינטון טענו כי הרוסים עומדים מאחורי הדלפת אלפי המיילים שלה, פלין אמר שיהודים מאשימים את רוסיה כדי להסתיר את תפקידם בהדלפה. הוא צייץ אז בטוויטר: "'ברית המועצות אשמה!'. לא עוד, יהודים. לא עוד". מאוחר יותר התחרט ואמר שהציוץ הוא "טעות" והוסיף את "התנצלותו הכנה".
גם באוקטובר 2021 פלין חזר על הטענות שהיהודים לא הצילו את עצמם במהלך השואה. בעצרת תמיכה במועמד רפובליקני לסנאט בניו המפשייר, הוא השווה את המרוץ לקונגרס ל"דילמה" בה נתקלו היהודים בגטאות: "אנחנו על הרכבת הזו עכשיו", אמר ורמז שמי שלא יבחר במועמד שלו, מזרז בכך את מותו. "אלוהים, איך מישהו יכול היה לעמוד שם ופשוט לאפשר לאנשים האלה לעשות להם את זה? ואז לדעת את מה שהם ידעו. איך הם יכלו לעלות על הרכבת הזו? הייתי מעדיף לתקוף את קן מכונות הירי הזה".
2 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
"האחריות להתמודדות עם ההיסטוריה הזו עוברת לכולנו". בלינקן
(צילום: יואב דודקביץ' )
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני, היהודי אנתוני בלינקן, שיתף היום את סיפורו של אביו החורג, ניצול השואה, הסופר סמואל פיסאר, שנשלח לאחר מרד גטו ביאליסטוק למיידנק בהיותו בן 13. בנאום מצולם במלאות 80 שנה למרד גטו ביאליסטוק אמר בלינקן כי המרד הוא "אחד מאינספור פעולות התנגדות של יהודים בגטאות ובמחנות הריכוז הגרמניים הנאציים ברחבי אירופה – לדחות את הדה-הומניזציה שלהם, לאשר מחדש את כבודם. מעשים לא של חוסר תוחלת, אלא של אומץ".
בלינקן הוסיף כי הקונגרס ישקיע מיליון דולרים כדי לעזור ביצירת סיור וירטואלי באושוויץ-בירקנאו, "כך שיותר אנשים שלא יכולים לבקר במקום יוכלו לחוות את ההשפעה הבלתי נשכחת של צפייה באתר זה". לדבריו, "ככל שאנו מאבדים יותר ויותר ניצולים, האחריות להתמודדות עם ההיסטוריה הזו עוברת לכולנו. מסיבה זו, אני אסיר תודה לעיר ביאליסטוק, למנהיגיה ולאזרחיה על הכרת היום הזה, בין שאר הצעדים שנקטתם כדי להבטיח שהדורות הבאים יידעו מה קרה כאן. ארה"ב תמיד תהיה השותפה שלכם בשמירה על ההיסטוריה הזו".