הריאיון המלא עם השר מלכיאלי
(צילום: טל אזולאי)

ברקע הביקורת על תפקוד הממשלה מאז פרוץ המלחמה, השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) דחה הבוקר (יום ראשון) את הטענות בריאיון ל-ynet Live: "אם יהיה קצת אינטגריטי אמיתי כלפי עצמנו, נדע לומר שהיו פוליטיקאים שמעולם לא הפסיקו לעסוק בפוליטיקה, כולל בשעת המלחמה, כולל בזמנים הקשים ביותר". מלכיאלי ביטל גם את הביקורת על אי-ביטולם של הכספים הקואליציוניים, בהם כאלה שהובטחו גם למפלגתו, וטען כי "אם היינו מורידים מהשולחן את המינוח 'כספים קואליציוניים' אז היו אומרים: 'זה לא פסול, יש דברים טובים'".
בתחילת השבוע שעבר הממשלה אישרה את התיקון לתקציב 2023, שהיה צורך להגדילו משמעותית בשל הוצאות העתק של המלחמה, אך לפי ההחלטה שהתקבלה, הממשלה השאירה 4.96 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים השנה מתוך 5.82 שאושרו במאי - כלומר קיצוץ של 860 מיליון שקל בלבד. מדובר בקיצוץ קטן יותר מזה שצוין בהצעת המחליטים שהוגשה לממשלה, לפיה יושארו 4.86 מיליארד במקום 5.82 מיליארד, ובוודאי סותר את הטענה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעליה חזר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ישתמשו ב-1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים שנשארו לטובת צרכי המלחמה, וכי הקיצוץ יסתכם ב-70% ממה שלא מומש.
מלכיאלי טען הבוקר כי "עכשיו זה לא הזמן לעסוק במלחמות עדתיות. הנושא של 'כספים קואליציוניים' לטעמי מזמן לא צריך להתקיים, אבל כחברי קואליציה דרשנו מול נציגי האוצר, שמה שמגיע בדין, כשכל גורמי המקצוע גם אישרו אותו, ייכנס לבסיס התקציב. זה היה באמצע 2023, ואם זה היה נכנס לא היה דיון פופוליסטי על כספים קואליציוניים. עשו קמפיין שלם, התירו את הדם שלנו כציבור חרדי".
1 צפייה בגלריה
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
מיכאל מלכיאלי  במליאת הכנסת
"נצטרך להשלים עם עוד קיצוצים ב-2024". השר מלכיאלי
(צילום: שלו שלום )
אבל זה בדיוק האירוע: הטיעון על פניו מוצדק, אבל כספים רבים מועברים למשרדים מיותרים. אולי שם היה צריך לומר, 'לא עכשיו'? "הסעיף הזה של 30 מיליון שקל לש"ס תפס נופך כאילו מדובר בכמה מיליארדים, ואגב, אני לא מזלזל באף שקל. עכשיו, גם בתוך תקציבים של שאר המשרדים, צריך לזכור, גם אצלי במשרד או בבריאות או בביטחון הפנים, שזה שכר לשוטרים, גם זה מוגדר כ'כספים קואליציוניים'. זאת אומרת, אם היינו מורידים מהשולחן את המושג הזה ומתחילים לדון לגופו של סעיף, אני חושב שהשיח היה שונה".
איך אתה מסביר את ההתנגדות הכל כך בולטת של המחנה הממלכתי, ובראשו בני גנץ? "צריך לשאול אותם. אני כן יכול לומר שבממשלה אני חושב שהם קיבלו אולי זווית אחרת לייעוד של הכסף הזה, כמה דברים טובים ואמיתיים זה עושה. אני מדבר כרגע על החינוך, או כספים ממשרדים של ש"ס. אני לא מכיר את הסעיפים ותתי הסעיפים. גם ביהודה ושומרון גרים אנשים מאוד טובים שצריך גם לדאוג להם. האם יש סעיף של מלחמה או של מפונים שהגיע לממשלה ולא אושר? התשובה היא שלא. לא היה סעיף שלא נתנו בגלל כספים קואליציוניים כאלה או אחרים".
אבל עדיין זה אותו כיס, הממשלה נכנסת לגירעון מאוד משמעותי. לא היה עדיף לחסוך במקומות שהם לא מחויבי המציאות? "נכון, יש עוד דברים שיצטרכו לחשוף, אני חושב שלקראת תקציב 2024 יפתחו הרבה מאוד דברים שצריך לחשוף".
אבל בבנק ישראל אמרו שאם עכשיו תשחררו תקציבים ל-2023, לחודש וחצי שנותר, יהיו לכם התחייבויות גם ל-2024, ואז למעשה אתה גורר את הכספים הקואליציוניים גם ל-2024. "לא, לא, סליחה, אין קשר, כי זה שני תקציבים נפרדים. מה שהתחייבו ב-23 לא מחוייב ל-24, זה לא נכון. אבל הרצון כל כך גדול לקיצוצים בעוד משרדים נוספים, בוודאי שגם ב-24 יהיו הרבה קיצוצים, דברים שאנחנו לא כל כך נאהב, ונצטרך להשלים עם זה".