סומאיה פלאח (40), מחיפה, דוקטורנטית בטכניון שחשודה במגע עם סוכן זר, משכה היום (ראשון) את הערר שהגישה על תנאי שחרורה בתום דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה. פלאח נעצרה ב- 11 בינואר בידי חוקרי שב"כ בחשד לעבירה ביטחונית שעשתה במהלך ועידה על זכות השיבה בשנה שעברה במדריד.
ביום חמישי שעבר נעתר בית המשפט השלום בחיפה, לבקשת המשטרה, להורות על שליחת החשודה למעצר בית בתנאים מחמירים, תוך הרחקתה מחיפה למשך חודש וחצי. באותו הדיון טענה המשטרה כי החקירה מתקדמת ומתפתחת וכי "יש חומרים שעדיין לא הופקו והתוצרים שלהם הם רבים ועצומים".
1 צפייה בגלריה
סומאיה פלאח
סומאיה פלאח
סומאיה פלאח בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
"מדובר כאן בעבירה חמורה מאוד של מגע עם סוכן זר", אמר נציג ימ"ר חוף. "יש תשתית ראייתית שמתחזקת מדי יום, וישנם דברים שקושרים את החשודה למעשים המיוחסים לה".
פלאח אמרה לשופט כי "אין לי בעיה להישאר בבית של אמא, אבל אני אמורה ללמוד חמישה ימים בטכניון. אין לי גישה למיילים שלי כי הכל נשלח לטלפון ומבחינתי אני לא יכולה לעשות כלום".
השופט ד"ר זאיד פלאח ציין כי שוכנע שנגד החשודה קיים חשד סביר והורה על שחרורה למעצר בית עד ליום 25 בינואר. הוא אסר עליה להיכנס לחיפה עד ל-1 במרץ, למעט הגעה אל הטכניון בימי ראשון בין השעות 08:00 בבוקר ועד 22:00 בערב. השופט אסר על החשודה גם להשתמש במדיה דיגיטלית עד ל-1 במרץ. נאסר עליה גם ליצור קשר עם מעורבים בפרשה בארץ ובחו"ל עד ל-1 ביולי.
סנגורה של החשודה, רסלאן מחאג'נה, טען היום: "היא עובדת בטכניון כדוקטורנטית חוקרת איכות הסביבה. האיסור להיכנס לחיפה פגע בחופש העיסוק שלה. יש ניסיון לפגוע בה, בקריירה שלה ובמוסד האקדמי בו היא עובדת. החשודה נחקרה על השתתפותה בוועידה במדריד בשנה שעברה, בכך שהיא מקיימת קשר עם אדם בשם חאלד ברקת המתגורר באחת ממדינות ערב, והשתתף בוועידה. טענתה היא שלא היה איסור על השתתפות בוועידה, והיא לא הוצאה מחוץ לחוק. נכון שהוועידה דנה בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים למדינת ישראל, ויכול להיות שזה לא מתאים לחלק מהאזרחים היהודים או למשטרה"
"החשודה אמרה בחקירה שלא הכירה את האיש, אלא ידעה שהוא אחד ממשתתפי הוועידה", הוסיף הסנגור. "לכן הקשר ביניהם נמשך בפייסבוק. הם דיברו על תנועות סטודנטיאליות בעיקר. החוקרים לקחו ממנה את הטלפון הנייד והמחשב, והיא לא ניסתה להשתמש במכשירים אחרים. כעת היא בבית אמה בערב אל הייב. היעדרות החשודה מהטכניון עלולה להביא לסיום עבודתה, וזו פגיעה מאוד קשה ולא מידתית".
נציג המשטרה, רב-פקד ליאור הררי, ראש מחלק ארגוני פשיעה ביחידה המרכזית במחוז חוף, הסביר כי ש לאפשר לשב"כ ולמשטרה לנהל את החקירה מבלי לאפשר לחשודה להיכנס לחיפה ולהגיע לעבודתה. השופט ערן קוטון המליץ לסנגור למשוך את הערר, בשל היותה של החלטת השלום שקולה ומאוזנת לטענתו - וכך אכן נעשה.
מהטכניון נמסר: "הנושא אינו מוכר לנו".