שלושת השגרירים של ספרד, נורבגיה ואירלנד - שמדינותיהן הודיעו אתמול כי יכירו במדינה פלסטינית - הגיעו היום (חמישי) לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים, ונדרשו לצפות בסרטון חטיפת התצפיתניות.
הקרנת סרטון חטיפת התצפיתניות לשגרירי שלוש המדינות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

3 צפייה בגלריה
 הקרנת סרטון חטיפת התצפיתניות לשגרירי נורבגיה, אירלנד וספרד
 הקרנת סרטון חטיפת התצפיתניות לשגרירי נורבגיה, אירלנד וספרד
השגרירים צופים בסרטון התצפיתניות. "נראה לכם מה חמאס עשה"
3 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס, יונס גר סטיורה, סיימון האריס
פדרו סנצ'ס, יונס גר סטיורה, סיימון האריס
ר סטיורה, סנצ'ס והאריס, מנהיגי נורבגיה, ספרד ואירלנד
(צילום: EPA/ENRIC FONTCUBERTA, Julien Behal/Pool/ REUTERS, NTB/Erik Flaaris Johansen/ REUTERS)
קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד החוץ, ישב מול שלושת השגרירים - פר אליג סלבאג מנורבגיה, סוניה מקגינס מאירלנד ואנה סלומון מספרד - ואמר להם בשם שר החוץ ישראל כ"ץ: "זומנתם לכאן לאחר שהמדינות שלכם הכירו במדינה פלסטינית. נראה לכם וידאו של מה שחמאס עשה".
המנכ״ל, כך נמסר ממשרד החוץ, הדגיש כי ההכרה של ממשלותיהם לא מקדמת שלום והיא מעניקה רוח גבית לחמאס ומקשה עוד יותר קידום עסקה לשחרור חטופים. בליטשטיין הבהיר כי יהיו השלכות חמורות נוספות ליחסים עם מדינותיהם בעקבות ההחלטה שקיבלו. המנכ״ל סיכם ואמר כי "אנו נחושים להשיג את מטרותינו: השבת החטופים, מיטוט החמאס והשבת הביטחון לאזרחינו. אין מטרות צודקות מאלו".
שגרירת ספרד אנה סלומון אמרה לעיתונאים ביציאה משיחת הנזיפה במשרד החוץ: "הסרטון היה מזעזע, בלתי נתפס. ספרד היא חברה של ישראל".
לאחר החזרת השגרירים מאירלנד ומנורבגיה, הורה אתמול השר כ"ץ להחזיר מיידית גם את השגרירה מספרד להתייעצות. "ההיסטוריה תזכור שספרד, נורבגיה ואירלנד החליטו להעניק מדליית זהב למרצחי ואנסי החמאס שאנסו נערות ושרפו תינוקות", אמר אתמול כ"ץ. הוריתי לזמן מיידית את השגרירים לשיחות נזיפה - במהלכן הם יצפו בסרטון המחריד של חטיפת התצפיתניות כדי להמחיש להם איזו החלטה מעוותת קיבלו ממשלותיהן. ישראל לא תעבור על כך בשתיקה - לצעד שלהן יהיו השלכות חמורות".
במשרד החוץ גם בוחנים את סגירת שגרירות ישראל באירלנד לנוכח עמדתה האנטי-ישראלית הבוטה. במקביל להצעה לסגירת השגרירות, נבחנות הצעות לדחות עד להודעה חדשה את החזרתו של שגריר ישראל בנורבגיה שנקרא להתייעצויות. גורם מדיני אמר כי לא יתפלא אם גם לנורבגיה לא יחזור שגריר.
לדבריו, שלוש המדינות שהכירו במדינה פלסטינית משתייכות ל"שמאל השמאלי ביותר בתוך אירופה" - על אף הצעד המקומם שמגיע אחרי 7 באוקטובר, ההחלטה שלהן לא צריכה להפתיע יותר מדי. "היא לא תקדם את העניין הפלסטיני ולא מאוד תזיק לישראל", הוסיף.
בישראל צפויים בנוסף לפנות לממשל האמריקני בבקשה שיפנה למדינות הרלוונטיות ויבהיר את התנגדות ארה"ב למהלך. לצד זאת, ישראל תבקש פנייה אמריקנית למדיניות ידידותיות כדי לעודד גם אותן להתנגד להכרה במדינה פלסטינית. עוד יבקשו בישראל התבטאות פומבית מצד הממשל. במקביל תיעשה פנייה לגורמי מפתח בקונגרס בבקשה שיתבטאו בנושא פומבית ויפנו למדינות הרלוונטיות ויבהירו את התנגדותם למהלך. בנוסף תיעשה פנייה לארגונים יהודיים בארה"ב בבקשה שיתבטאו פומבית נגד ההכרה וגם שיפנו למדינות הרלוונטיות ויביעו בפניהם את התנגדותם הנחרצת למהלך.
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס אתמול להכרה החד-צדדית במדינה פלסטינית, ואמר בריאיון לתוכניתו של העיתונאי הבריטי פירס מורגן, כי "אלו צעדים חסרי תוחלת שלא יסייעו לשום התקדמות באזור, והם מוסיפים אתגר על הצורך הבסיסי והמתבקש - לשחרר את החטופים".
הנשיא הדגיש כי "הכרה כזו עלולה להיחשב כפרס למעשי חמאס. הבעתי את העמדות הללו גם בפני מנהיגי אותן המדינות. הפירוש של צעד שכזה הוא שעקב מלחמה שפרצה באכזריות על-ידי חמאס, באמצעות אונס, שריפה, שחיטה וחטיפת ישראלים - יש צורך של כמה מדינות בעולם למהר ולהכריז על מדינה פלסטינית, למרות שאין לה אפילו גבולות, או דבר כלשהו שניתן להפוך למדינה פלסטינית".