נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש (שלישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישתם בארבע עיניים כי המהפכה המשפטית מקשה על התקדמות במאמצי הנורמליזציה עם סעודיה. "המאבקים בישראל והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים", אמר ביידן להרצוג, בשיחה שנמשכה כ-40 דקות, והדגיש את חשיבות הליך הנורמליזציה, "שאמנם מורכב, אך אפשרי".
4 צפייה בגלריה
ביידן והרצוג בבית הלבן
ביידן והרצוג בבית הלבן
ביידן והרצוג בבית הלבן
(צילום: Chris Kleponis)
הרצוג ציין בפני ביידן כי הוא "ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר", וכי הוא "מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות".
הפגישה המורחבת ארכה כחצי שעה, ובה גם השתתפו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן. לאחר מכן המשיך הרצוג לפגישה נפרדת עם בלינקן.

בפגישה האישית חזרו והדגישו שני הנשיאים את הקשר החם בין ישראל לארה"ב והידידות הקרובה בין השניים. הנשיא ביידן הראה לכולם בפגישה את עיטור הנשיא שקיבל מהרצוג בשנה שעברה והתגאה בו. הנשיא הישראלי, מצידו, אמר לו שהוא מרגיש כמו אצל בן משפחה.
ביידן חזר על האהבה שלו לאזרחי ישראל, הדגיש כי מדינת ישראל היא ערובה לביטחון העם היהודי. הוא גם ציין כי הייתה לו ולראש הממשלה בנימין נתניהו "שיחה טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית".
בפגישה הדגיש נשיא ארה"ב את שיתוף הפעולה ההכרחי בין שתי המדינות מול האיום האיראני, והדגיש כי בממשל "עוקבים מקרוב אחר העניין האיראני והלבנוני".
בנוגע לעליית הטרור בחודשים האחרונים, הנשיא ביידן הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. עם זאת, הזהיר מאירועי אלימות של "תג מחיר". הנשיא הרצוג ציין את עליית הטרור הפלסטיני בחודשים האחרונים ואת אובדן החיים בקרב אזרחי ישראל.
לגבי הפטור מוויזה לארה"ב לאזרחי ישראל, בפגישה המורחבת צוין כי התהליך מתקדם וכי הם צופים שיסתיים בקרוב.
4 צפייה בגלריה
ביידן והרצוג בבית הלבן
ביידן והרצוג בבית הלבן
ביידן והרצוג בבית הלבן
(צילום: Mandel NGAN/AFP)
4 צפייה בגלריה
ביידן והרצוג בבית הלבן
ביידן והרצוג בבית הלבן
(צילום: Chris Kleponis)
בתום המפגש אמר הרצוג כי השיחה שלו עם ביידן הייתה "נפלאה" והדגיש כאמור על רקע הקריאות של ביידן וממשלו להגיע להסכמה רחבה סביב המהפכה המשפטית - הסכמה שהרצוג ניסה לקדם ללא הצלחה עד כה: "כשנשיא המעצמה הגדולה בתבל שואל שאלות כמו ששאל את ראש הממשלה אתמול, זה לא כדי להרגיז אלא מדאגה עמוקה".
הרצוג הוסיף כי הדבר צריך להיות "שיקול" נוסף בכל הנוגע "לצורך שלנו כאומה ברגעים באלה ממש להגיע להבנות והסכמות ודו שיח - כי בסופו של דבר ישראל חשובה מאד לעולם, לאזור ולארה"ב. זה צריך להיות שיקול לאחים ולאחיות שלנו בישראל". הוא ציין כי הקשר עם ארה"ב הוא ממש "משפחתי" וכי ביידן נתן לו תחושה שהוא "בבית". את הנשיא האמריקני תיאר כ"אוהב ישראל, רודף שלום ותומך בביטחונה".
מאוחר יותר, בפתח פגישתו עם בלינקן, אמר הרצוג כי "אני רוצה להודות לממשל האמריקני על שאירח אותי באדיבות רבה כל כך כשאנו מציינים 75 שנים לעצמאותה של ישראל, זה רגע היסטורי גדול". הוא הוסיף כי ברצונו להודות גם למזכיר המדינה האמריקני "על השאיפה למטרות כה חשובות כמו הכלה והגבלה, ועצירת תוכנית הגרעין האיראנית, כמו בניית קואליציה אזורית של מדינות שרודפות שלום ורוצה יותר ויותר אינטגרציה עם ישראל באזור".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישתו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
הרצוג ובלינקן
לסיכום הודיע הרצוג כי ידון עם בלינקן "במצב בלבנון ובסוגיית הנעדרים שלנו והשבויים בעזה", והדגיש כי "בהתמודדות עם האתגרים הגדולים של האנושות, ישראל יכולה לתרום באופן דרמטי".
בלינקן השיב, ואמר כי "אנו מחויבים עמוקות לעבוד יחד בהתמודדות עם האתגר שמציבה איראן. במיוחד כדי לוודא שהיא לעולם לא תרכוש נשק גרעיני". הוא הוסיף כי מערכת היחסים בין המדינות היא "ייחודית, ומבוססת על מחויבותנו לביטחון ישראל - אך גם על ערכים דמוקרטיים".
לדבריו, ארה"ב מחויבת למציאת פתרון להקמת שתי מדינות לשני עמים, "דבר שלדעתנו חיוני לביטחונה ארוך הטווח של ישראל ולמעמדה כמדינה יהודית דמוקרטית". עוד אמר כי "אנו מחויבים עמוקות לתהליך הנורמליזציה והן להעמקה והרחבה של יחסי ישראל עם שכנותיה הרחוקות".
פורסם לראשונה: 23:37, 18.07.23