מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש נפגש אמש (שישי) בניו יורק עם בני משפחות חטופים בעלי אזרחות אמריקנית, בצל המגעים לעסקה אחרי שהתקבלה תשובת חמאס לאחר המתנה ארוכה. גוטרש, שנודע במלחמה הזו בעיקר בגלל אמירותיו ועמדותיו הבעייתיות כלפי ישראל, הבהיר בשיחה עם ynet בתום הפגישה כי תפיסתו ברורה: "צריך לשחרר את כל החטופים, כולל גופות, ללא תנאי ובאופן מיידי".
לדברי המשפחות, גם במהלך הפגישה גוטרש אמר כי את החטופים יש לשחרר באופן חד-צדדי, ללא תמורה מהצד הישראלי - שכן חמאס משתמש בחטופיו, שמוחזקים ברצועת עזה כבר 161 ימים, כקלף. עוד אמרו המשפחות כי מזכ"ל האו"ם היה ממש מקסים ומחויב", ואף ציין כי הוא "מפעיל לחץ על קטאר - אבל שאין בידיו הרבה כוח".
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בפגישה עם מזכ"ל האום בניו יורק
משפחות החטופים בפגישה עם מזכ"ל האום בניו יורק
משפחות החטופים בפגישה עם מזכ"ל האו"ם בניו יורק, אמש
בפגישה עם גוטרש השתתפו עדי ויעל אלכסנדר, הוריו של החטוף עידן אלכסנדר; ליז הירש נפתלי, דודתה של אביגיל עידן ששוחררה משבי החמאס; אורנה ורונן נאוטרה, הוריו של החטוף עומר נאוטרה, ואנדראה ויינשטיין, אחותה של ג'ודי ויינשטיין שנרצחה ב-7 באוקטובר וגופתה נחטפה לעזה.
רונן, אביו של עומר נאוטרה, אמר ל-ynet: "המזכיר הכללי מדבר עם כולם, ותיאר שהוא מרגיש שהקטארים מפעילים לחץ גובר על חמאס. הוא גם הודה שחמאס ביצע מעשה טרור רצחני ב-7 באוקטובר וכי הם משתמשים בחטופים כאמצעי להטלת טרור פסיכולוגי על המשפחות, שסובלות מחוסר הוודאות בנוגע למצב יקיריהן".
טענתו של גוטרש, לפיה קטאר מגבירה את הלחץ, מתכתבת עם הודעת לשכת רה"מ, לאחר שבנימין נתניהו נפגש ביום חמישי עם משפחות חטופים. נתניהו סיפר למשפחות כי "לראשונה - קטאר מגבירה את הלחץ על חמאס", כפי שביקש בהצהרותיו הפומביות.
רק בתחילת החודש משבר האמון החמור בין ישראל לבין מזכ"ל האו"ם הגיע לשיאים חדשים, כששר החוץ ישראל כץ החליט להחזיר להתייעצויות את השגריר באו"ם, גלעד ארדן. עם זאת, בפגישותיו של גוטרש עם משפחות החטופים - גם מחוץ לביתו בניו יורק בתחילת המלחמה - הראה להם כי הוא לוקח עימו לכל מקום את דיסקית ההזדהות עימם.
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מטה ארגון הנשים של האו"ם
הפגנה מול מטה ארגון הנשים של האו"ם
הפגנה מול מטה ארגון הנשים של האו"ם
(צילום: דני טננבאום)
למרות ה"מחוות" מצידו והפגישות עם משפחות החטופים, כולל זו האחרונה, בישראל חשים בעוינות גוטרש, ומרגישים שהמדינה איננה חברה שוות זכויות בארגון. בירושלים אומרים כי "רוח המפקד" מחלחלת לכל הארגון והסוכנויות המסועפות אליו, וכי אין יום שבו אין הודעת גינוי או החלטה חריפה מכיוון האו"ם נגד ישראל.
עשרות מפגינים התאספו אמש מול מטה ארגון הנשים של האו"ם בניו יורק במחאה על "התעלמותה של היו"ר סימה בהאוס מדוח האו"ם המכיר בפשעי חמאס, הכוללים התעללות מינית ואונס". שני גרנות-לובטון, מראשי מטה משפחות החטופים בניו יורק, אמרה כי "בארגון הנשים של האו"ם מציינות את 'חודש ההיסטוריה הנשית', אבל אנחנו נהיה פה כדי לוודא שההיסטוריה תשפוט אותן על השתיקה הרועמת שלהן על מה שנעשה לאחיותינו, גם עכשיו, בשבי חמאס".
פורסם לראשונה: 23:19, 15.03.24