יממה לאחר ששר המשפטים ומוביל המהפכה המשפטית יריב לוין אמר כי הליכוד "לא יקבל פסילה של המתווה בבג"ץ", מבהיר שר הכלכלה וחבר מפלגתו ניר ברקת כי "אם בג"ץ יפסול את הרפורמה - אכבד את ההחלטה".
בעקבות דברים אלו, פורסמה הודעה רשמית מטעם הליכוד, לפיה "הדיון האבסורדי על משבר חוקתי רק ממחיש עד כמה דרושה הרפורמה המשפטית כדי להחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות. לבג"ץ אין שום סמכות או עילה להתערב בתיקון לחוק יסוד שקובע כיצד ימונו השופטים, בדיוק כפי שלא התערב בעבר כשהחוק תוקן לפני למעלה מעשור. העיקרון שלבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד מופיע בכל המתווים, לרבות מתווה הנשיא, והוא יעוגן ברפורמה המשפטית. לכן אין שום מקום למשבר חוקתי". בתגובת הליכוד נעדרת העובדה שבמתווה הנשיא אמנם נכלל סעיף הנוגע לפסילת חוקי יסוד - אבל שם מצוין שיש לחוקק את חוקי היסוד האלה בארבע קריאות וברוב מיוחס.
בנאום בוועידת המפרץ לאזוריות בחיפה, ובזמן שמפגינים נגד המהפכה המשפטית קוראים קריאות נגדו, אמר ברקת כי "התיקונים במערכת המשפט, ובראשם גיוון השופטים ומתן ביטוי לפסיפס האנושי שמרכיב את החברה בישראל, הם כורח המציאות. אני תומך מלא בתיקונים הנדרשים במערכת המשפט ואין מקום להתערבות של בג"ץ או לפסילת חקיקה של הכנסת בנושא הזה".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
"לא אתן את ידי לכאוס". ברקת בוועידה
(צילום: נחום סגל)
3 צפייה בגלריה
"אעצור בגופי מלחמת אחים". ברקת, לאחר דברי לוין
"אעצור בגופי מלחמת אחים". ברקת, לאחר דברי לוין
"אעצור בגופי מלחמת אחים". ברקת, לאחר דברי לוין
(צילום: משה מזרחי, יונתן זינדל)
"יחד עם זאת", הדגיש ברקת, "אני לא תומך בשום דרך ואופן בהליכה עיוורת למשבר חוקתי בישראל. האינטרס של מדינת ישראל אצלי הוא מעל לכל. כך חונכתי. כחייל, כקצין וכאזרח. במקרה בו בג"ץ יפסול לצערי את התיקונים במסגרת הרפורמה - אכבד את החלטת בית המשפט כלשונה. לא אתן קולי ואת ידי לכאוס בו אזרחי ישראל יאבדו את האמון במערכות השלטון והמשפט בו זמנית".
בנאומו הביע שר הכלכלה תקווה כי "אנחנו נמצא את הדרך בהסכמה רחבה לגוון את הרכב השופטים לטובת אזרחי ישראל. כמי שנלחם למען מדינת ישראל ואיבד מפקדים וחיילים בקרבות למען עצמאותה של ישראל אני אומר לכם בהתחייבות: אעצור בגופי מלחמת אחים והתפרקות מוסדות המדינה".
לאורך נאומו, כמה אנשים בקהל צעקו לברקת "בושה" ו"תעצור את ההפיכה עכשיו". עם סיום דבריו של השר, המוחים צעקו "תתפטר, אל תיתן לו להמשיך".
דבריו של ברקת נאמרו כאמור לאחר ששר המשפטים לוין אמר אתמול כי הקואליציה לא תהיה מוכנה לכך שבג"ץ יפסול את המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לדבריו, "זו תהיה חציית כל קו אדום, אנחנו בוודאי לא נקבל את זה".
לוין טען כי השינוי שנעשה בחוק, שלפיו הקואליציה תוכל למנות שני שופטי עליון ומהשלישי תצטרך הסכמה של חבר אופוזיציה, "מונע כל טענה אמיתית שיכולה לייצר משבר חוקתי". לדבריו, "ברור לגמרי שהטענה היחידה שיכולה הייתה לעמוד בעניין הזה היא שקואליציה מקרית מצליחה להשתלט גם על מערכת המשפט כולה".
"אני מאוד מקווה שהחוק יעבור ויהיה ברור שאנחנו נהגנו בקשב להערות אמיתיות", הוסיף לוין. "אנחנו חוקקנו ומימשנו את המנדט שקיבלנו מהציבור ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו או ינסו לסכל את החקיקה בכל מיני אמצעים פסולים. ההכרעה הדמוקרטית הזו תכובד ותהיה לנו שיטה של בחירת שופטים הוגנת, צודקת, שיש בה מקום לכולם".
במקביל, בייעוץ המשפטי אומרים כי גם אותו מתווה "מרוכך" לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יוביל לפוליטיזציה של מערכת המשפט, והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה צפויה לא להגן על סעיפים מרכזיים בו בפני בג"ץ. אם התיקון לחוק יסוד: השפיטה בנוסע המעודכן אכן יאושר בקריאה שנייה ושלישית, יוגשו נגדו עתירות לבג"ץ - שלפי ההערכות צפוי לפסול את המתווה ברוב קולות. במקרה זה, מעריכים בכירים במערכת המשפט, הדבר עלול להוביל למשבר חוקתי וניהולי.
בחוות הדעת המפורטת שפרסמה היועמ"שית לפני חודש וחצי, כשעל הפרק הייתה תוכנית נתניהו-לוין המקורית, היא התייחסה לאפשרות שנציגי הקואליציה הם שיבחרו את השופטים וכתבה: "ההסדר המוצע מקנה בפועל שליטה לנציגי הממשלה והרוב הקואליציוני גם ברשות השופטת. ההסדר הזה יפגע באופן קשה בעצמאותה של הרשות השופטת ובאי-תלותה, כמו גם במקצועיות השפיטה".